פרק ג': לכבוד חודש הרחמים והסליחות יצאנו לחוף ים 'סידנא עלי' שקרוי ע"ש של מסגד 'סידנא עלי' עליו ישנה מסורת שהוא הוא קברו של עלי כהן גדול.
בפרק הקודם ציטטנו את גדולי ישראל שסבורים שעלי כהן גדול נטמן במקום, לעומתם ציטטנו את הגאון החוקר רבי יהוסף שוורץ שטען שאלו דברי הבל.
ברם, שמעתי מאיש ירושלים הרב ישראל גליס, על לילה מסתורי של תפילת מקובלים במסגד 'סידנא עלי' בחוף ימה של הרצליה.
וכך נאמר לי: "באחד מלילות הקיץ החמימים לפני ארבע שנים יצאו בחצות הלילה מישיבת 'אנשי המעמד' בירושלים קבוצת מקובלים מצוידים בנרות נשמה בראשות הגה"צ רבי אביש ציינוירט לעבר קברו המיוחס של עלי הכהן בהרצליה. המקובלים הגיעו למסגד לפנות בוקר, ושם הרעישו בתפילה לבורא העולם שיחוס וירחם על שארית הפליטה בארץ הקודש".
בררתי אצל מקורבו של הגה"צ רבי אביש ציינוירט מחבר הספה"ק 'אבן השוהם' על כתבי האר"י שאישר לי את המעשה. אולם הוא הדגיש, שהגרא"צ סבור שזה לא קבר מספיק מוסמך, ולכן הוא היה שם רק פעם אחת.
עוד הרהיב מקורבו של הגרא"צ ושאלו (בשם כותב השורות) האם בשל כך שהמסורת היהודית על קבר עלי כהן גדול בהרצליה מועטה, האם ישנה מניעה הלכתית להיכנס למסגד?
וענה שאין שום מניעה הלכתית, וכמו שנכנסים לקבר 'גד החוזה' בכפר חלחול שמצוי במסגד מקומי, כך מותר להיכנס לקבר עלי כהן גדול בתוך מסגד 'סידנא עלי' בהרצליה.
מעניין ביותר שהגרא"צ ציין שישנה מסורת אצל אנשי הישוב הישן ממשפחות הפרושים, שעלי ובניו חפני ופנחס, קבורים ברחוב הנביאים ליד קבר עקשיה.
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com