רבי נחמן - פרשת ויצא
'ירדת מהדרך'? אתה עוד תראה ישועות!
חרבות ברזל – הפרשה מתארת את מה שעומד מאחורי הסרטונים המרגשים:
חיילים שמים ציצית וכיפה, צועקים 'אין עוד מלבדו' ומסתערים...
הם הגיעו להכרה, שחוץ מאחד – אף אחד לא יכול לעזור:
'שמע ישראל' כי - "הנה לא ינום ולא ישן שומר ישראל".
יעקב אבינו סלל דרך לדורות: אחרי כל ירידה יש עליה, אחרי החושך - בא האור, וזאת הדרך להתקרב לאבינו שבשמים: ל'שער השמים' ולראות – ניסים וישועות.
רוצה להתקדם? חייב לעבור דרך 'חרנה'!
רוצה להתקדם באחד מתחומי החיים? אתה חייב לעבור דרך 'חרנה' - 'חרון אף'! כיצד מגדירים 'חרון אף'?
כל מיני קשיים ומניעות אמיתיים או דמיוניים – בדרך ליעד.
החיים לא יכולים להיות יותר פשוטים? לא! סורי.
מידת הדין - לא 'תפרגן' לך להתקדם, היא תקטרג ותילחם בך:
מידת הדין לא מחלקת - מתנות חינם!
כל מסלול התקדמות עובר דרך 'חרנה' - חרון אף, אומר מוהרנ"ת:
ואם תדע את זה מראש, לא תתרגש ולא תשבר מהקשיים שבדרך.
את היאוש והקשיים 'מייצר' כח הדמיון – יצר הרע, אל – תיפול ברשתו!
אין נפילה - יש 'מקפצה'!
"ויפגע במקום" – יעקב אבינו מלמד, שפגיעה היא - לא נפילה!
היא רק חלק מהדרך להגיע לקב"ה, שהוא - 'מקומו של עולם'!
תהיה מודע שה'פגיעה' במקום, תקרב אותך בהדרגה לקב"ה, ותביא אותך:
עד לנקודת המפגש עם הקב"ה 'שער השמים', ששם – זוכים לניסים וישועות.
אין 'נפילות', יש 'פגיעות' שמקפיצות אותך לדרגה יותר גבוהה.
הדמיון - מחשיך את השכל!
"וילן שם כי בא השמש" – החושך של הלילה מסמל את ימי הסבל והצער, ואתה:
בקושי 'לן' בצערך, וחושב שאולי השמש לא תזרח - לעולם!
בזמן ניסיון, יצר הרע – כח הדמיון, מסלק לך את השכל והמוחין:
"בא השמש" – אין אור – יש חושך! אין 'שמש' - אין 'מוחין'!
במצב של 'קטנות מוחין', אתה שוכח, שלפני האור יש חושך, ורק צריך לחכות בסבלנות שהשמש תזרח, ואתה – ממש מבולבל, אבל, יש רק פתרון אחד:
ענווה, הכנעה והתבטלות... ואת זה, אף אחד לא אוהב...
יש חוק בבריאה: רק אחרי - שקיעה, יש – זריחה.
הסולם מוצב בארץ, כדי – לעלות בשלביו
"והנה מלאכי אלוקים עולים ויורדים" – מטרת הירידה להגיע לעליה.
"עולים ויורדים" – לדורות! הקב"ה מודיע ליעקב אבינו בחלום:
זאת הדרך היחידה להגיע ל'שער השמים' – לעלות ולרדת בסולם לסירוגין.
בירידה הקרובה שלך תזכור: שעוד מעט - תתחיל לעלות!
תהיה מלאך אלוקים – תרד ותעלה!
"מלאכי אלוקים עולים ויורדים" – אתה חייב להתעורר ראשון - 'אתערותא דלתתא', אז, יורדים אליך מלאכי אלוקים, והם - יעזרו לך לעלות, כי:
ההתעוררות 'דלתתא' ו'דלעילא' – עושים תיקונים וייחודים גדולים!
אומר מוהרנ"ת, שמי שמאמין לדברי הצדיקים - זוכה לעלות לדרגות גבוהות.
"והנה ה' ניצב עליו" – הבטחה לדורות!
"ה' ניצב עליו" – הבטיח הקב"ה לדורות!
אם תזכור אותי ותתחזק ברגעי הניסיון, אסלול לך את הדרך:
לעלות במהירות ובקלות – לישועה, שתביא לך את ניצחון חייך!
"ושמרתיך בכל אשר תלך" – הקב"ה ישמור אותך, יש לך - הבטחה אלוקית!
תהיה לך 'שמירה' צמודה - בכל זמן ובכל מקום.
בכל מקום שתלך, תרגיש שהקב"ה עולה ויורד – איתך!
צועד – איתך! ו'מחזיק' לך אצבעות! ולרגע – לא עוזב אותך!
הקב"ה מחכה שתגיע - ל'שער השמים'!
אתה תרגיש את רחמי וחסדי ה' הרבים, והם יעטפו אותך באהבה וחמלה, בכל שלבי העליה.
"וייקץ יעקב משנתו" – יקיצת ה'דעת'
"ויקץ... משנתו" – אם תנצח את הניסיון, ה'דעת' והמוחין יחזרו לך, וזה בבחינת - 'יקיצה מהשינה', אומר מוהרנ"ת:
אתה תפתח את העיניים, ותראה שהשמש – זורחת ומאירה עליך!
פתאום תקלוט, שבכל שלבי הירידה והעליה הקב"ה היה איתך:
כך היה עם יעקב אבינו, וכך יהיה עימנו - לדורות!
"אכן יש ה' במקום הזה" – איך לא ידעת?
"ואנוכי לא ידעתי" – איך לא ידעת? כי יצר הרע השכיח ממך:
"אכן יש ה' במקום הזה" - הקב"ה נמצא במקום הזה ובכל מקום!
"שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד" – יש רק אלוקים אחד בשמים ובארץ!
כי "הלא את השמים ואת הארץ אני מלא נאום ה'", ו'לית אתר פנוי מיניה'.
תזכור טוב, פגיעה היא לא - נפילה, היא טיפוס בסולם שמגיע עד – לשער השמים!
כל מה שתתן לי – 'עשר אעשרנו'!
יעקב אבינו נדר נדר - שיקריב קרבן ויתן צדקה, מכיון:
שהצדקה מכניעה את הקליפות – כח הדימיון והיצר הרע!
הצדקה מביאה על האדם רחמים, וזהו: "כל אשר תיתן לי, עשר אעשרנו"!
כשמידת הרחמים מתעוררת, האדם יותר קליל:
"וישא יעקב רגליו" – ויכול להתרומם להגיע לדרגות ופסגות חדשות!
'בני קדם' – נפשות גבוהות שנפלו ל'ארץ'
"וילך ארצה בני קדם" – בני קדם הם נפשות בדרגות גבוהות:
נפלו לארציות ולגשמיות, וצריך – להשיב אותם לשורשם.
הם עוד יעשו תשובה: "השיבנו ה' אליך ונשובה, חדש ימינו כ'קדם'":
לכל אחד יש תקווה, כי - תשובה קדמה לעולם!
הכתוב משתמש בלשון 'קדם', כדי לומר:
אפשר לקום מחדש - מכל נפילה! ולעלות עד – שער השמים!
החושך והשינה יעלו אותך – תרגיע...
"כל עין לך תצפה" - מוהרנ"ת מדריך שצריך:
כל הזמן לצפות – לישועת ה'! (ליקוטי הלכות, שילוח הקן)
בבחינת: "כי לישועתך קיווינו כל היום - ומצפים לישועתך"
אי אפשר לעלות בדרגה, אם לפני כן לא עוברים דרך - חושך ושינה!
איך אצא מהחושך וה'שינה'?
"וישכב שם במקום" – המילה מקום רומזת ל'אבן השתיה' - מקום התפילה.
"והנה סולם" – סולם בגימטריא 'קול', וזה - ה'קול קול יעקב'.
הדרך לעבור את הניסיון, הוא – להתחזק בתפילה, אומר רבי נתן, כי אז:
"זה שער השמים" – כל שערי שמים נפתחים לקבל תפילתך!
תתחזק, ומיד תראה - יש אלוקים במקום הזה, ותרגיש:
שהקב"ה נמצא, איתך עימך ואצלך תמיד – בכל רגע!!!
תפילתך בוקעת את - שער שמים!
הקב"ה מחכה ומצפה שתפילתך תבקע, את – 'שער השמים'!
"ושמרתיך בכל אשר תלך" – הקב"ה נותן הבטחה לשמירה צמודה!
תפילתך עולה עד – שער השמים!
אבינו מלכנו, פתח שערי שמים לתפילתנו...
במהרה, אמן!