הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מפרסמת את סיכום השנה בבטיחות בדרכים, הדו"ח עושה השוואה בין נתוני השנה לנתוני שלושת השנים הקודמות זאת בעקבות כך שבשנת 2020 חלה ירידה בנתונים על רקע סגרי הקורונה והיא אינה משקפת נתונים מדוייקים.
על פי פרטי הדו''ח השנה חלה עליה של כ-11% במספר ההרוגים ועליה של כ-16% במספר התאונות הקטלניות ביחס לממוצע השנים של 2018-2020, 361 בני אדם נהרגו ב-333 תאונות קטלניות, זאת לעומת 326 הרוגים ב-288 תאונות קטלניות בממוצע השנים 2018-2020.
נרשם גידול של 43% בהיפגעות אוכלוסיית רוכבי האופנועים והקטנועים ביחס לממוצע השנים 2018-2020 ממנה נהרגו 84 רוכבים מתחילת השנה. חלקם של הרוכבים ההרוגים מקרב כלל ההרוגים ממשיך לטפס: 14 אחוזים ב-2018, 18 אחוזים ב-2019, 22.5 אחוזים ב-2020 ו-23 אחוזים ב-2021
33 אחוזים מההרוגים הינם משתמשי רכב פרטי, 26% הולכי רגל, וכאמור, 23 אחוזים רוכבי אופנוע וקטנוע.
56 נהגים צעירים נהרגו השנה, מספר המהווה עליה של 42% ביחס לממוצע השנים 2018-2020, לצד עליה מדאיגה במעורבות נהגים צעירים בתאונות קטלניות שעלתה השנה ב-30% ביחס לממוצע השנים 2018-2020.
25% מההרוגים בתאונות של רכב פרטי נהרגו בתאונות עצמיות (ללא מעורבות גורם נוסף) ו-35% מההרוגים בקרב רוכבי אופנוע וקטנוע נהרגו בתאונות עצמיות.
בגזרת כלי הרכב הקטינים דווקא נרשמת ירידה חלקית, 11 רוכבי אופניים רגילים (לא חשמליים) נהרגו השנה, זאת לעומת 13 הרוגים בממוצע השנים 2018-2020, באופניים חשמליים נהרגו השנה 14 רוכבים לעומת 19 בממוצע השנים 2018-2020. עם זאת, ארבעה רוכבי קורקינט חשמלי נהרגו השנה, זאת לעומת שני רוכבים בממוצע השנים 2018-2020.
78% מההרוגים בתאונות דרכים הינם גברים לעומת 21% נשים, החודש הקטלני ביותר הוא חודש אפריל בו נהרגו 47 בני אדם, היום הקטלני ביותר בשבוע הוא יום שישי, והשעות הקטלניות ביותר במהלך היום הן 16-17 בערב.
אי מתן זכות קדימה להולך רגל הינה העבירה השכיחה ביותר (19%) שנמצאה כגורם לתאונה חמורה, לצד אי ציות לרמזור (12%) ומהירות מופרזת (9%).
מנכ"ל הרלב"ד (בפועל) שניר זיידל מסר: "שנת 2021 היא השנה הקטלנית ביותר בארבע השנים האחרונות. 361 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בשנה החולפת, 361 משפחות שנהרסו ועוד כאלפיים איש שנפצעים קשה מידי שנה ונזקקים לשיקום ארוך".
"מדינת ישראל חייבת ויכולה לשנות את המצב באמצעות אימוץ ותקצוב תוכנית לאומית רב שנתית ארוכת טווח כפי שגובשה ע"י הרלב"ד ומשרד התחבורה, בדומה לנעשה במדינות רבות בעולם שהצליחו להפחית באופן ניכר את ההיפגעות החמורה בתאונות דרכים. המאבק בקטל בדרכים מחייב שיתוף פעולה של כלל הגורמים הרלוונטיים בממשלה ובשלטון המקומי, יחד עם רתימת כלל משתמשי הדרך להתנהגות בטוחה יותר בדרכים".