הופכים דף

בבא-בתרא דף קסג | נושא בדף היומי | מדוע נהגו לעטר את הכתובה בציורים ועיטורים?

בדף היומי במסכת בבא-בתרא דף קסג, אנו עוסקים בדיני שטרות | מסמכים ושטרות מקח וממכר בדרך כלל מלאים בטקסט טכני ומשמים לעומת מסמך הכתובה שמעוטר בפוסקים וציורים נפלאים | האם זה רק משום הידור ‘מצוה’ או גם עצה פרקטית למניעת זיופים (יהדות)

|
כתובה משנת 1750 מוונציה

לומדי הדף היומי במסכת בבא-בתרא דף קסג, עסקו השבוע בדיני כשרותם של שטרות וכיצד יש להימנע חלילה מאפשרות של זיוף . ודינים אלו קשורים גם למסמך חשוב אחר: הכתובה, אותו מסמך משפטי המלווה את נישואיהם של זוג יהודי, טומנת בחובה לא רק התחייבויות כלכליות אלא גם מסורת יפה של הידור, אחד המנהגים הנהוגים הוא ציור ציורים ופסוקים על גבי שטר הכתובה. מעבר לעניין הסימבולי שהכתובה מהווה כמסמך הקשר של בני הזוג ויש טעם להוסיף לו הוד והדר. הרי שבפוסקים מצאנו גם טעם הלכתי בעניין.

הסיבה העיקרית לציורים ולפסוקים, כפי שמובא במקורות, נובעת מחשש לזיוף. התוספות במסכת בבא בתרא (קסג: ד"ה שיטה) מציינים כי אסור לעדים להשאיר גיליון ריק בצד חתימתם על גבי השטר, שמא ינצל המלווה את החלק העליון של השטר ויכתוב תוכן חדש על אותו גיליון, תוך ניצול חתימות העדים.

על מנת למנוע אפשרות זו, נהוג למלא את הגיליון בציורים ובפסוקים, כך שלא ייוותר מקום פנוי שעלול להיות מנוצל לרעה. הציורים והפסוקים, אם כן, משמשים מעין "מנגנון הגנה" מפני זיופים, ומבטיחים את תוקפו של שטר הכתובה.

חשוב לציין כי קיימת מחלוקת בנוגע לכתיבת פסוקים על גבי הכתובה. התשב"ץ (ח"א סי' ה) מציין כי יש לחשש מכתיבת פסוקים בלא שרטוט, ולכן עדיף לכתוב חרוזים שאינם פסוקים. עם זאת, הדגש הוא על מילוי הגיליון, בין אם בציורים, בפסוקים או בחרוזים, על מנת למנוע כל אפשרות לזיוף.

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות