כיכר השבת
הופכים דף 

תעלומת נישואי אברהם: איך קידש את שרה בלי לראותה?

בדף היומי מסכת בבא-בתרא דף קסח עסקנו בדינו של אביי האומר שיש צורך לקחת "עם הארץ" שיבחן את הכלה שמא ינסו להחליף אותה בכלה אחרת | האם ראוי לחתן להסתכל על פני הכלה לפני החתונה? שאלה זו עוררה ויכוח הלכתי סוער בין הרמב"ם והראב"ד, המקור למחלוקת זו טמון בסוגייתנו | וכיצד קידש אברהם את שרה בלי לראות אותה? (יהדות)

|
חופה, אילוסטרציה (צילום: Gershon Elinson/Flash90)

במסכת בבא-בתרא דף קסח עסקו לומדי הדף היומי בדין מעניין, המבאר שיש לקחת עם הארץ כאשר הולכים לקדש אשה. "אמר אביי האי צורבא מרבנן דאזיל לקדושי איתתא נידבר עם הארץ בהדיה דלמא מחלפו לה מיניה" הסיבה לכך היא שהעם הארץ יסתכל על האשה ויוודא שלא יחליפו לו אותה באשה אחרת לאחר הקידושין. הראב"ד מקשה מדברי הגמרא הנזכרת על הרמב"ם שכתב שמותר וראוי להסתכל בפני הכלה לפני הנישואין. לטענת הראב"ד, אין זה דרך תלמידי חכמים להסתכל על האישה לפני הנישואין, ומביא ראיה מהגמרא בבבא בתרא שצריך לקחת עם הארץ כדי שיסתכל.

במחלוקת זו, הרמב"ם סובר שמותר וראוי להסתכל על האישה לפני הנישואין, ואילו הראב"ד חולק וסובר שאין זו דרכם תלמידי חכמים.

לשיטת הראב"ד ישנם מספר ביאורים:

המגיד משנה מסביר שגם הראב"ד מודה שצריך לראות את האישה פעם אחת, אך מכיוון שתלמיד חכם אינו רגיל להסתכל על נשים, הוא לא יוכל לזהות אם החליפו אותה. לכן, יש צורך בעם הארץ שיוכל לזהות זאת.

אחרונים אחרים מסבירים שגם הראב"ד מודה שתלמיד חכם צריך להסתכל פעם אחת, אך יש צורך גם בעם הארץ מסיבות אחרות. ה"יד אהרן" כותב שתלמיד חכם מסתכל אם האישה מוצאת חן בעיניו, ואילו עם הארץ מסתכל על יופיה. ה"אפי זוטרא" מסביר שהראב"ד הבין בדברי הרמב"ם שמצווה לחקור ולהתבונן באישה, ולכן קשה לו מהגמרא בבבא בתרא, שהרי אם כן איך יחליפו אותה? ה"שאילת יעקב" כותב שהרמב"ם דיבר על אדם רגיל, ואילו בתלמיד חכם מודה לראב"ד.

כיצד קידש אברהם את שרה?

באותו עניין יש שהקשו בנוגע לשאלה כיצד אברהם קידש את שרה בלי לראות אותה, כפי שמביא רש"י בשם המדרש  - הִנֵּה נָא יָדַעְתִּי – מִדְרַשׁ אַגָּדָה: עַד עַכְשָׁו לֹא הִכִּיר בָּהּ מִתּוֹךְ צְנִיעוּת שֶׁבִּשְׁנֵיהֶם, וְעַכְשָׁו הִכִּיר בָּהּ, והרי אסור לאדם לקדש אשה עד שיראנה – ולכך ישנם מספר תירוצים:

המהרש"א מציע שאברהם אכן ראה את שרה פעם אחת כשנשאה, אך לא ראה אותה שוב מתוך צניעותה.

המהרש"א מציע גם שאברהם לא קיים את התורה עד לאחר שנימול, ולכן לא חל עליו האיסור.

אחרונים אחרים מציעים שהאיסור לראות את האישה נובע מחשש שמא ימצא בה דבר מגונה ותתגנה עליו. מכיוון שאברהם לא התכוון להסתכל על אשתו, לא חל עליו איסור זה.

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות