בפרשת השבוע-וישב מסופר כי בשעה שיוסף הצדיק ירד מצרימה, הוא היה סמוך ובטוח שה’ יצילנו ויעלהו בסופו של דבר על דרך ‘המלך’. כמו יוסף הצדיק גם אנחנו מאמינים שחיינו בעולם מונהגים על ידי השגחה פרטית, יד נועם ה’ מכוונת אותנו בכל היבטי חיינו. בפרשת השבוע אנו מוצאים התייחסות מעניינת בעניין ההשגחה בדברי רבנו האור החיים הקדוש בפירושו לפסוק "ויצילהו מידם" (בראשית לז, כא) העוסק במכירת יוסף, האור החיים מתייחס לדילמה זו.
"ויצילהו מידם”: פי' לפי שהאדם בעל בחירה ורצון ויכול להרוג מי שלא נתחייב מיתה משא"כ חיות רעות לא יפגעו באדם אם לא יתחייב מיתה לשמים, והוא אומרו ויצילהו מידם פי' מיד הבחירי ובזה סתר אומרו ונראה מה יהיו חלומותיו וגו' כי הבחירה תבטל הדבר ואין ראיה אם יהרגוהו כי שקר דבר".
לדברי האור-החיים ,האדם, בניגוד לחיות, הוא בעל בחירה ויכול להרוג ‘כביכול’ גם על אדם שלא נגזר עליו מיתה. לכן, הצלת ראובן את יוסף מידי אחיו הייתה להעביר את גזירת המיתה על יוסף מאחיו בעלי הבחירה לידי נחשים והעקרבים שאינם בעלי בחירה.
יש נספה בלא משפט?
רעיון דומה מופיע בדברי רבנו חננאל במסכת חגיגה (דף ה): שם דנה הגמרא בארוכה האם יש נספה בלא משפט - וכתב ר”ח "יש נספה בלא משפט כמעשה דמרים מגדלא נשיא ומרים [מגדלא] דרדקי וכו’ ופתרון יש נספה בלא וגו' כגון אדם שהרג חבירו".
גם רבינו האלשיך, (תהילים, צד פ' יב-יג) מציין דרך ממוצעת יותר, והוא מדגיש את הקושי להינצל מידי אדם רשע בעל בחירה חופשית. אך הוא מוסיף שניתן להינצל על ידי לימוד תורה, שכן לימוד תורה מחזק את הקשר עם האל ומעניק הגנה רוחנית.
"כי אם אפילו אם רשע עומד לנגדו שלהיותו בעל בחירה קשה מאד לינצל ממנו כנודע, עם כל זה ישקיטנו ה' עד יכרה לרשע שכנגדו שחת, וכו’ כי גם מרשעים בחיריים ינצל על ידי עסק התורה".
בחירה חופשית ונס חנוכה
מי שכורך את הדברים שוב בדרך ממוצעת בין חנוכה לפרשת השבוע הוא ה"כתב סופר" (שו"ת כתב סופר אורח חיים סימן קלו) דן בשאלה האם יש לסמוך על ניסים, ומגיע למסקנה שאין להישען על ניסים באופן פסיבי, אלא על האדם לעשות כל שביכולתו במסגרת הטבע.
"מצינו כזה בראובן שרצה להציל יוסף מיד אחיו ואמר לא נכנו נפש לכו ונשליכהו באחד הבורות... הגם שגם שם הוא בסכנה מנחשת נחשים ועקרבים שבו, מ"מ מצא טוב יותר שלא יפול בידי אדם שהוא בעל בחירה משהיה בבור נחשים ועקרבים ומים".
ה"כתב סופר" מבאר:
שעל דרך זה הי' נס חנוכה שלחמו ביום קרב הגם שראו שא"א שינצחו בדרך הטבע מ"מ לא סמכו לגמרי על הנס".