נוהגים אחרת, גם בעסקים

תוכנית נוהגים אחרת בעסקים היא תוכנית ייחודית הפועלת ב-31 חברות מובילות במשק הישראלי. כך נחסכים מאות מיליונים למשק

|
(פלאש 90)

בשנת 2009 נחסכו כ-700 מליוני ₪ למשק הישראלי. כך עולה מנתונים חדשים שמציגה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לקראת כינוס נוהגים אחרת בעסקים.

הנתונים מציגים את אומדן העלות למשק הישראלי של תאונות הדרכים עם נפגעים בשנים 2007-2009.

תוכנית נוהגים אחרת בעסקים הינה תוכנית התערבות ייחודית ראשונה מסוגה בישראל הפועלת ב- 31 חברות מובילות במשק הישראלי. מטרתה של התוכנית היא לייצר אקלים בטיחות תעבורתי בחברות וארגונים עסקיים בצמוד לניהול אפקטיבי של ציי הרכבים שלהם ועיסוק בבטיחות בדרכים כחלק ממעורבות חברתית ואחריות התאגיד.

בסיסה של התוכנית נשען על שימוש בצוותי העבודה והפלטפורמות הקיימות בכל חברה וארגון, בין אם ליבת העשייה העסקית שלו היא נהיגה ובין אם לאו, כך שבעצם נושא הבטיחות בדרכים נשזר בכל המבנה הארגוני של החברה, משפיע על החזון שלה, על ייעודה ועל עקרונות הפעילות שלה.

בכל חברה וארגון עסקי שהצטרפו לתוכנית נעשתה עבודת הכנה עמוקה במהלכה נחשף מנכ"ל החברה לתהליך וחתימתו היוותה תנאי ראשון להצטרפות החברה לתוכנית. במקביל נערך מיפוי ואבחון של כל חברה וארגון, מיפוי זה כולל את תמונת המצב הקיים, את נושא התשתיות (רכב ושטחים תפעוליים), את היסטוריית התנהגות הכביש של עובדי החברה, את הפרקטיקות והנהלים הקיימים, את יחסם ועמדותיהם של העובדים כלפי פרקטיקות ונהלים אלו ואת המערכות הניהוליות, תקשורתיות, איכותיות הקיימות בחברה ובארגון.

בצמוד לתהליך האבחון נבנו בכל חברה וארגון צוותי שיפור וניהול פנים ארגוניים שבסיום עבודתם תצא לכל חברה וארגון תוכנית מקיפה לניהול הבטיחות בדרכים בתמהיל של שלושת האלמנטים שהוזכרו למעלה.

במקביל לתהליכים אלו מטמיעים החברות והארגונים את תקן 9301 – תקן ישראלי לניהול הבטיחות והאיכות במערכות תחבורה יבשתיות.

את התוכנית מלווה מחקר עומק הבודק את הקשר שבין ניהול הבטיחות בדרכים ושיפור אקלים הבטיחות בדרכים בחברות ובארגונים ובין מעורבות עובדיהם בתאונות דרכים ובהתנהגויות כביש מסכנות, כמו גם את החיסכון הכלכלי למשק הישראלי בגין צמצום המעורבות בתאונות דרכים.

הבעיה המרכזית תהיה תמיד שינוי בדפוסי ההתנהגות של הנהגים,הולכי הרגל נפגעים,רוכבי אופניים נפגעים, רוכבי דו גלגלי נפגעים וגם נהגים נפגעים. זאת בעיקר מחמת נהיגה בלתי זהירה של נהגים אחרים.יש לחזור ולשנן, נהיגה בלתי זהירה-הורגת.

עו"ד אוריאל לין ,יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים:

"עבודת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, צריכה להוביל את המאבק המרכזי לשמירה על החיים,לצמצום מספר ההרוגים ולצמצום מספר הפצועים כתוצאה מתאונות דרכים.

יעדים אלה הם יעדים עליונים ועבודת הרשות חייבת להיגזר מתפיסת יסוד זו.

החברה בישראל חייבת להבין שעליה לוותר על מידה מסוימת של נוחות הקשורה בציות לתקנות התעבורה. זאת,על מנת להשיג את המטרות של צמצום במספר הקורבנות בדרכים.

הבעיה המרכזית תהיה תמיד שינוי בדפוסי ההתנהגות של הנהגים, הולכי הרגל נפגעים, רוכבי אופניים נפגעים, רוכבי דו גלגלי נפגעים וגם נהגים נפגעים. זאת בעיקר מחמת נהיגה בלתי זהירה של נהגים אחרים.יש לחזור ולשנן, נהיגה בלתי זהירה-הורגת.

עצם הנכונות של מספר גדול של חברות מובילות במשק, להשקיע מכספן במסגרת החברה: בחינוך, הסברה, והדרכה הוא מעשה בעל ערך חלוצי שיכול להוביל אחריו חלק גדול מהנהגים בישראל מבלי שנצטרך להשתמש במערכת האכיפה וההרתעה.

בכל ארגון, הוכח שאם נורמות ההתנהגות מונחות מהדרג הגבוה בחברה, העובדים בארגון זה מתייחסים לפנייה זו ברצינות".

פעילות החברות:

• מוטי גוטמן מוריד את כמות התאונות בהן מעורבים בני משפחה צעירים של עובדי מטריקס ב- 80%.

בחברת מטריקס, מעבר לטיפול השוטף בצי הרכב ובהדרכת והכשרת הנהג, התחילו בשנת 2009 כחלק מהתוכנית לקיים הדרכות ופעילויות לעובדי החברה ולילדיהם הנוהגים על רכבי החברה, התוצאה התבטאה בירידה של 80% בכמות תאונות הדרכים שבמעורבות נהגים צעירים שהינם בנים של עובדי החברה.

• עופר זיו מטמיע תוכנית מהפכנית לניהול בטיחות בדרכים בכל רכבי הממשלה באמצעות מינהל הרכב הממשלתי.

מינהל הרכב הממשלתי מנהל צי של כ-3,000 כלי רכב במשרדי הממשלה ויחידות הסמך השונות, במסגרת התוכנית הקימם מינהל הרכב הממשלתי פורום של סמנכ"לים בכירים למינהל ומשא"נ מכל משרדי הממשלה ויחידות הסמך ובכך מוביל תהליך שבו כל נהגי רכבי המינהל, ובשלב מאוחר יותר גם בני משפחותיהם, יעברו סדרת הדרכות והשתלמויות בצמוד להטמעה של מערכות אלקטרוניות להגברת הבטיחות ברכבי הממשלה.

• רון אילון לא מאפשר לעובדיו לעזוב את אירועי חברת יס לפני שעברו בדיקת נשיפון והדרכה על הסכנה שבאלכוהול ונהיגה.

בכל אירועי החברה שהתקיימו בחברת יס בשנת 2009 הוצבו דוכני הסברה בנושא הסכנה שבנהיגה תחת השפעת אלכוהול, כחלק מעידוד העובדים להגביר את הבטיחות בדרכים, עובדי החברה התבקשו לבצע בדיקת נשיפון לפני יציאת מהאירוע וזאת על מנת לוודא כי הינם כשירים לנהיגה.

• עמוס שפירא מטמיע את תקן 9301 לניהול מערכת התחבורה בסלקום.

תקן 9301 הינו תקן ישראלי לניהול בטיחות ואיכות במערכות בתחבורה של ארגונים, תקן זה המבוסס על תקנים בינלאומיים בתחום האיכות, הבטיחות ואיכות הסביבה הינו ציון דרך משמעותי בכל הקשור במחויבות הנהלת סלקום, שדרת הניהול של החברה, עובדיה, בני משפחותיהם וקהל לקחותיה לבטיחות בדרכים.

• עמוס לסקר מקיים הדרכות בטיחות בדרכים של חברת החשמל במאות בתי ספר ובסיסי צה"ל בארץ.

חברת החשמל מקיימת הדרכות בתחום הבטיחות בדרכים בקרב העובדים וכחלק מתפיסת האחריות שיש לחברה אל מול 2.3 מיליון לקוחותיה היא יוצאת ומדריכה בני נוער בכיתות יא'- יב' וחיילי צה"ל. כמו כן פיתחה חברת החשמל אמצעים להמחשה והדרכה כגון: ניידת בטיחות וסימולטור המדמה רכב מתהפך.

חברת החשמל הורידה בעשור האחרון את עקומת התאונות ברכבי החברה בכ- 40% וזאת עפ"י מדד מייצג של תאונות ל- 100,000 ק"מ נסועה.

• אילן קרני אבזר את כל צי האוטובוסים של מטרופולין במערכות הבטיחות המתקדמות בעולם.

בחברת מטרופולין כ- 200 אוטובוסים ובמהלך השנה יצטרפו אליהם 150 אוטובוסים נוספים, כלי רכב אלו מסיעים מדי שנה 10 מליון נוסעים. בחברה התקינו מערכות בטיחות מהמתקדמות בעולם וזאת על מנת לספק רמת שירות ובטיחות בדרכים גבוהה ללקוחותיה.

• יוסי אקרמן מוביל מהפכה בתחום ניהול ציי הרכב והדרכת העובדים באלביט.

12,000 עובדים של חברת אלביט וחברות הבת שלה, הפרוסים מק"ש ועד שדרות, עברו הדרכות בשנת 2009 בתחום הבטיחות בדרכים. נבנתה תוכנית ליווי והדרכה בנהיגה לילדי העובדים הנמצאים בתהליכים של הוצאת רשיון נהיגה, ושבוע האיכות של חברת אלביט הוקדש לנושא הבטיחות בדרכים.

• אלי דפס מקיים הדרכות ופעילויות להורים וילדים בכל בתי החולים ומחוזות שירותי בריאות כללית.

יותר מ- 22,000 מלקוחות הכללית, רובם המכריע ילדים והוריים וכן קשישים, עברו בשנת 2009 השתלמויות, הדרכות, הרצאות ופעילויות בתחום הבטיחות בדרכים וזאת כחלק ממערך ארצי של תרומה לקהילה ומעורבות חברתית של שירותי בריאות כללית. במסגרת מערך זה מאמצת הכללית את הרשות המקומית טובא זנגרייה, כמו צויידו 600 מרופאי הכללית בערכות סיוע ראשוני לנפגעי תאונות דרכים.

• דני שמעוני מטמיע נוהל בטיחות בדרכים בכל רכבי הליסינג של חברת הרץ ומוריד את תאונות הדרכים ב- 29% בציי ההשכרה.

בהרץ לא הסתפקו בניסוח מדיניות בטיחות כחלק ממערך השירות בסניפי החברה והטמעת נושא הבטיחות לכל עובדי החברה, אלא יצאו בסדרת הדרכות לחברות אשר משתמשות ברכבי הרץ כרבי ליסינג וזאת כחלק מתפיסה של מעורבות חברתית ואחריות קהילתית בנושא. התוצאה המיידית של פעילות זו מראה ירידה של 35% בתאונות של עובדי החברה ו- 29% בתאונות של רכבי ההשכרה והליסינג, כמו גם חסכון של 45% בעלות נזקי התאונות.

• ניר גלילי מוביל פעילויות בטיחות בדרכים במגזר הרוסי באמצעות שלמה סיקסט.

חברת שלמה סיקסט מבצעת פעילויות נרחבות לעידוד נהיגה בטוחה של עובדיה וקהל לקוחותיה. בין השאר, התמקדה החברה בפעילויות נקודתיות עבור לקוחותיה הצעירים במגזר הרוסי, במסגרת מיקוד זה מתקיימות הדרכות נהיגה מתקדמת לנהגים צעירים והוריהם, ומופעלים רכבי איסוף והסעה של מבלים צעירים במועדוני לילה אשר מוסעים לביתם ובכך לא נאלצים לנסוע ברכבם לאחר שתיית אלכוהול.

• אלכס ויז'ניצ'ר מטמיע תהליכי בטיחות נרחבים בחברה הלאומית לדרכים.

החברה הלאומית לדרכים קיימה בשנת 2009 מספר כנסי בטיחות לכלל עובדיה, הובילה תחרות נהג זהיר בין העובדים והטמיעה את תקן 9301 לניהול מערכות בטיחות בציי הרכב כחלק מתפיסה רחבה של בטיחות בחברה.

• אלוף (מיל.) ידידיה יערי מוציא ניידת תנועה של חברת רפא"ל לתגבר את פעילות משטרת ישראל.

חברת רפא"ל מפעילה מערך מתנדבי תנועה אשר מתגברים את פעילות האכיפה של משטרת ישראל בכבישי הצפון וזאת באמצעות ניידות תנועה שהן רכבים של רפא"ל המצוידים ומזוודים על ידי החברה ומסייעים למשטרת ישראל בפעולות אכיפה שוטפות לאורך כל השנה.

• רון חולדאי מאבזר באמצעי בטיחות כל מערך כלי הרכב לאכיפה ופינוי מחנייה אסורה בעיריית תל אביב – יפו.

בעיר תל אביב מתבצעות פעולות מגוונות לשם יצירת אקלים בטיחותי בעירייה, שיפור השרות לתושבי העיר ולבאים בשעריה, הרחבת החשיפה לנושא הבטיחות בדרכים, מעורבות מנהלים, שיתוף אוכלוסיות נוספות: נהגים, כלל עובדי העירייה, הפעלת שיטות חדשות בתחומי חניכה ואבחון, כלי מעקב ובקרה.

• אבי גבאי מחייב את נהגי בזק לעבור הדרכות, רענונים והשתלמויות בבטיחות בדרכים.

חברת בזק השקיעה מאות אלפי שקלים בשנת 2009 בהדרכה, בקרה ואכיפת התנהגות בטיחותית של עובדיה בכל 3,000 כלי הרכב של החברה. בעקבות הממצאים החליטה החברה להטמיע מערכות בטיחות שונות ברכבי החברה על מנת להגביר את הבטיחות בדרכים.

• עידו רוזוליו משנה את כל תפיסת הבטיחות בדרכים בחברת מקורות.

חברת מקורות חתמה על הסכמים מול המוסכים עם דגש על הדרכות ובטיחות וכן ההסכמים מול יצרני הרכב עם דגש על הדרכות לרכבים חדשים שנקנים לחברה, במקביל נבנתה תכנית הדרכה עיונית ומעשית לכל הנוהגים ברכבי החברה, והוגדרו נהלים להגברת הבטיחות כגון בניית נוהל לבני משפחה הנוהגים ברכב החברה.

• אבי ברגר וצביקה יחזקאל מוציאים תשקיפי בטיחות בדרכים לחברות הלקוחות של קסלמן וקסלמן.

במסגרת הפעילויות שנערכו השנה להעלאת המודעות בקרב העובדים, קיימה הפירמה הדרכות מקצועיות אשר ממשיכות להתקיים בימים אלה באופן עצמאי, על ידי עובדי הפירמה שעברו הכשרה מיוחדת לכך. בנוסף, יזמה הפירמה פעילות התנסות בנשיפוני אלכוהול לעובדים, חלוקת צמידים זוהרים, תחרות סלוגנים עם מסרים של בטיחות בדרכים ושילוב התכנים בקוד האתי של הפירמה. הסלוגנים שזכו במקומות הראשונים הודפסו על גבי מדבקות לרכב וצורפו למיילים היוצאים לקידום המודעות בקרב הסביבה. בחנוכה יזמה הפירמה פעילות לילדי העובדים בנושא בטיחות בדרכים.

יזמה הפירמה פעילות התנסות בנשיפוני אלכוהול לעובדים, חלוקת צמידים זוהרים, תחרות סלוגנים עם מסרים של בטיחות בדרכים ושילוב התכנים בקוד האתי של הפירמה. הסלוגנים שזכו במקומות הראשונים הודפסו על גבי מדבקות לרכב וצורפו למיילים

עם המבט קדימה – מתוכננות הדרכות להורים בנושא התקנה נכונה של כסאות לתינוקות, בחינת התקנת מערכות אלקטרוניות לניתוח וניטור הנהיגה ברכבי הפירמה, בחינה של הסעות לעובדים מנקודות מרכזיות באזור תל אביב, תערוכה בלובי הבניין בנושא בטיחות בדרכים.

• דרור בריל מקיים פעילויות בטיחות בדרכים עם הקהילה ומתחקר אירועי בטיחות על מנת להפיק לקחים ולהשתפר בחברת קווים.

חברת קווים יוזמת ומעודדת הטמעת טכנולוגיות כחול-לבן לבקרת אופי הנהיגה, מעקב טכני, תכנון מיטבי של הנסיעה ושיפור הבטיחות. מערכות הבטיחות מבוקרות מחדר השליטה של החברה ומאפשרות ניהול יעיל לצי הרכב, הנחיית הנהגים בזמן אמת, בניית פרופילי נהיגה וסדנאות לנהגים, תחקיר אירועים ועוד

• שלמה לוברבום מחבר בין תודעת שירות ובטיחות בדרכים כחלק ממערך השירות לקהילה של עמותת יד שרה.

לעמותת יד שרה יש צי רכבים מסחריים להסעת נכים, קשישים ומוגבלים, צי רכבים אלו הנקרא "נכוניות" מופעל על ידי 340 נהגים, רובם מתנדבים, אשר נושא הבטיחות בדרכים הינו חלק מהותי מקורס ההכשרה ומתהליכי ההשתלמויות שלהם וזאת כחלק מתפיסת האחריות של עמותת יד שרה והקשר בין תודעת ואיכות שירות לבין בטיחות בדרכים.

• שמעון דיק הרחיב את פעילות הבטיחות בדרכים של מוטורולה גם לשרשרת האספקה של החברה.

במוטורולה שמים דגש חזק על רמת תחזוקה גבוהה של 1,550 כלי הרכב שברשות החברה, מעבר להדרכות ולפעילות הבטיחות השוטפות הכוללות גם קורס נהיגה מתקדמת לכל נהג בעת קבלת רכב חברה חדש, מבצעת מוטורולה תהליכים של ניהול בטיחות בדרכים גם אל מול מוסכי השירות של הרכבים, חברות ההיסעים המסיעות את העובדים, מובילים, ורשויות תמרור באזור משרדי החברה.

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות