בשורה למשפחות המתמודדות עם מחלות נפש: ארגון ההצלה הלאומי – מגן דוד אדום, בשיתוף משרד הבריאות, מרחיב את שירותי ההצלה לציבור הרחב עם מענה מקצועי ייחודי למשפחות ולמקרי מצוקה על רקע נפשי. בימים אלו מתחיל לפעול פיילוט ראשוני לשירות חדש שיושק במסגרת מוקד 101 של מד"א, המיועד לסייע למשפחות המתמודדות עם מצבי משבר מורכבים נפשיים של אחד מבני המשפחה - בדגש על מענה לשעת חירום.
השירות החדש, שיחל לפעול כתוכנית ניסיונית תחילה באזור המרכז, יכלול צוות מיוחד של אנשי מקצוע מוסמכים שעברו הכשרה ייעודית. הצוות, שיכלול אח או אחות מוסמכת בתחום הפסיכיאטריה ופרמדיק ייעודי שעבר הכשרה תואמת בתחומי הנפש, יגיע לבתי המשפחות ברכב תגובה מיידי מיוחד - שאינו אמבולנס - ויעניק סיוע מקצועי מיידי.
מנתוני מד"א עולה כי בשנה האחרונה התקבלו במוקד הארגון כ-25,000 פניות הדורשות סיוע מיוחד מסוג זה. מתוכן, כ-9,300 פניות היו ממשפחות המתמודדות עם מצבים מורכבים, כ-2,000 פניות דרשו התערבות מיידית, וכ-4,000 פניות נוספות הצריכו טיפול מיוחד. בנוסף, התקבלו כ-2,900 פניות בעקבות שימוש לא נכון בתרופות. חלק ניכר מהפניות התקבלו מאזור ירושלים והמרכז, ובמד"א מעריכים כי בעקבות המצב הביטחוני והמלחמה, היקף הפניות צפוי לגדול.
במסגרת ההיערכות להפעלת השירות, התקיימה לאחרונה השתלמות מיוחדת לצוותי מד"א בה תורגלו סימולציות של מצבים שונים ורגישים המזקיקים טיפול, במצבי משבר נפשיים. ההשתלמות כללה הדרכה מקצועית כיצד לגשת למצבים רגישים אלה תוך שמירה מקצועיות מחד ומאידך – בהקפדה על כבוד המשפחה ועל פרטיות המטופל.
השירות החדש יפעל בשיתוף פעולה עם קופות החולים ושירותי הרווחה, במטרה להעניק את הטיפול המיטבי והמתאים ביותר עבור כל משפחה.
במד"א ציינו כי "כארגון ההצלה הלאומי, אנו מטפלים מדי יום בקריאות רבות של מצבי חירום רפואיים גופניים ונפשיים. מצבי חירום נפשיים, הכוללים חשש למקרי קיצון או התנהגות מסוכנת, עלולים גם הם לפגוע בבריאותו של האדם ובסביבתו ונדרשים למענה מהיר ומותאם כדי למנוע או לצמצם את הפגיעה.
"על בסיס ממצאי התשאול באנשים שיתקשרו למוקד, ובכפוף לקווים המנחים, יבצע החובש במוקד מד"א סיווג נפשי, ויחליט על דחיפות הפנייה. במקרה של פניה דחופה - יוזנק מיידית למקום האירוע, בנוסף לצוות מד"א הקרוב ביותר, צוות התערבות במשבר - הכולל פראמדיק שעבר הכשרה ייעודית לטיפול במצבי חרום מתחום בריאות הנפש, יחד עם אח או אחות בעלי נסיון מקצועי מתחום בריאות הנפש.
"לאחר הגעת צוות ההתערבות, האח ינהל את זירת האירוע וצוותי מד"א בזירה (הן הצוות הראשון והן צוות ההתערבות במשבר הנפשי), יתייעצו טלפונית בפסיכיאטר כונן למענה המומלץ – לרבות שחרור המטופל להמשך מענה בקהילה, פינוי לבית חולים או פניה לפסיכיאטר המחוזי במידת הצורך".
סמנכ"ל רפואה במד"א, ד"ר רפאל סטרוגו, שמוביל את הפרויקט, ציין עוד, כי "מודל העבודה החדש נולד מתוך הבנה שקיים צורך לשפר את המענה הניתן בישראל למצבי חירום מתחום בריאות הנפש".