האימרה: 'יהודי צריך לחיות עם הזמן' – מתגלה בפרשה במלוא עוצמתה, ונותנת 'כלים' להתמודד עם הקורונה ששיגעה את כל העולם.
מה הקשר בין יתרו לקורונה? איזה 'הארה' יש בפרשה שיתן לנו קצת 'חמצן' לעוד קצת סבלנות? הפוך בה והפוך בה - וקורונה בה!
נביא את דברי הזוהר הקדוש, עם הפירוש 'מתוק מדבש', ונראה איך הדברים מתקשרים אלינו.
"וישמע יתרו" – האם רק הוא שמע? מה עם כל העולם?
"וישמע יתרו וגו', וכי יתרו שמע וכולא עלמא לא שמעו? והא כתיב: "שמעו עמים ירגזון" (שמות טו יד), אלא, כל עלמא שמעו ולא אתברו.
יש כאן קושיה, האם רק יתרו שמע שהקב"ה קרע את הים לבני ישראל, וכל העולם לא שמעו? הרי, כל העמים שמעו!
והוא מתרץ, שכל העמים שמעו, אבל:
השמיעה הזאת - לא הועילה להם כלום!
כי הם: לא נשברו ולא נכנעו - לפני הקב"ה!
השמיעה גרמה ליתרו – לעשות משהו עם 'השמיעה' – וזה נקרא שמיעה!
כולם שמעו על קריעת ים סוף, כמו שכולם שמעו על הקורונה...
מה ההבדל בין שמיעה לשמיעה?
"והאי שמע ואתבר ואתכפיא מקמיה דקודשא בריך הוא, ואתקרב לדחלתיה".
כאשריתרו שמעעל קריעת ים סוף, הוא לא 'שמע' כמו כולם, הוא לא נתן לעצמו להיות כמו כולם, שהדברים רק 'עוברים' להם ליד האוזן, אלא, הוא שמע:
ונשבר ונכנע לפני הקב"ה!
והתקרב ליראה אותו, וזוהי – שמיעה באמת!
יש הבדל בין שמיעה לשמיעה...
וישמעו קורונה יומם ולילה – מי שומע? ומה עושה?
התרגלנו לשמוע...הקורונה הפכה לחלק מהחיים:
ה'לא נורמלי' הפך ל'נורמלי' – והכל נהיה מאוד רגיל ו'טבעי'!
כח ההסתגלות! איך אומרים?
להכל מתרגלים בחיים... גם לקורונה...
'קנה חמישה ימים בדובאי, קבל – שבועיים בידוד במלונית'!
'היית ליד חולה 'מאומת'? שבועיים בידוד'!
'תסגר בחדר, תקבל את האוכל ליד הדלת'...
להיות בחל"ת? אני!? חלמת פעם לא להיות שבועיים בעבודה?
והחתונות – מוזרות... והלוויות עוד יותר... ה' ישמור!!!
מישהו עוד זוכר מה היה לפני שנה?...
הנס של קריעת ים סוף, עשה ליתרו 'זעזוע' פנימי שעורר אותו:
התעוררות שלא נתנה לו – לחזור לסדר היום!
הוא לא חזר 'לישון'! כמו כולם! הוא חשב... מה זה אומר?
מציאות חייו קיבלה 'זעזוע'! והוא עשה 'תפנית' גדולה!
מה המסקנה של רבי אבא מ'שמיעה' של יתרו?
אומר הזוהר הקדוש: "רבי אבא אמר".
ה'מתוק מדבש' מפרש את הדברים - כאילו הוא מדבר אלינו - ממש!
נצטט: "שרבי אבא בא להקדים שלא ראוי לזלזל בדברים שנראים שאין לעולם צורך בהם, ואפילו ב'סטרא אחרא'!
מוכר? לא לזלזל בקורונה – אפילו שנראה לעולם שאין בה צורך!
לא לזלזל בקורונה – אפילו שהיא ה'סטרא אחרא'!
כל מה שבראתי בעולמי – לשמי ולכבודי!
המשך ציטוט: "כי בני אדם חושבים שהם נבראו ללא צורך, ואדרבא, מוטב היה שלא נבראו!"
האם גם אנו 'מתים' שהקורונה תסתלק לנו מה'חיים'?
האם גם אנו חושבים שאין בה צורך, ומוטב – שלא היתה נבראת?
המשך ציטוט דברי ה'מתוק מדבש':
"אבל, אם נדקדק במעשיו של הקב"ה, נבין, איך הכל הוא צורך לעולם!".
אם היינו מבינים רק מעט ממעשי הקב"ה – היינו מבינים:
איך הכל! הוא צורך לעולם!
מדהים ומזעזע – גם יחד!
מי מסוגל להבין שיש צורך בקורונה?
המשך ציטוט: "ולכן, משה רבנו לא זלזל בדברי יתרו, וקיבל את דבריו, כמו שנאמר: "וישמע משה לקול חותנו ויעש כל אשר אמר".
יש לנו את מנהיגי הדור, שמבינים מדוע הקורונה הגיעה לעולם, הם לא מזלזלים בה, הם מבינים שהקב"ה 'מדבר' אלינו דרכה.
השבוע ראינו כאן את דברי אחד מראשי הישיבה, שאמר:
עברו שנים עשר חודשים, דין הרשעים בגיהינום שנים עשר חודש, זהו! הגיע הזמן שהיא תעבור, נקבל על עצמנו...
וכל אחד ישמע ויעשה מה שרבותיו ממליצים...
מה שיגרום לעורר עלינו רחמים... כי אנחנו לא יכולים יותר!
מה עוד צריך לקרות – כדי שנעשה מעשה 'אמיתי' כמו:
שמיעתו ה'אמיתית' של יתרו, שקם – ועשה מעשה?
כל מעשה הקב"ה אמת – ולא נבראו לשווא!
ממשיך הזוהר הקדוש: "בכמה אתר תנינן דקודשא בריך הוא כל מה דעבד לעילא ותתא, כלא איהו קשוט ועובדא דקשוט".
אין צורך לתת פרוש לפרוש, הדברים מדברים בעד עצמם, ומפרש:
"בכמה מקומותלמדנו:
שכל מה שהקב"ה עשה למעלה ולמטה - הכל הוא אמת!
ומעשיו הם אמיתיים!
שנבראו – לצורך העולם!
ולא נבראו לשווא ולתוהו!
אלא, הם הכרחיים לתיקון העולם!"
אין צורך לבאר כלום - כל מילה מיותרת!!!
לא לדחות אותו – מה, לחבק אותו?
ממשיך הזוהר הקדוש: "ולית לך מילה בעלמא דבעי בר נש לדחיא ליה מניה ולאנהגא ביה קלנא".
מפרש: "ואין לך דבר בעולם שהאדם צריך לדחות אותו ממנו, ולנהוג בו ביזיון!" מה אנו צריכים לעשות? לא לדחות את הקורונה? לא לנהוג בה מנהג ביזיון? לבקש ממנה שתיהפך לשיגרת חיינו?
לעשות לה מי ש'ברך' או מי ש'ברח'? – מה עדיף?
הכל נברא בכח עליון, ויש בו צורך, מה הצורך?
ממשיך הזוהר הקדוש: "דהא כולהו עובדא דקשוט אינון, וכולא אצטריך בעלמא" (זוהר עם פרוש מתוק מדבש כרך ו, עמ' טז – יז).
ה'מתוק מדבש' נותן תשובה לשאלתנו:
"כי כולם פעולות אמיתיות, והכל נצרך לתיקון העולם"!
הקורונה היא – פעולה אמיתית של הקב"ה, והגיעה – לתקן את העולם!
"יש שר, כח וצורה לכל הנבראים" – גם לקורונה?
וממשיך: "וטעם הדבר, כי הרי, אין כח לשום נברא לברוא שום בריה, אלא, הכל נברא בכח עליון"...
לא להאמין!כדאי לקרוא שוב את המשפט הזה...
"ולכן, יש שר, כח וצורה לכל הנבראים, ואפילו הגרועים והמזיקים, יש להם שורש למעלה בקדושה העליונה באצילות"!
יש לַכֹּל – צורה, מה הצורה של הקורונה – קראו נא (קורונה)... ל"כתר"?
מה הצורך של העולם – ושלי בקורונה?
וממשיך לפרש: "לכן, המבזה אותם, נוגע בכבוד עליון - שבראם לצורך העולם! והיודע סוד הנבראים כולם, יודע צורכם למעלה ולמטה" עד כאן הפירוש. הקורונה נבראה לצורך העולם?
הקורונה שיבשה את החיים של - כל העולם!
מה עוד צריך לקרות – שיזעזע אותנו ויזיז אותנו מילמיטר אחד?
כל אחד יודע במה הוא יכול לעשות שינוי, שיגרום לכך:
שלא יהיה עוד צורך בקורונה!
כיצד עוקרים את שורש הקורונה בקדושה העליונה?
מה צריך לעשות כדי לעקור את שורש הקורונה:
שם למעלה – בקדושה העליונה? באצילות?
ריבונו של עולם - תגיד ונעשה!
לא יכולים לראות עוד לוויות!
אנחנו מוכנים לשמוע - כמו יתרו!
"מה שמועה שמע - ובא"?
מה אתה רוצה לומר לנו?
אנו מוכנים להתכופף "נעשה ונשמע"!
השבת, נקבל את התורה – כמו אבותינו במעמד הר סיני!
רוצים לחיות איתך, ולתת לך – כתר מלוכה!
מתי נחזיר לקב"ה את - כתר המלוכה? מכירים את השיר?
מה אתה רוצה שנבין מזה?
איך מתרחקים ומתקרבים – בכאב הזה?
רוצה לחיות אותך, ולא להיות לבד!
מה אתה רוצה שנלמד מזה?
עד שניתן לך - כתר מלוכה!
"כדאי הוא רבי שמעון לסמוך עליו בשעת הדחק..."
"בא אל פרעה" – שואלים: למה לא כתוב – לך אל פרעה?
ועונים: אני בא איתך, רק בא אתה – ותצטרף אלי!
אתה ממתין לנו שנשוב אליך, והשבת נקבל שוב את התורה:
"קומי אורי, כי בא אורך – וכבוד ה' עליך זרח" – אמן!