פרשת משפטים

רבי נחמן על הפרשה: מה ההבדל בין אמת, לאמת לאמיתו?

מי שדיין, יודע עד כמה קשה לדון דין אמת... ואפשר גם לשאול את המתדיינים שמתאמצים להביא ראיות ולהסביר את עצמם | ורד שאלתיאל ב'חידוש' לפרשת השבוע על פי תורת רבי נחמן מברסלב זי"ע (חסידים)

| כיכר השבת |
ציון רבי נחמן זי"ע (צילום: להגביה עוף)

רבי נחמן – פרשת שופטים

מה ההבדל בין אמת, לאמת לאמיתו?

מי שדיין, יודע עד כמה קשה לדון דין אמת... ואפשר גם לשאול את המתדיינים שמתאמצים להביא ראיות ולהסביר את עצמם. כל אחד מביא סברות ונימוקים עם פלפולים מתוחכמים, וכל אחד טוען שהוא צודק, והשני משקר, והטענות משכנעות עד שכמעט:

אי אפשר לזהות את האמת! איך הדיין ידע מי צודק?

איך נוצרות מריבות וחילוקי הדעות? משיב מוהרנ"ת:

"צָרִיךְ לַעֲשֹוֹת מַשָּא וּמַתָּן בֶּאֱמוּנָה, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ - נָשָֹאתָ וְנָתַתָּ בֶּאֱמוּנָה".

אם שני הצדדים היו מנהלים את המשא ומתן באמונה, על פי התורה ממש, הם לא היו מגיעים לדיין. אם הגיעו לדיין:

משהו מעוות את האמת, כי חסרה לו – אמונה...

האמת – אחת! לשקר – אין ספור גרסאות!

זוכר מה השאלה הראשונה שישאלו אותך אחרי 120?

"נָשָֹאתָ וְנָתַתָּ בֶּאֱמוּנָה" –  אתה יכול ל'חגוג' על השקר, להצהיר על לבן שהוא שחור, ועל שחור שהוא לבן, אתה יכול להמיר זהב בנחושת, ונחושת בנייר, בעולם הזה הכל אפשרי, כי כאן עולם השקר.

אמת – יש רק אחת, השקר הוא צבעוני ו'ססגוני', עשיר ברעיונות יצירתיים ויש לו הרבה גרסאות ונוסחאות, והוא גם קצת מבלבל...

מה לא נאמר על אמת ושקר: "שקרים מסבכים אנשים בצרות, אבל, לכנות יש את ההגנות שלה", כי באמת – האמת מנצחת הכל!

משפט מחץ שכדאי לזכור על האמת:

אם אתה רוצה להלהיב את העולם, ספר - אמיתה פשוטה.

איך תדע מי דובר אמת?

איך ידע הדיין עם מי הצדק, מסביר רבי נתן:

"כִּי הַשֶּׁקֶר מְחַפֶּה עַל הָאֱמֶת" – אומנם, האמת קיימת לעד, אבל, השקר מחפה עליה, ואיך הדיין יבחין מי דובר אמת ומי משקר? צריך להתפלל ולבקש על זה:

בדיבור של אמת, שרצונו - להוציא את האמת לאור!

אם אתה דיין, אתה בטח יודע שצריך להתפלל כדי להצליח לפסוק אמת:

"בְּלִי שׁוּם הַטָּיָה לְשׁוּם צַד, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב - "לֹא תַטֶּה מִשְׁפָּט".

תפילה וזהירות עוזרים לא להסתנוור מהשקר, ותחשוב טוב טוב מה האמת עפ"י דין תורה, דיין חייב לבדוק שאינו נוטה לשום צד, ואז מתקיים בו:

"אֱלֹקִים נִצָּב בַּעֲדַת אֵל בְּקֶרֶב וְכוּ'" (לקוטי הלכות, חו"מ, הל' דינים, ב').

דיין שמתאמץ ורוצה לדון דין אמת - הקב"ה עומד לצידו ועוזרו.

האמת מאירה, כי היא – אור ה'!

הקב"ה איתך ולא תטעה לאמת, אומר מוהרנ"ת:

"כִּי אֱמֶת הוּא - אוֹר ה' יִתְבָּרַךְ בְּעַצְמוֹ, כִּבְיָכוֹל".

הקב"ה משתוקק שתדון דין אמת, ואם גם אתה משתוקק, בטוח שתצליח כי:

"הַדִּבּוּר אֱמֶת, שֶׁהוּא אוֹר ה' יִתְבָּרַךְ כִּבְיָכוֹל - מֵאִיר לְהַדַּיָּן".

אתה תצליח לברר את הדין לאמיתו, ולראות עם מי האמת כי תדע לדבר דיבור אמת, לברר ולשאול את השאלות הנכונות, אזי:

"מֵאִיר וּמְגַלֶּה הָאֱמֶת - מִתּוֹךְ הַחֹשֶׁךְ וְהַשֶּׁקֶר שֶׁל שֶׁכְּנֶגְדּוֹ שֶׁטּוֹעֵן שֶׁקֶר".

השקר – הוא חושך, וכשאתה מברר ודן את האמת לאמיתה:

האמת מתגלה ומאירה, מתוך – השקר החושך.

מה ההבדל בין – אמת, לאמיתו?

כשאתה דן דין אמת, זה בבחינת:

"הַדָּן דִּין אֱמֶת לַאֲמִתּוֹ".

יש הבדל בין אמת לבין אמת שהיא – אמת לאמיתו, אתה יכול:

לדון דין אמת עפ"י התורה, ואעפ"י כן - לחייב את הזכאי!

לא מספיק לדון דין אמת עפ"י התורה,  רק אם מאוד תיזהר שלא לנטות לטובת אחד הצדדים:

"אֲזַי מֵאִיר לוֹ הָאֱמֶת - שֶׁהוּא אוֹר ה' יִתְבָּרַךְ בְּעַצְמוֹ, כִּבְיָכוֹל, וְזוֹכֶה לִרְאוֹת הָאֱמֶת לַאֲמִתּוֹ".

הקב"ה – שמו וחותמו אמת, ומי שרוצה ומתאמץ לדון דין אמת, זוכה – שאור ה' יתברך בעצמו!

רק כך ניתן לגלות את האור מתוך השקר – החושך, ואומר מוהרנ"ת שזה:

"בְּחִינַת הַדָּן דִּין אֱמֶת לַאֲמִתּוֹ! 'לַאֲמִתּוֹ' – דַּיְקָא".

 אתה יכול לחתור לאמת, אבל:

את האמת האמיתית תגלה, רק אם אור ה' מאיר עליך!

"משפטי ה' אמת" – מי שדן דין אמת מתקן את האמונה שהתקלקלה.

רוצה להוסיף אמונה בעולם?

דבר אמת! בהצלחה...

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות