רגעי החושך וההסתרה, הם בסוד 'יחוד בקטנות'!
בדרך לחרן,יעקב אבינו הולך לישון, וכשמתעורר הוא אומר:
"אכן יש ה' במקום הזה, ואנוכי לא ידעתי" אומר רש"י:
שאם ידעתי – לא ישנתי במקום הקדוש הזה.
האם אתה מרגיש לפעמים ירידה רוחנית, או 'הסתרה'?
וחושב שהקב"ה השאיר אותך לבד להתמודד עם - הקושי והניסיון?
אתה רואה את ההנאות הגשמיות, הארציות של העולם הזה – וחושב שאתה מתמודד - 'שוכב' שם, על הארץ - לבד? על זה נאמר:
"הארץ אשר אתה שוכב עליה"!
בעל ה'תולדות יעקב יוסף' אומר בשם הבעל שם טוב הקדוש, תדע:
הקב"ה הביא אותך - למצב הירוד הזה! ולירידה - יש מטרה!
הירידה למקום 'נמוך' נועדה:
שתתקן דברים מסויימים, ותעלה משם ניצוצות - למקום גבוה!
גם לחושך ולשינה יש – זמן יקיצה!
"ויקץ יעקב משנתו" – אחרי הניסיונות שמשולים ללילה ושינה:
אתה מקיץ 'מהשינה' ברגע אחד – ועולה דרגה!
"קץ שם לחושך" - הניסיון יגמר ברגע אחד!
ואתה תעלה בדרגה, ותהפוך למשהו יותר נעלה ו'משודרג'!
וברגע שאתה מקיץ מהשינה הרוחנית, מתנוצצת בך מחשבה:
"אכן, יש ה' במקום הזה, ואנוכי - לא ידעתי"!
אתה מתפלא, איך חשבת שהקב"ה עזב אותך, איך בכלל חשבת:
שהקב"ה הסיר את השגחתו ושמירתו – מעליך?
"ואנוכי לא ידעתי" – אם בזמן ניסיון, היית זוכר:
שהקב"ה איתך, לא היה לך - ניסיון!!!
הגדול מחברו, יצרו - גדול עליו!
יצר הרע נועד להעמיד אותך בניסיונות – ולרגע לא מספיק, הוא ממש – 'עובד' מצטיין!
מדוע 'כל הגדול מחברו, יצרו גדול עליו'?
כי גם לאדם גדול – חייב שיהיה ניסיונות, ואם ויצרו יהיה קטן:
יצרו לא יצליח להתמודד מול גדלותו הרוחנית, ולא יוכל 'לייצר' לו ניסיונות בהתאם – לרמתו הרוחנית!
"והאלוקים ניסה את אברהם" - הקב"ה אוהב להעמיד את הצדיקים בניסיון, כדי להרבות שכרם בזה ובבא, ולהעלות אותם לדרגות יותר גבוהות.
מדוע יש קושי לעמוד בניסיונות?
מדוע קשה לעמוד בניסיון? כי הניסיון:
מבלבל אותנו, ולא מובן ב'שכל' ובהגיון בריא, וזה יוצר - קושי!
אם הניסיון היה 'מסתדר' עם השכל, הניסיון - לא היה ניסיון.
"והעלהו לעולה" – הקב"ה מעמיד את אברהם אבינו בניסיון:
אותו הילד שהובטח לו: "ביצחק יקרא לך זרע", כרגע:
הוא מתבקש להעלות אותו לעולה – זה ניסיון!
הסתירה בין שני הדברים, היא – 'שהולידה' את הניסיון!
מבחן האמונה – מתקיים רק במצב 'שינה'!
הקב"ה שולח ניסיון למי שהוא רוצה - להעלות אותו בדרגה:
הקב"ה מביא אותו להרגשת 'קטנות' - וחיותו מסתלקת!
היטיב להגדיר זאת האדמו"ר מקמארנא: "נשאר - כאבן דומם"!
וזה, קורה - לכל אחד! זה בסדר, אתה נורמלי...
מטרת הניסיון – להעמיד אותך במבחן האמונה
האם תאמין בפשטות שזה ניסיון משמים? ותזכור:
ש'אין שום מציאות בעולם חוץ מה' יתברך' - הכל ממנו יתברך?
האם תאמין – שהקב"ה שלח לך את הניסיון – מאהבתו אליך?
האם לא 'תבעט' בניסיון, גם אם לא תבין – למה הוא לטובתך?
אומר האדמו"ר מקמארנא ב'היכל הברכה':
כסות ו'שינה' הם לבושים - שנועדו להסתיר ממך את ה' יתברך.
ואם תעמוד בניסיון - "הוסר הלבוש ונתגלה האור"!
ואתה תתעלה – למדרגות נעלות וקדושות!
אם תגרר אחרי הרע, ח"ו תתכסה בעוד 'כיסויין' ויגרם לקב"ה צער מכך.
ואם תסכים לעשות חשבון נפש, ולהתוודות על חטאיך – "והוסר הלבוש"! ('היכל הברכה' דברים דף נט').
הניסיון מחייב – ביטול 'לבוש' המחשבה!
בזמן הניסיון 'השכל' מסתלק, ואתה נבחן:
האם תהרהר אחר מידותיו של הקב"ה? או 'תחזיק' באמונה?
ולכן, חשוב בזמן ניסיון לבטל את – 'לבוש' המחשבה!
ואתה מספיק לרצות להבין – רק מאמין!
תסכים לשנן לעצמך: הניסיון לא מובן - בשכל, ולכן – הוא ניסיון!
הניסיון הוא - 'על דעת המקום'!
אתה תצליח בניסיון, אם תאמין:
בקב"ה באמונה פשוטה, למעלה - מ'טעם ודעת'!
תזכור שהניסיון נשלח לך: "על דעת המקום" כי ו'אין אתר פנוי מיניה'!
הניסיון יתבטל - כשאתה תתבטל, ותהפוך – ל'אין'!
הניסיון - לטובתך, וגם אם תתנגד לניסיון – לא תצליח לבטל אותו!
בזמן הניסיון תבטל את ה'אני' - ותהיה 'אין'!
תיתן 'הסכמה' לניסיון, וכך תוכיח שאתה - מתבטל לקב"ה.
תסכים להיות - 'נוכח' בניסיון, מתוך:
הרגשת ה'אין'! מרגע זה, 'הרצון' שלך - לא קיים:
ויש רק את – רצון הקב"ה!
אם אתה 'מוחק' את רצונך – לרצון ה', דווקא משם אתה תרגיש את המתיקות של קרבת אלוקים: "רק לעשות את רצונך – חפצתי".
"בלתי ה' לבדו" – "ואין עוד מלבדו"
העמידה בניסיון מעלה אותך לדרגה חדשה, ואתה תרגיש:
איך חלל ליבך מתמלא – במציאות ואחדות ה'!
החושך שהיה באיזה חלקים מחללי ליבך – יהפך לאור, ומשם תצמח בליבך אמונה אמיתית, שאין בעולם כלום:
חוץ מה' יתברך! - "ואין עוד מלבדו"!
זה קשה – ו'קורע' אותך מבפנים! וזה אפילו – קשה מאוד!
העמידה בניסיון מחברת אותך לאלוקות - לחלק האלוקי שבך, וכך:
'שוברת' את דרגתך הקודמת, ומעלה אותך - לדרגה חדשה!
אתה תעמוד בניסיון, אם תאמין:
שאין כאן שום – טעות, וכל מי שמעורב בניסיון:
לא יכול לעשות שום פעולה: שנוגדת את - רצון ה' יתברך!
ואתה תצליח לעמוד בניסיון, אם תזכור:
'במקום שנגמר השכל, שם - מתחילה האמונה'!
כי האמונה היא, השכל - שמעל השכל!
אתה לא מבין בחשבונות שמים, תזרום עם הניסיון שהקב"ה שלח לך...
תפנים: "אין אדם נוקף אצבע מלמטה, אלא אם כן – מכריזים עליו מלמעלה"!
האם גם אני ה'קטן' אצליח לעמוד - בניסיונות החיים?
בזמני חושך וניסיון - השכינה איתך, בסוד - 'יחוד בקטנות'!
יעקב אבינו מלמד לדורות:
בזמן ניסיון הקב"ה – איתך!
השכינה היא - מלווה צמודה שלך!
רק שליבך שוכח זאת, כדי שתתרומם ותתקרב לקב"ה, דווקא:
מתוך מצב של 'שינה', חושך – ניסיון!
אומר הבעל שם טוב הקדוש, שבזמנים אלו יש:
'יחוד', שנקרא: יחוד ב'סוד הקטנות'!
אבל, אתה... לא מרגיש שום 'יחוד'...
רק - 'הסתרה בתוך הסתרה'!
"אם ידעתי – לא ישנתי" – אם היית יודע שהקב"ה איתך, זה לא היה נקרא: 'שינה' – וזהו סוד ה'רצוא' ו'שוב'! (בעש"ט על התורה, פר' ויצא).
קומי אורי – "כבוד ה' עליך יזרח"!
כל מה שקורה איתך, שורשו למעלה – רצון ה'! וזה:
"סולם מוצב ארצה – וראשו מגיע השמימה" – הסולם שיעלה אותך נמצא בארץ, דווקא בדברים הכי גשמיים, אבל, שורשו בשמים - ברצון ה'!
רק תחזיק מעמד, ותמשיך להתפלל, לקוות ולצפות לישועת ה':
"קץ שם לחושך"! - וכשהניסיון יגמר ותקיץ מהשינה:
'אור אלוקי' יאיר עליך, לפתע פתאום - וברגע אחד!
תחזיק מעמד, יש לך - הבטחה אלוקית!
העמידה בניסיון תוביל אותך לראות את אור ישועות ה', ותרגיש:
התעלות שתעלה ותקרב אותך - ל'שער השמים'!
"אכן יש ה' במקום הזה" – יעקב אבינו הבטיח לדורות:
לפני שהשמש שלך תזרח - חייב להיות חושך, וזה הכלל:
"ויהיה ערב ויהי בוקר" – חייב חושך לפני האור!
"אל אמונה ואין עוול" – בורא עולם צדיק וישר!
ו"ישועת ה' כהרף עין"! ועוד הכל – יתהפך לטובה!
ההבטחה ליעקב אבינו, תתממש בך - ותרים אותך:
עד - 'שער השמים', אמן!