איך דבקות בבעש"ט הקדוש עוזרת להיפטר ממחשבות זרות?
פעם אחת שמעתי מרבי נחמן מהורדנקא שאמר: הייתי חסיד גדול, ובכל יום הייתי הולך למקווה, והוא היה כל כך קר, שאף אחד באותו הדור לא היה יכול לסבול את הקור של מקווה כזה.
והייתי כל כך קפוא מקור, עד שכשבאתי לביתי שהיה מאוד חם, עד שכמעט בערו הכתלים מרוב חמימותו, ולא יכולתי להרגיש חמימות הבית במשך כשעה בערך.
וכל זה הנהגתי בעצמי כדי לסלק מחשבות זרות ממני, ואף על פי כן לא הצלחתי להתפטר מהן עד שהוכרחתי לחוכמת הבעל שם טוב הקדוש.
ושמעתי מפי רבי מנדל שאמר: בימי נעוריי כשהייתי מתלהב בעת התפילה, עלה במחשבתי: איך מלאני ליבי להתפלל לפני השם יתברך וכולי מלא מפשעים, ואז היה נשבר ליבי בקרבי.
והיה כך זמן רב, ולא יכולתי להיפטר ממחשבה זו, כי היה נדמה לי שזאת מחשבה טובה. אחר כך חשבתי בליבי: למה לא נופלת מחשבה זו במוחי ובליבי כשאני יושב לאכול אצל הקערה, ואז דחיתי מחשבה זו.
מאמרותיו של הבעל שם טוב הקדוש 'צידה' לדרך לשבוע טוב ומבורך
אתה מתלהב מהדברים היפים שיש בעולם הזה? אם כן, יש לבעל שם טוב הקדוש מה לומר לך בענין...
"החכם עיניו בראשו" – תהיה חכם, וכאשר תסתכל על דבר גשמי, תראה ותבין, שבאמת, הוא לא רק 'גשמי', אלא, בכל דבר גשמי שאתה רואה 'מולבש' גם 'ניצוץ' רוחני שמחיה אותו, ואם תצליח לחשוב כך, עליך נאמר:
"החכם עיניו בראשו" – אתה תצליח להסתכל על ה'ראש' של הדבר, ז"א ע"י שאתה מסתכל על החלק הרוחני שבכל דבר, שנותן לו את חיותו ומחיה אותו, אתה מתמקד בראש של הדבר, ועל כך אומר הבעל שם טוב הקדוש:
"ראש דברך אמת" – שהראש של כל דבר, הוא ה'ניצוץ' – ה'חלק' אלוק ממעל שמחיה אותו, ועל החלק הזה נאמר:
"והמתנשא לכל לראש" - כפי שמפרש הזוהר הקדוש: "רישא דכל רישין", והבן.
ה'ניצוץ' האלוקי – התענוג והחלק היפה שיש בכל דבר ונותן לו את חיותו: כל יופי שאתה רואה בעולם, מגיע מכח ה'ניצוץ' האלוקי שבו, והאדם צריך לדעת להמשך ולהידבק אחרי החלק האלוקי הטוב שיש בכל דבר יפה, ע"י שלדוגמא, יסתכל על איזה 'כלי' הנראה מהודר ויפה, ויחשוב:
מנין בא לכלי זה הנוי והצורה?
וכך, יגיע למסקנה שהחומר הוא הפסולת, והנוי והצורה של ה'כלי' הוא החלק הרוחני והחיוני של אותו הכלי, הוא ה'חלק' האלוקי שמחיה אותו.
הטעם והמתיקות במאכל - מהחיות האלוקית שבו: אותו הדבר, כאשר האדם אוכל דבר מאכל מתוק שמאוד ערב לחיכו, צריך לחשוב שהטעם והמתיקות הם של מעלה, ונובעים מה'חלק' האלוקי שבו.
בכל דבר דומם יש – חיות אלוקית: גם בכל דבר בדומם, יש חיות אלוקית שמחיה ומעמידה אותו, ויסתכל במחשבתו על אור ה'אין' סוף ברוך הוא, שהוא החיות של כל דבר, וכך, גם יוכל לבטל כל הרהור רע שיש לו, בכל נושא או תחום אחר, ויעלה אותו לקדושה, ומכאן:
כל אהבה 'נפולה' יוכל לעלות אותה לאהבת ה' (צוואת הריב"ש, צז').
לימוד בכח ובשמחה – ממעט מחשבות זרות: ואם קשה לאדם להראות את ה'חלק' האלוקי המצוי בכל דבר, ע"י לימוד ותפילה בכח ובשמחה גדולה, האדם מצליח למעט את המחשבות הזרות, שרוצות למנוע ממנו לעבוד את ה' יתברך (צוואת הריב"ש, נא').
דחפו אותך מהיכל המלך – חזור מהר! צריך לזכור, שכאשר נופל לאדם מחשבה זרה, הדבר דומה, כאילו שדחפו אותו מהיכל המלך... ולכן, ישוב לחזור במהרה להיכל המלך בבושה והכנעה גדולה, והבא להיטהר מסייעין בידו (צוואת הריב"ש, פו').
יהי רצון שיזכו כל בית ישראל לשבוע טוב ומבורך, הצלחה וברכה, רפואה ופרנסה, בשורות טובות וישועות בכל, אמן!