רבי נחמן – פרשת שופטים
'תמים' מאמין שהרע - טוב!
"תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה' אֱלֹקֶיךָ" – מי רוצה להיות תמים?
להיות תמים - קשה, ואם אהיה תמים - מה יצא לי מזה?
בפרשה יש ציווי נוסף: "שֶׁלֹּא לִדְרֹשׁ בִּמְכַשְּׁפִים וּמְעוֹנְנִים".
כשהכל הולך לי טוב, אני מצהיר – יש אלוקים.
אבל כשמידת הדין 'מתלבשת' במה שקורה איתי, קשה להאמין:
שהכל מושגח, והכל טוב - ולטובה.
כשמידת הדין מבלבלת את האדם, איך אפשר להיות בשמחה?
הכל נראה כ'טבע' ואולי הקב"ה שכח אותי, והשאיר אותי לבד ב'מערכה'...
אין ספק – הכל טוב!
בעולם הבא – אף אחד לא ישאל שאלות, שם ברור שהדין הוא שם 'אלוקים', והחסד הוא שם ה' – והכל אחד, כי הכל ממנו יתברך, וחוץ ממנו:
אין בעולם שום טבע, או מציאות שיכולה להשפיע על מה שקורה עם האדם.
בעולם האמת, נדע שהקב"ה אחד, גם החסד וגם הדין – היו לטובה:
"שֶׁאָז יִהְיֶה ה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד, בְּחִינַת ה' הוּא הָאֱלֹקִים, בְּחִינַת כֻּלּוֹ טוֹב".
אבל, האם גם ה'טבע' הוא בהשגחת ה'?
הטבע מוכיח – יש אלוקים!
יצאת קצת לטייל בבין הזמנים?
ראית את הים, הרים וכל יופי הבריאה?
טיילת קצת בגן חיות? אתה יכול להוכיח:
יופי הבריאה - מדויק ו'סימטרי'! ומראה מעל כל ספק:
שהכל מושגח - ויש אלוקים! ולא קורה שום דבר - באקראי!
'הטבע' גימטריא - 'אלקים'!
הקב"ה מצייר את הטבע, הכי מדויק ויפה שיש, כי:
כי הטבע, הוא עצמו – 'אלוקות'!
הטבע מושגח, וק"ו – האדם נזר הבריאה!
כי בשביל האדם נברא העולם, בשבילך - ממש!
הקב"ה ברא את האדם כדי להיטיב עימו, ולכן, אין מציאות שאין השגחה פרטית על האדם, כי הקב"ה הוא:
המציאות האמיתית היחידה – שיש בעולם 'ואין עוד לבדו'!
מה שקורה – טבעי או בהשגחה?
כל מה שקורה בעולם כדרך ה'טבע', מתנהל בכל מקום וזמן בהשגחה פרטית, רק שהקב"ה נמצא שם בהסתרה. אומר מוהרנ"ת:
"כִּי הַטֶּבַע הוּא - הַסְתָּרַת הַשְׁגָּחָתוֹ יִתְבָּרַךְ".
אדם שמרגיש שלא הולך לו כמו שהוא רוצה, ויש עליו דינים, נמצא באותם רגעי ניסיון בקטנות מוחין, ושוכח:
"אֱלֹקִים גִּימַטְרִיָּא הַטֶּבַע, כִּי בֶּאֱמֶת, גַּם הַטֶּבַע הוּא מִתְנַהֵג עַ"י - הַשְׁגָּחָתוֹ יִתְבָּרַךְ" (ליקוטי הלכות יו"ד, הלכות מעונן ומנחש הלכה ב').
הקב"ה משגיח עליך כמו - 'מאחורי הקלעים'!
כשיש דין על האדם, הוא מושגח, אבל:
"רַק שֶׁהַשְׁגָּחָה הִיא - נִסְתֶּרֶת וְנֶעְלֶמֶת, בִּבְחִינַת הַסְתָּרָה - בִּבְחִינַת דִּין".
ובעתיד האדם יגלה, שהכל היה בהשגחה פרטית, ואז:
"וּכְשֶׁנִּתְגַּלֶּה הַהַשְׁגָּחָה אֲזַי הוּא כֻּלּוֹ טוב - כֻּלּוֹ חֶסֶד".
לאחר חטא אדם הראשון, התבטלה - ה'דעת' השלמה!
לפני שאדם הראשון חטא, דעתו היתה שלמה, והוא ידע שאין חילוק בין בדבר שנראה בעינינו טוב, לבין דבר שנראה לא טוב, אין הבדל בין - חסד לגבורה, הוא האמין:
שהטוב והרע הם - אחד, שהחסד והדין הם - אחד!
לאחר החטא, האדם הראשון 'נפל' בדעתו, והתחיל לתפוס את המציאות כטוב ורע - שתי אפשרויות.
מסכים להיות תמים, ולחשוב שהרע - טוב?
"תמים תהיה עם ה' אלוקיך" – כשאתה בוחר להאמין בקב"ה, אתה מבין:
שחסד וגבורה – הכל אחד, כי - ה' אחד ושמו אחד.
הקב"ה נמצא גם בדין וגם בחסד, רק שלעיתים הוא בהסתרה, ואומר הבעל שם טוב הקדוש:
הכל – אלוקות! ואלוקות - זה הכל!
בזמן ניסיון, לוקחים לאדם את ה'דעת', וקשה לו להאמין שהרע הוא טוב, והוא לא מבין, למה הקב"ה לא נותן לו 'לחיות' בשקט...
הניסיון מגיע בשביל לתת לאדם בחירה, ולחזק לו את האמונה, שכל מה שהקב"ה עושה הוא טוב עבורו, ויחדיר לליבו את האמונה:
שגם במה שנראה רע, יש - טוב נסתר, כי - אין רע יורד מהשמים.
תמימות האמונה – הידיעה שהכל לטובה!
כאשר אדם יודע שכל מאורעותיו הם לטובתו – הוא חי בעולם הזה ברוגע ושלווה, שהם - מעין עולם הבא. אומר רבי נחמן בליקוטי מוהר"ן:
"מי שיודע שכל מאורעותיו הם לטובתו – זאת הבחירה מעין עולם הבא" (ליקוטי מוהר"ן סימן ד').
מבחן האמונה נמדד – במידת האושר והשמחה שיש לאדם.
כי מי שמאמין, שמח בכל מה שקורה איתו, ומודה לה' יתברך על הכל.
האמונה היא - עבודת חיים לא קלה, שנזכה...
היא כוללת אין ספור עליות וירידות, וזאת עבודת חודש אלול:
להיות בקי ב'רצוא' ובקי ב'שוב'.
אל תחפש לקרוא בקלפים או בקפה
אף אם 'נפלת' באמונה, תקום ותתחיל מחדש:
אל תמשיך ליפול! לתחליפים זולים – מגידי עתידות ומנחשים למיניהם!
כל התחליפים - שקריים 'זולים'...
אומר מוהרנ"ת בליקוטי הלכות: "אָנוּ מְצֻוִּין שֶׁלֹּא לִדְרֹשׁ בְּאוֹתוֹת הַשָּׁמַיִם, וְלֹא בִּמְנַחֲשִׁים וּמְעוֹנְנִים, רַק לְהַאֲמִין בַּה' כְּדֵי לִזְכּוֹת עַ"י זֶה לִבְחִינַת הַשְׁגָּחָה, בְּחִינַת עָלְמָא דְּאָתֵי".
הזהירה התורה: "לֹא יִהְיֶה בְךָ מְעוֹנֵן וּמְנַחֵשׁ" – המנחש משתמש בזוהמת הנחש... שה' ירחם, ולא ניפול לשם...
תשב לשתות כוס קפה בנחת, תסתכל לשמים...
"קווה אל השם, חזק ויאמץ ליבך, וקווה אל השם".
היכן מצוי המפתח לאמונה?
צדיקי הדור, הם בבחינת נביאי אמת, ורק הם יכולים להדריך את האדם איך להתנהג ברגעי ניסיון קשים, ואיך לא ליפול:
ואם האדם נופל, הם מלמדים איך לקום הכי מהר - ובלי נזקים חבלות!
מי שמוכן להוריד ראש, לבטל דעתו ולשמוע בקול צדיקי האמת שיוליכו אותו בדרך הטובה ובטוחה, הוא:
לא יחפש תשובות ב'קפה' קלפים או כל מיני מנחשים ו'מתקשרים'...
מי שקשור לדעת תורה, זוכה:
"לֶאֱמוּנָה דִּקְדֻשָּׁה, וְלִפְרֹשׁ מִזֻּהֲמַת הַנָּחָשׁ שֶׁהוּא בְּחִינַת: מְנַחֲשִׁים וּמְעוֹנְנִים" (ליקוטי הלכות יו"ד, הלכות מעונן ומנחש).
מה שקורה איתך הוא חלק מתוכנית אלוקית כוללת, שמתוכננת לפרטי פרטים, ויש בתוכה:
חלקים שלא 'נראים' טוב, אבל, הם – חלק בלתי נפרד מהטוב המושלם שהקב"ה – בחר עבורך!
איך 'קונים' אמונה? בתפילה!
האמונה מתבטאת בתפילה, ואיתה מנצחים כל 'קלף' של טבע או סטטיסטיקה...
בשעה שישראל היו מסתכלים מעלה, ומשעבדים את ליבם לאביהם שבשמים היו מנצחים, את כל העמלקים והמכשפים...
הקב"ה הוא רחמן אמיתי, "אב הרחמן" - האבא של הרחמים, ויודע הכי טוב: איך לרחם על האדם, ומה זאת - רחמנות אמיתית.
ה'חמש' דקות הכי – שוות בחייך!
יש רק כתובת אחת שיכולה לעזור, וממנה צריך:
לבקש ולדבר - "כדבר איש אל רעהו".
אם היינו יודעים את ערך התפילה – הבחירה היתה מתבטלת!
כי כל היום היינו - מתפללים!
אבל,אפילו רק 5 דקות ביום הם 'אוצר' אמיתי, אומר על כך מוהרנ"ת:
"חמש דקות ארוכות"... והבן!
ה - 5 דקות, הופכות ל-5 דקות ארוכות, וא"א לדמיין את התוצאות...
'ריבונו של עולם, אני כלום בלעדיך' ואין כלום בלתיך...
אני בן שלך, ומאמין בך...
כל הישועות והברכות, אמן!