כיכר השבת

המזגנים תופסים צבע

מחקר חדש שערכה אלקטרה, לימד שהקהל הישראלי מצטיין באימוץ חידושים ופתוח היום יותר מתמיד לבטא את תפיסת הצבע הפרטית שלו גם למזגן. את התוצאה יישמה אלקטרה בסדרת מזגני ART המרהיבים אותה היא משיקה בימים אלה ומובילה מהפכת צבע עם ערך מוסף ייחודי בעיצוב הבית. אז איזה צבע יהיה לקיץ? אתם תבחרו

|

"איזה צבע יש לאוויר?".

בקרוב, התשובה לשאלה המתחכמת הזו, שנועדה לאתגר, בעיקר, את מוחותיהם של ילדים צעירים, תקבל טוויסט צבעוני. האוויר, כמובן, יישאר נטול צבע, אבל המזגנים בבית עומדים בפני מהפכת צבע ססגונית אמיתית.

בין אוויר לאווירה

אולי זה יפתיע, אבל מבחינות רבות יש משהו מאוד מדויק באסוציאציה הנאיבית של הילדים. בסופו של יום ליכולת של המזגן לשלוט על הטמפרטורה ועל הלחות באוויר יש תרומה מכרעת ביצירת האווירה הנעימה בבית. למעשה, יש רק 'מחולל אווירה' אחד שיכול להשתוות בתרומתו של המזגן לבניית תחושה נעימה בבית – העיצוב.

וכשמדברים על עיצוב, לבחירה ולשילוב של הצבעים במרחב הביתי יש משקל קריטי. לכן, לא מקרי, שכאשר אנחנו מגדירים צבעים, אנחנו נעזרים בדימויים מעולם הטמפרטורות. השימוש השגור שאנו עושים בדימויים כמו "צבעים חמים" ו"צבעים קרים", כבר הפך לקוד אוטומטי. בדיוק כפי שהצבע ה'אדום' מסמל באופן אינטואיטיבי את סקאלת הטמפרטורות הגבוהות, בעוד ה'כחול', למשל, מייצג את הטמפרטורות הנמוכות.

בחברת אלקטרה זיהו את הקשר ההוליסטי שבין עיצוב וצבע, לאוויר ואווירה, והחליטו לחזק את הקשר הזה, להתחבר למגמות עיצוב עולמיות, ואף לקחת אותן צעד נוסף ומשמעותי קדימה. התוצאה: סדרת ART הצבעונית החדשה של אלקטרה, המושקת בימים אלה ומובילה את מהפכת הצבע בעולם המזגנים.

טרנד עיצובי חדש

כדי להבין באמת עד כמה מהפכנית השקת סדרת המזגים הצבעוניים, כדאי לחזור כמה צעדים (ושנים) לאחור. זוכרים את השאלה איתה פתחנו? ובכן, במשך שנים ארוכות החזיקו רבים מהמעצבים בגישה שמרנית לפיה המזגן, ממש כמו האוויר שהוא מצנן, צריך להיות 'שקוף'.

המזגן נתפס כאמצעי טכני-פונקציונלי, ללא ערך מוסף עיצובי משל עצמו, ולכן הנטייה הטבעית הייתה להצניע אותו. כדאי לציין שתפיסה זו הקיפה לאורך שנים את כל מכשירי החשמל הביתיים ולא הייתה נחלתו הבלעדית של המזגן. למעשה, התפיסה הזו השתרשה כל כך עמוק, עד שאפילו היום היא עדיין מהדהדת בכינוי השגור של מכשירי החשמל הגדולים לבית – 'מוצרים לבנים'.

הדרך לשינוי הייתה ארוכה. היא התחילה דווקא עם כלים ומכשירים חשמליים קטנים במטבח כמו הקומקום, המיקרוגל או מעבד המזון. לאט לאט זכו פריטים אלה בהכרה עיצובית. הם יצאו מהארון ועברו למדף גלוי או לקדמת משטח השיש ופתאום התברר שמעבר למטרתם הפונקציונלית הם יכולים גם לשאת מטען אסתטי ואמירה עיצובית אישית, שמשדרגת את המרחב סביבם. ומסתבר שעל ה'אמירה' הזו הצרכנים גם מוכנים לשלם יותר ממוצרים בסיסיים.

חלפו כמה שנים ותפיסת העיצוב בצבע הגיעה גם ל'מוצרים הלבנים'. אם עד לפני עשור היה נדיר מאוד למצוא מקרר שחור או תנור אפיה אדום, הרי שבשנים האחרונות כל זה השתנה וגם מוצרי החשמל הגדולים זכו להכרה כפריטים בעלי ערך מוסף אסתטי-ויזואלי, שיכולים לשמש מקור השראה ואמצעי ביטוי למעצבי פנים. בשלב הזה היה נדמה שהמהפכה הצבעונית הושלמה. בעצם, כמעט הושלמה, כי ככל כשהדברים היו אמורים במזגנים נדמה היה ששום דבר לא השתנה.

מניפת הצבעים של אלקטרה

בעצם, למה מעבד המזון והמקרר יכולים להיות צבעוניים ומזגן לא? את השאלה הזאת, בדיוק, שאלו גם במחלקת השיווק והפיתוח של אלקטרה. ברגע שהשאלה נזרקה לחלל האוויר, קשה היה לספק לה מענה מובהק ומשכנע. התשובה מן הסתם קשורה גם להרגלים והתניות מהעבר, אבל בעיקר מהסיבה הטריוויאלית שעד היום לא הייתה אלטרנטיבה לצבע המסורתי של המזגן. באופן מפתיע, גם בעולם לא נעשה ניסיון רציני לפתח סדרה שלמה של מזגנים, שיוצעו בקשת רחבה של צבעים. פה ושם נצפה מזגן בודד, שחרג מהשורה הלבנה, אבל עד להשקת סדרת ART הצבעונית של אלקטרה לא נרשמה מגמה אמיתית. לכן, הוחלט להקדים ולהפנות את השאלה לציבור.

המשימה לבירור הסוגיה הוטלה על מכון המחקר כלים שלובים, בהנהלת הד"ר דורון בן שאול. הממצאים, הפתיעו גם את בן שאול, הרואה בצרכן הישראלי מאמץ חידושים מהמעלה הראשונה: "התפיסה המסורתית גרסה שכמה שרואים פחות מהמזגן יותר טוב. לכן העובדה ש-58% מהמשתתפים הצהירו שיעדיפו מזגן צבעוני, אינה עניין של מה בכך. למעשה, היום אנו כבר בעיצומה של מהפכה עיצובית הרואה במזגן פריט מרכזי בעיצוב חלל הבית".

כאמור, תוצאות המחקר מאשרות: ציבור הצרכנים בישראל הפנים שגם המזגן יכול לספק במרחב הביתי ערך מוסף אסתטי, התואם את העדפות הצבע האישיות שלו. מכאן, הדרך להשקת אלקטרה ART ולהכרזה על מהפכת העיצוב והצבע בעולם המזגנים, הייתה קצרה.

היום, בקיץ 2010, הפך הצרכן הישראלי לצרכן הראשון בעולם שיכול לבחור את צבע המזגן מתוך מניפת צבעים עשירה ולהתאים את הגוון של המזגן לאלמנטים אחרים בעיצוב הבית ולהעדפות האישיות שלו.

אז איזה צבע יש לאוויר? בדיוק הצבע שמתאים לכם.

אינג' ניר תורג'מן, מהנדס מיזוג בכיר: "הטכנולוגיה המתקדמת של מזגני בוקסה רוחבית שתביא את העקרונות העיצוביים לבחירת צבע המזגן בכל חדר. לארבעה חדרים (סלון/ ילדים/ שינה/מטבח):

כך תתאימו את צבע המזגן לחדר

חדר השינה

בעיקרון, חדר השינה הוא המקום לאמירה אישית. שיקול נוסף הוא הטמפרמנט. אם עבורכם חדר השינה הוא מקום של נינוחות ורוגע כדאי לשקול את הגוונים הקלאסיים והשקטים כגון השמפניה. אם אתם מחפשים בחדר השינה מעט יותר צבע, כדאי לפנות לכיוונים יותר נועזים: שחור, כחול כהה ובורדו יתרמו לאפקט הרצוי.

חדר הילדים

מומלץ תמיד לנסות להתחבר לטעמו של הילד (הכל, כמובן, בהתאם לקשת הצבעים שמאפיינת את החדר). בדרך כלל הצבעים הדומיננטיים יהיו ממשפחת הצבעים 'החמודים', הפסטליים: צהוב, תכלת, ירוק, ורוד וסגול. צבעים שמקרינים שמחה ואופטימיות. בחדרי הבנים מומלץ להעדיף את הכיוון של הגוון התכול של הסקאלה ובחדרי הבנות אפשר לבחור בגוון הוורוד.

המטבח

לדעת רבים המטבח הוא המקום המתאים להפתיע. חלל זה, המתאפיין בחיוניות וצבעוניות, מתאים במיוחד למזגן מסדרת הצבעים הנועזים כמו האדום, הכתום והכחול. הכל, כמובן, בהתאם לריהוט המטבח ולאופיו. במטבחים היי-טקיים, בהם הקו השולט הוא הנירוסטה, מומלץ להתאים מזגן בגוון אפור אלגנטי עם גימור מטאלי.

חדר העבודה

בחדר העבודה, בדרך כלל, הבחירה הטבעית תנוע לגוונים הקלאסיים, על-פי רוב השמפניה, האפורים ואפילו הקרם שמנת המסורתי יעשו את העבודה. כיוון נוסף אליו ניתן לקחת את חדר העבודה הוא הכיוון האלגנטי, המתאפיין בצבעים כהים יותר והיי-טקיים בגימור מטאלי כמו השחור, הגוונים הכסופים והכחול הכהה.

מגמות בצבע לפניך

פרופ' עזרי טרזי, ראש התכנית לעיצוב תעשייתי בבצלאל, על המהפכה התפיסתית של הצרכן הישראלי בשימוש בצבע בעיצוב הבית

"בשנים האחרונות אפשר לזהות מהפכה בתפיסה של הצרכן הישראלי לצבע במרחב האישי והפרטי, הרחק מהצבע הלבן המסורתי. היום אפשר לחלק את הגישה לצבע בעולם עיצוב הפנים לשתי מגמות, המנהלות דיאלוג האחת עם השנייה.

"המגמה הראשונה היא המגמה המונוכרומטית, זו ששלטה שנים רבות. מגמה זו מאופיינת בדומיננטיות של גוון עיקרי אחד, שניתן לשלב בו טונים שונים של אותו הצבע. מגמה זו תורמת למצב רוח שקט ורגוע.

המגמה השנייה, הצבעונית, מאופיינת בפתיחות רבה לשילובי צבעים עזים יותר, צבעים שמשלימים ומנהלים ביניהם דיאלוג. מגמה חדשה זו מושכת לכיוונים יותר אנרגטיים ורגשיים, והיא זוכה לפופולאריות הולכת וגוברת.

"בסופו של דבר, הבחירה במגמה זו או אחרת תלויה לא מעט בתפקיד החלל הבית בבית – האם הוא אמור לעורר או להרגיע – אבל לפני הכל באופי ובהעדפות האישיות של כל צרכן".

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות