73% מהציבור מאמינים כי יש להחמיר עם עברייני התנועה, אולם רק 17% מאמינים כי הענישה הקיימת כיום הינה במידה המתאימה. הנתונים האלה עולים ממחקר שנערך על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה עבור עמותת אור ירוק, ומסקנותיו פורסמו היום (ראשון). 2% בלבד סבורים כי יש להקטין את חומרת הענישה.
בסקר נבדקו עדותיו של הציבור בישראל כלפי אכיפה משטרתית סמויה וגלויה, מידת ההצלחה של אכיפה זו, והערכת הסיכויים של נהגים להיתפס בגין עבירות תנועה שונות.
מבין העבירות שנבחנו, העבירה הנתפסת כבעלת הסיכוי הגבוה ביותר להיתפס בה הינה נהיגה תחת השפעת אלכוהול (38%). גם מעבר באור אדום נתפסת כעבירה שבה הסיכוי להיתפס גבוה יותר מעבירות אחרות (35%). שאר העבירות שנבדקו – עקיפה בקו הפרדה לבן, דיבור בסלולארי, אי חגירת חגורת בטיחות, ונסיעה מעל למהירות המותרת ב-20 קמ"ש, מוערכות על ידי כרבע מהציבור בלבד כעבירות שהסיכוי להיתפס בהן גבוה. אי שמירת מרחק נתפסת כעבירה שהסיכוי להיעצר בה הוא הנמוך מבין העבירות שנבדקו - 74% מאמינים כי העובר עבירה זו לא ייתפס.
74% מהנשאלים השיבו כי הם תומכים באכיפה סמויה בכבישים, ורק 9% השיבו כי הם מתנגדים לכך. רוב המתנגדים הסבירו כי לדעתם המהירות אינה מהווה גורם מרכזי לתאונות. 61% מאמינים כי אכיפה סמויה תמנע מהנהגים מלעבור את המהירות המותרת. כאשר מדובר באכיפה גלויה, האחוזים עולים אף יותר - 76% מאמינים כי היא תהיה אפקטיבית במניעת נסיעה מעל המהירות המותרת.
פרסום ב"אור ירוק" מעריכים כי האכיפה המשטרתית אינה נתפסת כמרתיעה על ידי הציבור. על כך מצביע הנתון כי רק 22% מהמשיבים הסכימו עם המשפט: "כאשר שוטר עוצר את המכונית שלי בכביש אני יכול להיות בטוח שאקבל קנס או שלילת רישיון". 20% העידו כי הם מסכימים עם המשפט: "כאשר שוטר עוצר אותי בכביש ורוצה לתת לי קנס, אני בדרך כלל יכול לשכנע אותו שיוותר לי".