אחת השאלות העולות מדי שנה בחנוכה ובפורים היא מדוע אין מזכירים "על הניסים" בברכת מעין שלש, כפי שאנו נוהגים להזכיר בברכה את שבת, יו"ט וראש חודש. על פניו נראה כי ראוי להודות לה' על הניסים הגדולים שעשה לנו גם בימים אלה גם בברכת מעין שלוש. אך כאמור, ההלכה פוסקת אחרת: "מזכירין בה מעין המאורע בשבת ויום טוב וראש חודש אבל לא בחנוכה ופורים" (שו"ע או"ח ס' ר"ח ס' י"ב)
בגמרא, חכמינו נחלקו בדעותיהם לגבי הזכרת חנוכה ופורים בברכת המזון. יש הסוברים שמאחר וחנוכה הוא מדרבנן, אין להזכירו בברכת המזון, שהיא מצווה מן התורה. לעומתם, יש אומרים שמצוות פרסום הנס מחייבת אותנו להזכיר את חנוכה. לבסוף, מסיקה הגמרא שאין חיוב להזכיר את חנוכה בברכת המזון, אך מי שרוצה להזכיר, יזכיר זאת במסגרת "הודאה".
כמה תירוצים יש בדבר
במשנה ברורה (ר"ח ס' י"ב), כתב בשם הגר"א שאין מזכירים 'ועל הניסים' במעין שלוש כיוון שברכת מעין שלוש הוא מעין ברכת המזון, ומכיוון שכל מה שמזכירים על הניסים בברכת המזון הוא משום מנהג, לא ‘תיקנו כעין מנהג’ במעין שלוש.
הלבוש (ועיין במהר"ם) מבאר כי ברכת "נודה לך" בברכת המזון כוללת שני חלקים: האחד הוא הודאה, והשני הוא שבח הארץ. הזכרת "על הניסים" בברכת המזון היא המשך לחלק ההודאה, בעוד שבברכת מעין שלוש תקנו אותה רק כנגד שבח הארץ, ולכן לא מזכירים "על הניסים".
בנוסף, לפי הנוסחים בהם מוסיפים את תיבות: "וְנוֹדֶה לְךָ עַל הָאָרֶץ וכו'" בברכת מעין שלוש יש שכתבו שהיא מעין החתימה סמוך לחתימה, ולא כנגד ברכת ההודאה עצמה. (שהרי לא תיקנו כנגד ברכת ההודאה שלא במקומה שהרי 'ונודה לך על הארץ' נאמר בסוף ברכת מעין שלוש)
ברכת שבת ור"ח
עוד כתבו בספרים לבאר, כי בברכת המזון, אנו מזכירים את שבת ור"ח לפני ברכת "ובנה ירושלים", ואילו בברכת מעין שלוש מזכירים אותם לאחר הזכרת ירושלים, זאת משום שברכת מעין שלוש נתקנה רק נגד 'ברכות בברכת המזון' והאפשרות היחידה שמעין המאורע (שבת ר"ח-ומועד) ייהפך לברכה הוא רק במידה ונזכר שלא אמרם אחר ברכת 'ובנה ירושלים' אזי הנוסח הוא:
בָּרוּךְ אַתָּה וכו’ שֶׁנָּתַן שַׁבָּתוֹת לִמְנוּחָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל, בְּאַהֲבָה, לְאוֹת וּלְבְרִית. בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה, מְקַדֵּשׁ הַשַּׁבָּת. או בר"ח וחג: "אשר נתן מועדים לעמו ישראל לששון ולשמחה",
והרי אם שכח להזכיר את "על הניסים" בברכת המזון, אין ברכה מיוחדת שתוקנה לכך ולכן מזכירים "על הניסים" בברכת מעין שלוש.
הזכרת חנוכה בברכה מעין שלוש
בספר כף החיים כתב שבברכת מעין שלוש דווקא כן מזכירים "על הניסים", תוך כדי תוספת המילים: "על הניסים ועל הנפלאות שעשית לנו בימים אלו".
עוד מובא משמו של מרן רבי שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל, שנתן רמז למנהג אכילת הסופגניות כדי שיהיה ניתן לברך עליהן את ברכת "על המחיה", שבה מוזכר המשפט: "על מזבחך ועל היכלך". שבכך נותן רמז לחנוכה שחנכו בו את המזבח.