דף פ"ג
לרב יוסף השיעור הוא בין ד' אמות שתוכל המחרישה לחרוש ביניהם לח' אמות. ורב יוסף אמר שהיה מעשה בדורא דרעותא שרב יהודה אמר שהלוקח קנה קרקע אפי' אם יש ביניהם רק כמלוא בקר וכליו, והיינו ד' אמות, ומבואר כדברי רב יוסף. וכן מבואר בכלאים שלר"מ ור"ש הנוטע כרמו שמונה על שמונה אמות מותר לזרוע ביניהם, אולם עדיף להביא ראיה ממעשה. עוד איתא בכלאים שלר"ש כרם הנטוע על פחות מד' אמות אינו כרם (ולחכמים הוי כרם ורואים את האמצעיים כאילו אינם).
לרבא השיעור הוא בין ד' אמות לט"ז אמות, וכן איתא בברייתא ומבואר שם שבשיעור זה קנה את הקרקע ואת האילנות שביניהם, ואם יבש האילן או נקצץ יש לו קרקע, אבל אם הם צפופים יותר מד' אמות, או רחוקים יותר מט"ז אמה, או שקנאם בזה אחר זה, לא קנה לא את הקרקע ולא את האילנות שביניהם, ואם יבש האילן או נקצץ אין לו קרקע.
מקום מדידת המרחק שבין האילנות הוא מהעיקר השני, וכמו שמצינו לגבי כרם.
המוכר אילן עם ג' ענפים ועיקריהם נראים הרי הם כג' אילנות וקנה קרקע, וכמו שמצינו במבריך ג' גפנים. כמה ספיקות בגמ'- אם אילן על המיצר מצטרף לשניים בשדה. ואם אילן בשל חבירו מצטרף לשניים בשלו. ואם בור או אמת המים או רה"ר או ריכבא דדיקלי מפסיקים בין האילנות, תיקו.
דף פ"ג:
אם צמח ארז בין האילנות, בין אם צמח לפני הקניה בין אח"כ קנה קרקע.
צורת עמידת האילנות- לרב קנה קרקע היכא שהאילנות עומדות כשורה, וכ"ש אם הם עומדות כחצובה, ולשמואל לא קנה אלא בעומדות כחצובה, ולא כשעומדות בשורה, משום שיכול לזרוע ביניהם, ואמנם אם מכר לו שלש היגי רומייתא, אע"פ שא"א לזרוע ביניהם, לא קנה קרקע, כיון שאינם חשובים.
מכירת חלק מבהמה - המוכר ראש בהמה גסה לא מכר את הרגליים, וכן להיפך, אבל בדקה הרגלים כלולים בראש, אבל הראש לא כלול ברגלים. המוכר כבד בהמה גסה לא מכר את הקנה, וכן להיפך, אבל בדקה הקנה כלול בכבד, אבל הכבד אינו כלול בקנה.
מתי יכולים הלוקח או המוכר לחזור בהם מהמכירה אם קנה חיטים יפות ונמצאו רעות יכול הלוקח לחזור בו, ואם מכר רעות ונמצאו יפות המוכר יכול לחזור בו.
ואם מכר שוה חמש בשש והתייקר לשמונה, כיון שהלוקח נתאנה רק הוא יכול לחזור בו, אבל המוכר שלא יכל לחזור בו בלא ההתייקרות, אינו יכול לחזור בו בגלל ההתייקרות.