עשרת ימי תשובה, הימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים, בו כולנו מפשפשים במעשינו, חוזרים בתשובה ומבקשים על העתיד, 'כיכר השבת' בתוכנית מיוחדת "מוצאים תשובה".
ישראל גינצבורג עם הצצה לעולם התשובה באמצעות מפגש אישי ונוגע עם חוזרים בתשובה על הדרך והתהליך הנפשי, הלבטים והספקות, ההגירה לעולם החרדי ומציאת התשובה.
בפרק הראשון מתארח השחקן והיוצר עופר הלוי
"לא חזרתי בתשובה כי היה לי רע, דכאון, מישהו נפטר, הפסדתי את הכסף והגיע רב והבטיח לי טוב", מספר עופר הלוי. "זה היה סיפור של שיא ההצלחה שלי בכל התחומים. הייתי סטודנט למשחק בבית ספר למשחק בבית צבי, מיד כשסיימתי זכיתי בתחרות של הצגות יחיד ארצית בפסגת עולם התיאטרון ומשם הגעתי מיד לתיאטרון הבימה. חזרתי בתשובה מאיזשהו מסע של חיפוש אחר האושר. הרגשתי שלא טוב לי ולא הבנתי למה".
האם יש משהו בעולם המשחק שהוא מערער את הנפש? אתה משחק דמות של מישהו ואחרי זה דמות של מישהו אחר, זה גורם לך לשאול "מי אני, ומה אני בכלל"?
"יש משהו מדהים במשחק, שאני היום כרב קהילה באלעד, והמשחק הוא איזשהו כח מדהים בעבודת השם. אם אתה לוקח את הכח הזה לעבודת השם, יש את כל הדמיון: 'כח המדמה', אתה לוקח את הכח הזה ואומר לעצמך אני עכשיו עומד מול הקב"ה ולפני שאני אומר 'השם שפתי תפתח' אני עושה עבודה של שחקן: מה המטרה שלי? מה הפעולות שאני עושה כדי להגיע למקום הזה?
"ביום כיפור שעבר ביקשתי מהקב"ה שאני רוצה שאחרי התפילה ארגיש שהוא מחבק אותי. אני רוצה להרגיש חיבוק של אבא, וכל הטקסט של התפילה עובד אחרת כי הכל מגיע במטרה ובעומק אחר לגמרי. העבודה צריכה להיות פנימה והמשחק נותן לך הרבה כלים ולכן הרבה לא תמיד יודעים להשתמש בזה כי מגיעים לעומקים גבוהים בכל הנפש".
בהמשך הריאיון סיפר הלוי על תחילת דרכו כשחקן בעולם החרדי: "כשהקמתי את התיאטרון היהודי היו פוסטרים של "צא טמא", "שוד ושבר בשכונתו" ו"תורה תורה לבשי שק". היום יש לי את הפוסטרים בבית ואם לא היה לי את הרב אליעזר בן דוד הייתי מתרסק לגמרי".
זה קשוח לקבל פשקווילים כאלו...
"זה לא רק קשוח, זה חונק אותך. אתה מרגיש שאתה עושה שליחות, ועבדנו שנים בערכים והיו באים אלינו אנשים ואומרים לנו "עופר, הציצית הזאת בזכות ההצגה שראיתי", או "קיבלתי שבת בזכותך". וכשהילדים שלך הולכים לבית הספר הם רואים פשקווילים על אבא. "צא טמא". זה לא מה שתיארנו. יש לי דעת תורה והכל, מי הרשה לך ככה לצאת נגדי?!...
"ואם האדם לא מספיק חזק בעשה לך רב הוא לא יכול לעמוד. הרי גם על משה רבינו חלקו וגם על הרב שך חלקו. אם אין לך דעת תורה שאתה דבוק אליה והולך איתה, אתה לא עומד. ההתחלה של תשובה זה עשה לך רב. לא רב אחר לכל דבר נקודתי אלא עשה לך רב - רב אחד שמורה לך את הדרך".
ולך עצמך - היה לך ספק? היה לך צד שאמר לך שב ותלמד גמרא ותתאבד על זה? או שהיה לך ברור שאתה משלב בין העולמות?
"תראה, הייתה לי תקופה כזאת בתחילת התשובה וזה גמר אותי. הרב אורי זוהר היה רב חבר ועשינו כמה דברים ביחד והוא התעקש שאני לא אעזוב את המשחק. הראש כולל שלי אמר לי שהוא ישלם לי כמו 3 אברכים אם רק אעזוב הכל, הלכתי לרב אבוחצירה מנהריה והוא אמר לי שבשום אופן - גם זה וגם זה. התבטלתי לחלוטין לדעת תורה והלכתי על זה בשמחה גדולה, ולמרות שיש לך ספק שאולי הם צודקים אתה מבין שאתה צריך להתבטל לדעת תורה".
הרב שך גם תמיד אמר לבעלי תשובה לא לעזוב את המקצוע שלהם...
"בוודאי, אחרת אתה מתפרק. אחת המחמאות הכי גדולות שקיבלתי בחיים שלי אחרי שחזרתי בתשובה זה הרב של צפת שאמר לי "עליך נאמר דור דור ודורשיו", ואחרי הרבה שנים הבנתי שגם גדולי ישראל הבינו שהכללים פה השתנו קצת. אתה רואה שאנחנו מדברים באולפן ובחיים לא חלמנו שיהיה אולפן חרדי. יש כח במדיה לחולל שינויים והיום כולם מבינים את זה".