פרשת וישלח – עפ"י הבעל שם טוב הקדוש
איך עובדים את הקב"ה – במידת התפארת?
מידת ה'תפארת' – מידתו של יעקב אבינו.
מהו ייחודה? האם ומדוע כדאי לשאוף אליה?
מידת התפארת היא שילוב של מידות – האהבה והיראה.
שילוב של מידת ה'חסד' עם - מידת ה'גבורה', וזהו:
שילוב מנצח, לעבודת ה' - בשלמות!
ממה מורכבת (או מה מקורה של) מידת ה'תפארת'?
לא ניתן להגיע ל'תפארת', אם לא 'קנית' את מידות - האהבה והיראה.
מידת האהבה: הלב יודע מכיר ומרגיש את גודלו ורוממותו של ה' יתברך. אור האלוקות ממלא את חדרי הלב והנפש.
נפשך רק - נכספה וכלתה לחצרות ה'... ואצלך:
"מלכותו ברצון קיבלו עליהם..."
מגודל אהבת ה', כל רצונך רק לעשות רצון ה' יתברך.
מידת היראה: הלב מרגיש יראה ומורא, פחד גדול מה' יתברך, ואתה יודע ומרגיש בוודאות מוחלטת:
שכל חייך תלויים, רק במי שאמר והיה העולם, ממילא:
אתה ירא לעשות משהו, שהוא – נגד רצונו!
המיוחד במידת היראה, שהיא חודרת לעומק 'נקודת הלב', וגורמת לאדם:
לעבוד את הקב"ה גם בשעת 'מוחין דקטנות' – עד כלות הנפש!
שילוב מידות האהבה והיראה: שילוב מידות האהבה והיראה מביא לידיעת ה' בידיעה ברורה, שגורמת לאדם שלא יהיה לו שום רצון, חוץ:
מלדבק ולקשור את נפשו – למקור החיים והחיות.
לרצות רק לעבוד את ה' יתברך בכל - לבבו וכוחות נפשו.
שורש ה'תפארת' הוא – ב'דעת'
מידת התפארת – מגלה שהלב רוצה ומשתוקק:
רק להגדיל ולרומם כבוד שמים, ולגלות את - אלוקותו לעולם!
האהבה והיראה, מביאים לקשר אמיץ ואמיתי לה' יתברך, ויש לאדם:
רצון עז - אמיתי, רק להיכלל בשורשו ומקור חיותו! שנפעל ע"י:
ספירת ה'דעת'! שהיא – שורש ופנימיות מידת התפארת.
הדעת מדריכה ומסייעת לאדם להתבונן בגדולת הבורא ובחכמתו, וכך:
אין לאדם שום תענוג ורצון! מלבד – לדבק בה' ולעשות רצונו!
הנפש נקשרת לה' יתברך - בקשר של אמת! וזהו - 'תפארת עוזו'!
עולם העשייה מושפע ממידת התפארת
קשה 'לחיות' את הקב"ה בכל רגע ורגע - בעולם העשייה!
מעטים הם אלו, שמצליחים בתוך העולם הגשמי, בחיי היום יום:
להאיר, לחיות ולקדש את שמו של הקב"ה!
רק מי שזכה להגיע קצת למידת ה'תפארת':
יכול לפעול בתוך עולם העשייה, ולפעול - לתיקונו!
לקדש ולזכך את הגשמיות, וכך, להאיר את ה'חושך' – באור אלוקי!
יעקב אבינו 'קנה' בעמל ויזע את מידת ה'תפארת':
והעלה ותיקן את עניני העולם הזה - לקדושה!
וזה מה שנדרש, גם - ממני וממך!
'תפארת' – כיצד 'קונים' מידה זו?
ייחודה של מידת ה'תפארת' שבעזרתה, אתה מפאר ומרומם את ה' יתברך:
דווקא בגשמיות, ובמקומות- הכי נמוכים ושפלים!
דווקא שם, אתה מעורר את הרצון:
להתקשר ולדבק - במלכו של עולם!
הדרך לרכוש מידה זו, היא ע"י:
זיכוך הלב לאהבה ויראתו יתברך, בעזרת:
החדרת אור התורה הקדושה – לכל פינות וחללי הלב!
קיום תורה ומצות מטהרים ומזככים את הלב והנשמה:
ו'מקנים' לאדם יכולת לתקן, לפעול ולהעלות את - עולם העשייה!
האם אתה יכול לאהוב ולירא רק מ'אחד'?
מידת התפארת – לא מאפשרת ל'רוחות' הזמן:
להשפיע על רצון הלב האמיתי – לדבק ולעשות רצון ה'!
מי שאהבת ה' חדורה בליבו, אף אהבה אחרת, לא – תחייה את ליבו.
מי שיראת ה' חדורה בליבו, אין לו יראה – מדברים אחרים!
מידת היראה שורשה ב'גבורה', שהיא – צמצום, ועוזרת לאדם:
לצמצם כל אהבה ויראה אחרת, רק לצורך המתבקש - לעבודת ה'!
יעקב אבינו קרוי - 'חבל נחלתו', מדוע?
'חבל נחלתו' – דבקותו של יעקב אבינו הייתה – מושלמת, היו לו כמו חוטים שמלופפים יחדיו - כ'חבל', שקשרו אותו:
בעבותות האהבה, היראה והתפארת – לקב"ה!
"האל הגדול, הגיבור והנורא" – אומר הזוהר הקדוש:
'נורא' זה - יעקב אבינו, כי 'נורא'הוא דבר - שאי אפשר להשיגו!
דבקותו הייתה אמיתית - ובלי גבול, ולכן:
זכה שהקב"ה יתגלה אליו - בלי גבול.
מידת ה'תפארת' – קישור העולמות
האדם הוא שילוב וחיבור של גשמיות ורוחניות - גם יחד, הנשמה הטהורה נמצאת בגוף והם חיים ביחד – ב'עולם העשייה'.
אדם שעובד את ה' יתברך - במידת ה'תפארת 'הוא מקבל:
כח מיוחד לחבר ולקשר את העולמות העליונים והתחתונים יחדיו, ובכך: הוא מרומם ומקדש את עולם העשייה, כדי שיעלה - לשורשו.
התחדשות הגוף והנפש ע"י - קיום מצוות
רק אם תדע ותפנים, שעולם העשייה הוא כמו:
'לבוש' גשמי לאור אלוקותו של ה' יתברך, המצוי בכל העולמות, תוכל:
לעלות ולחבר את עולם העשייה – לקדושה שמצויה בו!
וזאת, ניתן לעשות ע"י ה'דעת'! שמסירה את ה'לבוש' הגשמי:
ומחברת אותו לשורשו הרוחני!
נבאר את הדברים בדוגמא קטנה:
לפני שאתה מכניס דבר מאכל לפיך - אתה מברך.
הברכה מזינה ומקדשת את נשמתך - באור ה', וכאשר גופך ניזון מהמאכל, נכנס בו גם חיות אלוקית:
שמחברת ומחדשת את הגוף הגשמי – למקור חיותו האלוקי.
מי מפאר את הקב"ה? ובמה הקב"ה מתפאר?
המלאכים והשרפים עובדים את הקב"ה - באהבה ודבקות עילאית, להם: אין יצר הרע! ואין בחירה בין טוב לרע!
עבודת המלאכים, אינה מפארת את שמו של ה' יתברך – בשלמות!
"וייצר את האדם" – וייצר - נכתב בשני יודים.
האדם נברא עם שני יצרים: יצר טוב ויצר רע.
כל החיים מנהלים היצרים ביניהם – מלחמת התשה!
המאבק התמידי בין הגשם לרוח, בין הגשמיות לרוחניות, מחייב את האדם להשתמש ב'דעת' וכח המחשבה, לבחור:
מי יגבר? הנשמה האלוקית או הגוף הגשמי?
ודווקא ניצחון הרוח על הגשמיות, הוא:
הדבר שגורם להקב"ה נחת רוח, רצון ושעשוע - להתפאר בבניו.
וזה: "ישראל אשר בך אתפאר".
ואם תזכור, שדווקא המלחמה הקשה שמתנהלת בתוכך, היא:
שגורמת לקב"ה להתפאר בך, יהיה לך יותר קל:
לבחור בטוב, לרצון - ה' יתברך! (קהילות משה, אמור).
האם יש אושר יותר גדול מכך, שעליך יאמר - מלכו של עולם:
"ישראל אשר – בך אתפאר"?!
בני יקירי – פארי עליך!
שנזכה, אמן!