התייחסות הלכתית מעניינת מופיעה במשנה ובתלמוד הבבלי והירושלמי, המזכירים את החובה לברך על גשם.
מאימתי מברכין על הגשמים - "משיצא חתן לקראת כלה”. רש"י מפרש לשלולית מים המקפצת לקראת כל טיפה הנופלת עליה: ”שהמים קבוצים על הארץ, וכשהטיפה נופלת עליה, טיפה התחתונה בולטת לקראתה" בגמרא מוזכר נוסח די ארוך שתיתקן לאומרו בזמן ירידת הגשמים וזה נוסח הברכה:
מוֹדִים אֲנַחְנוּ לָךְ, ה' אֱלֹקינוּ וֵאלֹקי אֲבוֹתֵינוּ, עַל כָּל טִפָּה וְטִפָּה שֶׁהוֹרַדְתָּ לָנוּ. וְאִלּוּ פִינוּ מָלֵא שִׁירָה כַּיָּם, וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה כַּהֲמוֹן גַּלָּיו, וְשִׂפְתוֹתֵינוּ שֶׁבַח כְּמֶרְחֲבֵי רָקִיעַ, וְעֵינֵינוּ מְאִירוֹת כַּשֶּׁמֶשׁ וְכַיָּרֵחַ, וְיָדֵינוּ פְּרוּשׂוֹת כְּנִשְׁרֵי שָׁמַיִם, וְרַגְלֵינוּ קַלּוֹת כְּאַיָּלוֹת – אֵין אֲנַחְנוּ מַסְפִּיקִים לְהוֹדוֹת לְךָ, ה' אֱלֹהֵינוּ, וּלְבָרֵךְ אֶת שִׁמְךָ מַלְכֵּנוּ, עַל אַחַת מֵאֶלֶף אֲלָפִים וְרֹב רִבֵּי רְבָבוֹת פְּעָמִים הַטּוֹבוֹת, נִּסִּים וְנִפְלָאוֹת שֶׁעָשִׂיתָ עִמָּנוּ וְעִם אֲבוֹתֵינוּ. מִלְּפָנִים מִמִּצְרַיִם גְּאַלְתָּנוּ, ה' אֱלֹהֵינוּ, מִבֵּית עֲבָדִים פְּדִיתָנוּ, בְּרָעָב זַנְתָּנוּ וּבְשֹׂבַע כִּלְכַּלְתָּנוּ, מֵחֶרֶב הִצַּלְתָּנוּ, מִדֶבֶר מִלַּטְתָּנוּ, וּמֵחֳלָיִם רָעִים וְרַבִּים דִּלִיתָנוּ. עַד הֵנָּה עֲזָרוּנוּ רַחֲמֶיךָ וְלֹא עֲזָבוּנוּ חֲסָדֶיךָ. עַל כֵּן אֵבָרִים שֶׁפִּלַּגְתָּ בָּנוּ, וְרוּחַ וּנְשָׁמָה שֶׁנָּפַחְתָּ בְּאַפֵּינוּ, וְלָשׁוֹן אֲשֶׁר שַׂמְתָּ בְּפִינוּ, הֵן הֵם יוֹדוּ וִיבָרְכוּ וִישַׁבְּחוּ וִיפָאֲרוּ אֶת שִׁמְךָ מַלְכֵּנוּ תָּמִיד. בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֵל רֹב הַהוֹדָאוֹת
ההלכה מוזכרת גם ברמב"ם ושולחן ערוך אך כיום לא נהוג לברך את הברכה במלואה, כולל שם ומלכות.
הסיבה המרכזית לכך נעוצה בחוסר בהירות בנוגע לפרטי המצווה: מתי בדיוק מברכים? האם רק על הגשם הראשון לאחר תקופה של בצורת? האם על כל גשם, ללא תלות בכמות? האם יש הבדל בין אדם שיש לו אדמה חקלאית לאדם שאין לו? חילוקי דעות אלו בין הפוסקים הובילו לכך שקיום המצווה הופך למורכב ומסובך.
למרות חוסר הבהירות ההלכתית, אין בזה חלילה להפחית מחשיבות ההודיה לה' על ירידת גשמים. נוסח ברכת הגשמים מלא בהודיה על "כל טיפה וטיפה שהורדת לנו". גם אם לא מברכים את הברכה בצורה מלאה, מומלץ לומר את הנוסח, ללא שם ומלכות, בעת ירידת גשמים, ובוודאי לאחר תקופת יובש.
כיום, קיימים מנהגים שונים בקהילות ישראל לגבי ברכת גשם. יש הנוהגים לברך את הברכה במלואה לאחר בצורת, ויש האומרים אותה ללא שם ומלכות בכל פעם שיורד גשם משמעותי.
ונהרא נהרא ופשטיה