מגדולי ישראל שזכה לתואר הנשגב "מאור הגולה" הלא הוא רבינו גרשום. הוא היה מגדולי חכמי ישראל ומנהיג יהדות אשכנז ועד היום נחשב לסמכות הרבנית הגדולה ביותר.
טעם נאה ומתקבל לתואר 'מאור הגולה' של רבינו גרשם נהגו לומר משמו של רבי צבי יחזקאל מיכלזון זצ"ל הי"ד מפלונסק: עפ"י דברי הגמרא בסנהדרין, שכאשר התבקשו ישראל לשוב בתשובה טענו שהקב"ה גרשם בגלות, ועל זה ענה ישעיה כֹּה אָמַר ד', אֵי זֶה סֵפֶר כְּרִיתוּת אִמְּכֶם אֲשֶׁר שִׁלַּחְתִּיהָ. היכן הוא ספר הכריתות שנתן לכם? בעוונותיכם שולחתם ועל ידי תשובה תחזרו.
וכיון שרבנו גרשום כמפורסם תיקן שתי תקנות, שלא לגרש אשה בעל כרחה ושלא לקחת שתי נשים, אין הקב"ה מגרש מפניו את ישראל, ואף לא לוקח עליהם עם נוסף כאשה צרה ...
ואל תוסף לגרשה, והעלה אור שמשה.
ובהקשר הזה אמרו חסידים לבאר 'שמשיח בא בהיסח הדעת'
מדוע? כי בחורבן הבית הראשון, 'כביכול' הקב"ה גירש את עמו פעם ראשונה, ובחורבן הבית השני 'כביכול' גירשנו בשנית.
ומה יהיה עלינו בפעם השלישית? הרי שנו חז"ל: שאחד מאותם אנשים שאין הדעת סובלתן - הוא המגרש את אשתו פעם ראשונה ושניה ומחזירה (בשלישית)
הרי לנו שלקתנו בשלישית יש לקיים זאת בהסיח הדעת.