היסטוריית הנסיעות ל"קבר אהרן" בירדן: גם נכרים העריצו את קבר אהרן. אחד התיירים הנכרים שביקר במקום הוא "בורקהרד" שבשנת תרע"ב (1812) סיפר למלוויו שהוא קיבל על עצמו נדר לזבוח זבח לכבודו של אהרן [!], הבדואי המדריך שלו חיבר אף פזמון לרגל המאורע: "הוא אהרן הבט עלינו! לכבודך שלטנו קרבן זה, הוא אהרן! הגן עלינו וסלח לנו! הוא אהרן! היה שבע רצון בכוונותינו הטובות, אם כי זה רק עז רזה לפניך! הוא אהרן, שם שלום בדרכינו, ושבח לאללה ריבון כל הבדואים".
שיר בדואי מפורסם המתאר את הדרך הקשה לעבר קברו של אהרן: "הדרך אל אהרן עקומה ותלולה, באנו אליך, בימי קיץ, אחוזי צמא, הוא אהרן הכוכב הגדול בין כוכבי עליון". יש לציין שהבדואים עלו לקבר אהרן בליוויו ריקודים ויריות, וכמובן קורבנות רבים ככל האפשר שנקראו על שמו של אהרן "כראמת אנבי ארון" שפרושו - חסד הנביא אהרן. זאב וילנאי מתאר תיאור עסיסי על "אכילת הקורבנות": "נתחי הזבח מעורבים עם אורז, מונחים בגיגיות שטוחות והם מסובין סביבן ואוכלים בתאבון רב".
• • •
בעניין הבדואים: מרתקת סברתו של הגאון רבי יצחק גולדהר מחבר ספר "אדמת קודש", שבמשך 20 שנים חקר בגופו את ארץ ישראל לאורכה ולרוחבה. ספרו "אדמת קודש" נלמד עד ימינו, וכשהודפס הוא זכה להסכמות נלהבות מאת גאוני הדור: הרידב"ז, רבי יצחק ירוחם דיסקין, רבי יוסף חיים זוננפלד ורבי אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל.
בספר נכתב שתושבי סיני הבדואים הם צאצאי שבט שמעון. לכראיה מביא בעל ה"אדמת קודש" שבני שמעון הלכו להר שעיר והכתוב מעיד שהם נמצאים שם "עד עצם היום הזה", כדכתיב "וּמֵהֶם מִן בְּנֵי שִׁמְעוֹן הָלְכוּ לְהַר שֵׂעִיר אֲנָשִׁים חֲמֵשׁ מֵאוֹת וּפְלַטְיָה וּנְעַרְיָה וּרְפָיָה וְעֻזִּיאֵל בְּנֵי יִשְׁעִי בְּרֹאשָׁם, וַיַּכּוּ אֶת שְׁאֵרִית הַפְּלֵטָה לַעֲמָלֵק וַיֵּשְׁבוּ שָׁם עַד הַיּוֹם הַזֶּה", (דברי הימים א' ד' מ"ב-ג), וממשיך בעל ה"אדמת קודש" ומזהה את הר שעיר במדבר סיני מקומם העיקרי של הבדואים.
קורבנות לעילוי נשמתו של שמעון בן יעקב
טוען הרב בעל "אדמת קודש", שברבבות הימים התערבבו בני בניהם של שבט שמעון בתושבי המקום, וכשמוחמד פרסם את דתו בשנת 638, הם לא קיבלו את דתו, ועד היום הבדואים נוהגים לעשות ברית מילה, ושותים יין ולמוסלמים אסור, והם מקריבים קורבן לנביאים סאליח ומוסא, סאליח הוא שמעון, ומוסא הוא משה.
שאלתי בענין את ד"ר ירון עובדיה מומחה לבדואים, וענה לי: "אין לי מושג אם זה נכון, יש מלא סברות כאלה על ערבים במקומות שונים, והערצת אותם נביאים המקודשים לנו העם היהודי. לדעתי זה לא עושה אותם צאצאי יהודים".
מסתבר שדעתו של ד"ר ירון עובדיה כנגד שיטתו של הגאון רבי יצחק גולדהר מקובלת בימינו על הרבנות הראשית, שהרי אם לא כן, ממשלת ישראל הייתה עורכת "גיור לחומרא" לרבבות בני העדה הבדואית ברחבי מדבר יהודה והנגב, וכך חזונו של דוד בן גוריון על "יהוד הנגב" יתגשם...
- ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com