פרשת נח – הבעש"ט הקדוש
יש מבול? כנס אל התיבה!
אתה מרגיש, שעוד רגע אתה טובע 'במבול'?
הקב"ה מבקש מנח לבנות תיבה, כי רצה - ללמד אותך:
איך להינצל – אם יש בחייך מבול שרוצה 'להטביע' אותך!
הבעש"ט הקדוש גילה סוד עצום:
המילים: "בא אל התיבה" – הם סוד ישועתך.
תיבת נח – תיבות התורה והתפילה
כשאתה כמעט טובע, כנס ל'תיבה' – ותינצל:
אבני התיבה בנויים – מאותיות התפילה.
אתה מגיע לתפילה, כמו אחד ש'נחת' מהחלל...
נכנס לבית־הכנסת, ורוצה להתפלל.
קצת הכנות... ידיך נקיות? שב ופתח סידור.
גם 'פרוטה' לצדקה - עושה את שלה...
רוצה להתרכז ולא מצליח – מה עושים?
לא נעים לספר כמה קשה להתרכז... אבל, יש דרך - אל ייאוש!
תפתח את הסידור בדף שאתה רוצה להתחיל בו, תסתכל וצמצם עצמך באותיות, וכך תתחיל להתחבר לאותיות התפילה.
ברגע הראשון יהיה קצת קשה, אבל, ברגע השני:
אותיות התפילה - יאירו מעצמם!
אל ייאוש! רק כמה דקות ואותיות התפילה – יאירו לך.
החיבור לאותיות התפילה – בונה תיבה.
לא אתה בונה את התיבה, הקב"ה – בונה לך אותה!
אתה מביא אבני – רצון עם קצת סבלנות, והקב"ה יאיר את תפילתך:
'תיבת נח' – תיבות התפילה יצילו אותך - מ'מבול' בחייך!
'מבול' חייך, הוא: כל קושי ו'צרה' ייהפכו לך - ל'רצה' ול'צהר'.
אותן אותיות יוצרות מילים שמביאות ישועות: 'צרה' – 'צהר' – 'רצה'.
תכלית 'המבול' – בניית 'תיבת' תפילה!
הקב"ה אוהב אותך, ורוצה להיטיב עימך, ואם:
הוא הביא עליך צרה, הוא לא התכוון לעשות לך צרות...
הוא רוצה שתחפש ותמצא, שהוא: "עילת העילות - וסיבת הסיבות"!
ותפנה אליו לבקש עזרה ע"י תיבות התפילה, והוא – יצילך.
אם תכנס לאותיות התפילה, תקלוט את:
כוחו, גודלו ועצמותו של ה' יתברך!
האמת הנוקבת תחדור לליבך, שיש לעולם רק אדון אחד, שהוא:
עילת העילות וסיבת הסיבות, וכך – תתחבר אליו בחזרה!
הקב"ה 'רצה' לפתוח לך 'חלון' – שהוא 'צוהר' שיוציא אותך מה'צרה' – ותבוא ישועתך!
איך החיבור ל'תיבות' התפילה - מביא ישועה?
החיבור לאותיות התפילה מגלה את רצונך האמיתי, לא להתנתק מהקב"ה, אלא:
לחיות אותו ואיתו באהבה וחיבור תמידי אמיתי.
הכח והמאמץ שאתה עושה להתחבר לאותיות התפילה:
מחבר לנשמתך את המילים שאתה אומר – ומחיה אותך!
והלב נפתח - ואתה מתחיל לדבר בשפת הלב...
אם תקשיב למילים – הם יחדרו לעומק נשמתך.
הנשמה – דבקה ברצונך הפנימי!
'אור' הדעת מואר מה'אור' האלוקי והנשמה מוכיחה את רצונה:
'רצה' - הרצון הפנימי להידבק ולהתקשר לה' יתברך.
ולכן: היא יכולה לשנות כל 'גזר דין' שנגזר עליך.
איך באמת זה קורה בפועל?
'סוד האותיות' – סוד הישועה!
מסביר הבעל שם טוב הקדוש דבר נפלא:
כשנגזר על האדם איזה דבר, הוא יורד מהשמים – כ'אותיות'.
בכח התפילה ניתן - להפוך את האותיות:
לצרוף שונה ממה שנגזר בשמים, כי:
מדובר באותן האותיות ממש!
לדוגמא: האותיות של המילה 'צרה' - יכולות להפוך לצרוף חדש:
'צהר' – חלון שדרכו יכנס לך אור שיאיר את חייך.
ולצרוף 'רצה' – הקב"ה מראה לך שהוא 'רצה' את תפילתך.
ולכן, כל 'צרה' שיש לאדם, יכולה להפוך:
ל'צהר' כי הקב"ה 'רצה' את תפילתו - ועושה רצונו, והוא – נושע!
כי הלב והרצון האמיתי שלך, בונים לך - 'צוהר לתיבה'.
דווקא הצרה עצמה – מביאה ישועה!
ה'תולדות יעקב יוסף' מחדד את הדברים בשם הבעל שם טוב הקדוש, ואומר: תפילה בכוונה, הופכת כל 'צרה' של 'הצר' הצורר ר"ל - ל'צהר', על דרך: "עת צרה היא ליעקב - וממנה יוושע".
דיבורי התפילה מגינים על האדם, והופכים עבורו:
לתיבת נח והוא - ניצל מצרתו, ויותר מזה - הצרה הופכת לישועה!
"וממנה יוושע" – הישועה מגיעה דווקא – מתוך הצרה עצמה!
להזריח את השמש - הקדמת תפילה לצרה
הבעל שם טוב הקדוש אומר חידוש נפלא:
ה'צהר' מאיר באור רב, כמו השמש המאירה בצהרים, שאז:
יש לשמש תוקף גדול, כמו שכתוב:
"ואוהביו כצאת השמש בגבורתו" (ספר המאמרים).
ולכן, אומר רבי אלעזר: "לעולם יקדים אדם תפילה - לצרה" (סנהדרין מד), כי זאת הדרך:
שאותיות 'צרה' ירדו בצרוף - 'רצה' ו'צהר' (תולדות יעקב יוסף פר' נח), וזהו - סוד גדול, והבן!
אם לא תכנס לתיבה – תטבע!
הבעל שם טוב הקדוש מחדד את הדברים ואומר:
תוכל להיוושע מצרה שעומדת להגיע אליך, אם תתעורר לתפילה ותשובה, טרם בוא הצרה, כמו שכותב בצוואתו:
"ואי אפשר להתפלל בכוונה, כי אם ע"י חיזוק, וצריך לבקש ה' יתברך סיוע ועזר" (סימן ס').
כל תפילה פועלת את פעולתה:
הישאר מחובר... ותרוויח ישועות!
ממנה – דייקא יוושע!
כל תפילה פועלת בעולמות העליונים. אומר הבעל שם טוב הקדוש:
"כרום זולות לבני אדם" – התפילה עושה דברים נוראים, ועומדת ברומו של עולם, אבל:
"ובני אדם סוברים, שלא התקבלה תפילתן, ולכן – מזלזלים בהם" (דגל מחנה אפרים) וזה: "וממכותיך ארפאך":
הקב"ה בורא רפואה לאדם – מהמכה עצמה!
הקב"ה מחכה לתפילתך, כדי - להושיע אותך!
מהצרה דייקא – תוכל להיוושע!
בא אל התיבה! טרם המבול:
וצרתך – תצמיח את ישועתך, אמן!
לע"נ כל הנרצחים, ובתיה בת תמר.