פרק ד': חברי קבוצת הוואטסאפ 'דיונים תורנים היסטוריים', שערכו סיור ל'צוק עזאזל' – הר מונטאר בצפון מדבר יהודה, אינם הראשונים. רבים מטיילים ונוסעים במהלך ההיסטוריה ביקשו להביט באותו צוק מפורסם בו התיש נהפך ל'איברים איברים', כפי תיאור חז"ל.
- "לך לעזאזל"; ביקור מיוחד בהר ממנו הושלך השעיר • פרק א'
- נוף, חמור ובדואי; הביקור בהר עזאזל • פרק ב'
- מדוע נקרא שמו 'עזאזל'; והאם זו קללה? • פרק ג'
לפני יותר ממאה וחמישים שנים, הצייר ויליאם הולמן האנט, שם את נפשו בכפו, וביקש לצייר בפרוטרוט את אותו תיש שהושלך מראש ההר, לאחר המסע המפרך מירושלים.
כך, באזור יום הכיפורים של שנת תרי"ד (13 לנובמבר 1854), שכר הצייר האנט 'מורה דרך' מלווה בשומרי ראש בדואים, ורכש תיש הגון שנשרך אחרי חברי המשלחת שרכבו על אתונות.
הצייר האנט לא הגיע ל'הר מונטאר' כפי שאנחנו הגענו בסיורינו. אלא הגיע ל'ים המלח', שם צייר ברציפות במשך מספר ימים בשמש הקופחת את התיש האומלל, שתוך יום וחצי הלך לעולמו מרוב החום, והקרקע המלוחה... (נקווה בשביל הצייר האנט, שמותו של התיש האומלל, כיפר ולו במעט את עוונותיו...).
שתי תמונות נותרו למזכרת בידינו מאותו מסע פרי יצירתו של הצייר האנט. באחת נראה התיש כהה, על רקע קשת. ובשניה התיש בהיר ובשמים לא מופיעה הקשת.
האנט חזר לירושלים, ולא התייאש, והמשיך לצייר ציור שלישי בסטודיו שלו.
יש לציין שהצייר האנט היה ידידו של הנרי ונטוורת' מונק, ששניהם סיירו באותם ימים בשבילי ארץ ישראל, בעיקר בחברון ובירושלים, ולמדו תנ"ך והתרגשו מהאדמה הקדושה עליה דורכות רגליהם, בה אירעו הניסים המוזכרים בתנ"ך. שניהם האמינו בשיבת היהודים לארצם והקמת מדינה יהודית בארץ ישראל.
על מסגרת ציור 'שעיר לעזאזל', חרט האנט שני פסוקים מהתנ"ך: "וְהַשָּׂעִיר אֲשֶׁר עָלָה עָלָיו הַגּוֹרָל לַעֲזָאזֵל יָעֳמַד חַי לִפְנֵי ה' לְכַפֵּר עָלָיו, לְשַׁלַּח אֹתוֹ לַעֲזָאזֵל הַמִּדְבָּרָה", (ויקרא, ט"ז, י'). ומתחתיה: "אָכֵן חֳלָיֵנוּ הוּא נָשָׂא, וּמַכְאֹבֵינוּ סְבָלָם; וַאֲנַחְנוּ חֲשַׁבְנֻהוּ נָגוּעַ מֻכֵּה אֱלֹהִים וּמְעֻנֶּה", (ישעיהו, נ"ג, ד').
•
- לקריאה נוספת:
צייר אנגלי 'אוהב ציון' – ויליאם הולמן הנט, קתדרה 38, דצמבר 1985, עמ' 60 – 63
•
אין באמור בכתבה משום המלצה לבצע את מסלול הטיול האמור. הדברים נכתבו כתיאור חוויה של הכותב, ואינם מהווים המלצה על בטיחות המסלול. כל המבקר במקום או מבצע את המסלול, עושה זאת על אחריותו הבלעדית.
כתמיד, נמליץ לגולשים היקרים לציית לשילוט בשטח מטעם הרשויות ולהקפיד על הוראות הבטיחות והוראות החוק. בכל יציאה לטבע מומלץ להתעדכן על מזג האוויר, ולהתייעץ עם הרשויות המוסמכות לכך. בשמורות הטבע חלה חובת תיאום מוקדם באתר רט"ג.
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com