כחלק מהפקת לקחים מאסון מירון, המדינה הייתה סבורה להפקיע שטחים במקום השייכים להקדשות לטובת המדינה, ובכך להימנע חלילה מהאסון הבא, אך ככל הנראה עמדת המיעוט בנושא - היא זו שתתקבל.
על פי הדיווח היום (שלישי) של משה שטיינמץ ב-i24NEWS, ועדת השרים שמונתה ליישם את דוח ועדת החקירה לאסון מירון, תכנע ללחץ הפוליטי והיא תקבל את דעת המיעוט שלא להפקיע את השטחים.
על פי הדיווח, נציגי היועצת המשפטית לממשלה מגבים את ההחלטה המסתמנת (כאמור דעת מיעוט. ק"א) ולאחרונה נפגשו עם חבר הוועדה מוטל'ה קרליץ.
כזכור, הדעה של רוב חברי הוועדה הייתה להפקיע אזורים רבים בהר ולהעבירם לטובת המדינה, על מנת שתשליט סדר.
חברי הוועדה סברו, כי "רק כך ניתן יהיה להתמודד עם הליקויים ולמנוע את חזרתם בעתיד". אך חבר הוועדה החרדי, מוטל'ה קרליץ, קבע בדעת מיעוט כי יש להשאיר את הבעלות בשטח בידי ההקדשים השולטים בו.
כזכור וכפי שדווח בשנים האחרונות ב'כיכר השבת', ישנה מחלוקת ביהדות התורה על מה שנדרש לעשות בציון הרשב"י במירון, בעקבות האסון המחריד בו קופחו חייהם של 45 בני אדם בל"ג בעומר האחרון. בעוד אנשי דגל התורה דורשים הפקעה מלאה, לטובת המדינה שתשליט סדר, ח"כים באגודת ישראל מבקשים להמתין עם זה, וספגו על כך ביקורת מעמיתיהם.
במהלך הדיון בעבר בנושא, עלתה הצעה לדרוש הקמת מנהלת לאתר מירון, אך הח"כים פרוש ואייכלר התנגדו לכך, מחשש שמנהלת זו תפקיע שטחים.
ב'דגל' האשימו כי בקשת אגודה, לפיה המדינה תתקצב שיפוץ בעשרות מיליוני שקלים אך השליטה תישאר עדיין בידי ה'הקדשות', אינה מעשית.
"הם מפחדים מה'סיקריקים' שמעורבים בנעשה במקום, ופעלו כל השנים למנוע את ההסדרה על ידי המדינה, כמו בכל אתר המוני נורמלי. חייבת להיות הסדרה, ובהקדם, ואנחנו לא נוותר על זה", חרץ בכיר בסיעה הליטאית.
בריאיון בעבר ל'כיכר השבת', גם הראשון לציון ורבה של ירושלים, הגאון רבי שלמה משה עמאר, הסכים שיש לפנות את ההקדשות.
הרב אמר אז כמה ימים אחרי האסון: "צריכים לבנות מקומות, לבנות כמו אצטדיון להבדיל. שהכל יהיה מסודר. המדינה חייבת לקבל שם בעלות, אחרת זה סכנה. עם כל הכבוד, ההקדשות יכולות רק לייעץ מתי להדליק. אבל אדם צריך לדעת איפה הוא יודע ואיפה הוא לא יודע...".
הראשל"צ הדגיש, כי עד שיתאימו את השטח להמונים, יש לקבל את ההחלטה לצמצם את מספר המשתתפים בהילולא: "יעשו סדר כמה אנשים יבואו, יחלקו את זה לארבעה-חמישה ימים. אין ברירה. אני אעמוד בתוקף ואביע את דעתי, ואני בטוח שכל גדולי החכמים יסכימו ויילכו בדרך הזאת. פיקוח נפש הרי דוחה שבת ויום כיפור. אין שום ספק".