פרק א': י"ג מאמרים פרסם כותב השורות אודות דמותו של החכם הגליצייני מנחם מֶנדֶל לֶפִין מסָטָנוב בהם סוקר הפולמוס האם החכם הגליצייני לפין היה "משכיל" ושאב את רעיונות ספרו 'חשבון הנפש' מהנכרי בנג'מין פרנקלין או שהיה יהודי אורתודוקסי תלמיד חכם שחיבר ספר מוסר שראוי ללומדו בימינו.
"אכשר דרא", ובאתר 'כיכר השבת' גולשים בני תורה למדנים רבים, והללו שלחו לכותב השורות מקורות נוספים מגדולי ישראל זצוק"ל ושיבל"ח שליט"א בפולמוס מעניין זה, ונפרסמם פה כסדרת המשך.
אחר מהת"ח בדורנו שהתייחסו לפולמוס, הוא הגה"צ רבי יונתן אבר, משגיח בישיבת היכל יצחק - הרב לנדא, בוועד לאברכים ביום א' כ"ב בטבת תשפ"ב (טרם פרסום הסדרה ב'כיכר השבת') שעסק במעלת 'חשבון הנפש', ציטט המשגיח את הספרים מסילת ישרים פרק ג', ו'חובת הלבבות' שער 'חשבון הנפש', וגילה את דעתו בנידון. (ישר כח לתלמידו ששלח לי את דבריו).
באותו הוועד ציטט הגר"י אבר בהרחבה את ספר 'חשבון הנפש' לחכם מנחם מֶנדֶל לֶפִין מסָטָנוב והתעמק בדבריו, בעודו מזכיר בקצרה את הפולמוס סביב הספר.
לדברי הגר"י אבר: "קמו לספר 'חשבון הנפש' עוררים שנים רבות אחרי הוצאת הספר, ויש שטענו שכתב אותו משכיל. אולם מכיוון שראינו שרבותינו למדו בו ולכן אין לנו להימנע מללמוד בו".
בהמשך דבריו מביא הגר"י אבר שמרנא אבי תנועת המוסר רבי ישראל סלנטר עודד להדפיסו, ומרן רבי אייזיק שר כתב עליו הקדמה ארוכה בהדפסה בשנת תרצ"ו (1936), וכן מרן רבי יחזקאל סרנא למד ממנו.
עוד הוסיף וציטט הגר"י אבר את חמיו המשגיח הגה"צ רבי דב יפה שהורה לו שאין חשש ללמוד את ספר 'חשבון הנפש' לחכם הגליצייני מנדל לפין, וכך נוהג 'הלכה למעשה' המשגיח הגר"י אבר בוועדים שמוסר.
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com