כיכר השבת
היסטוריה ואקטואליה

העורכים לא הבחינו בין גמרא מקורית לחיקוי

חיבורו של רבי שלמה סירליאו מגולי ספרד נותר בכתב-יד במשך כחמש מאות שנה ויצא לאור לראשונה רק בזמננו ממש - אך הדפיס חיבור זה שלא כמתכונת הגמרא; זו הסיבה (היסטוריה)

|
10
| כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

פרק ט': אנו ממשיכים בסדרת הכתבות על חיקויים שבמשך הדורות נעשו לגמרא בידי מחברים שונים, על מסכתות שאין עליהן תלמוד. בפרקים הקודמים הזכרנו טענה שהועלתה בידי קורא נגד ההשוואה של "סדרי טהרות" לרבי מראדזין, ל"תלמוד בתרא" מאת הרב ישראל נתנאל רובין, שכן הרב רובין לא הסתפק באיסוף המקורות האמוראיים על מסכת עוקצין, אלא כאשר לא מצא מקור אמוראי מתאים למשנה מסוימת, חיבר עליה בעצמו גמרא בארמית בבלית, המבוססת על חידושי האחרונים למשנה זו, ואפילו על חידושיו שלו. אך מתברר, כי גם לחיבור בסגנון ספרו של הרב רובין בימינו, יש תקדים היסטורי– "תלמוד מסכת עדויות", מאת הגאון הקדמון רבי שלמה סירליאו.

'תלמוד מסכת עדיות', מכון אהבת שלום תשס"ד. בעריכת הרב בצלאל דבליצקי (אוצר החכמה)

בהקדמה המקיפה שכתב לספר, נדרש הרב דבליצקי גם לפרשת "סדרי טהרות" של הרבי מראדזין. הרב דבליצקי תמך בהחלטתם ובעמדתם של רבני וילנה מול הרבי מראדזין (הערה: הרב דבילצקי ליטאי). כבדרך אגב אף מעיר הרב דבליצקי כי הרבי מראדזין הביא "פירושים שונים מתורת הגר"א, וכדרכו השיג עליהם בלשון מדברת גדולות" (מבוא, עמ' 37, הערה 150).

מכיון שהרב דבליצקי נשמע לציווים של רבני וילנה, הוא לא עבר על אזהרתם בעניין הדפסת ספר "כמתכונת הש"ס הקדוש". ואכן, כותב הרב דבליצקי, "פקודת קדשם שמרה רוחנו, והדפסנו חיבור זה שלא כתבנית גמרא, באופן שלא יצא מכשול מתחת ידינו, חס ושלום", (מבוא, עמ' 36, הערה 147).

לא זו בלבד. כדי להמחיש עד כמה צדקו רבני וילנה, מוסיף הרב דבליצקי סדרת סיפורים נוראים על "כמה מגאוני הדורות, אשר הוטעו לחשוב כי כל המובא בחיבורנו הרי הוא גמרא של ממש!".

מקוצר היריעה לא נוכל להביא את כל הסיפורים, ונסתפק באחרון שבהם, על עורכי התלמוד מהדורת שוטנשטיין. בפירושם למסכת עדויות, פרק ב, משנה ד, הערה 3, כותבים רבני ששוטנשטיין: "ב'מלאכת שלמה' מביא גמרא על ענייננו, הקובעת" – וכמובן, "גמרא" כזו לא היתה ולא נבראה, אלא היא פרי רוחו של רבי שלמה סירליאו, שכתבה בארמית ושילבה בתוך "תלמוד מסכת עדויות" שלו!

ומי אשם בשגגה הנוראה – רבי שלמה סירליאו, או עורכי שוטנשטיין המכובדים? לקוראים הפתרונים. בינתיים ימהר נא כל קורא שמהדורת שוטנשטיין על מסכת עדויות בביתו, ויתקן מייד בצד הגליון את הטעות.

בכתבה האחרונה והחותמת את הסדרה, נידרש לחיבור האחרון המחקה את הש"ס, מאת גדול בדורנו, שיצא לאור לפני כשמונים שנה.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

10 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

5
כמה שילם "הרב" רובין, שידונונ שוב ושוב באוסף השטויות שלו, וישוו אותו לספרים של גאונים אמיתיים, שהנידון בהם הוא רק האם ראוי לעשות כצורת הגמ'.
אלי
הזוי בכלל שמכנים אותו רב, התואר 'משוגע' הולם אותו הרבה יותר. מאוד חבל על האי שופרא דבלי בעפרא, כל כך גאון ובקי שמתפלש בדומן של ביזוי גדולי ישראל באופן מבהיל (יש לו פורום "ביזוי גדולים" וגם לחת"ס הוא הגיע), וכעת חיבר ספר חדש במטרה להוכיח שגם הרמב"ם היה כופר גדול (עפ"ל).
חצילון מטוגן
4
גמרא על מקוואות מהרב שלמה גורן.
סוסו
3
לכאורה עיקר ה"אשם" הוא המלאכת שלמה שמביא את זה וז"ל מצאתי גמרא על משנה זו. שוטנשטיין כנראה ציטטו אותו אבל העיקר זה המלאכת שלמה שכתב כך. למה לא כתבתם אותו בתור אולי אחד ה"אשמים"?
אליהו
ר"ש סירליאו הוא בעל המלאכת שלמה.
פלוני
טעות בידך. בעל המלאכת שלמה הוא רבי שלמה עדני.
תיקון
"מלאכת שלמה" הוא לר"ש עדני.
'פלוני' מתגובה 4 הוא עם הארץ
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות