לפי הסדר

מה זה משנה הסדר ?

האם יש משמעות לסדר הדינים המופיעים במשנה? | היכן מופיעה המשנה ששם בוודאי התנא שנה דינים לפי הסדר? | צפו בפינת 'פנינת הדף היומי' מתוך 'דבר ראשון' בהגשת הרב אסף רצון

| כיכר השבת |

מסכת סנהדרין דף נ'

בדף שלנו עוסקת הגמ' בהשוואה בין ארבע מיתות בית דין, איזו מהן חמורה יותר מהאחרות. ומביאה ראיות לכאן ולכאן. מהו באמת סדר החומרה?

ובכן המשנה בדף מט' מפרטת את ארבע מיתות שנמסרו לבית דין ומונה אותן לפי הסדר הבא: סקילה שריפה הרג וחנק, זה הסדר שמופיע במשנה. השאלה היא, האם התנא שנה אותן בדווקא לפי סדר החומרה שלהן?

ובכן, בגמרא מובא בשם רב הונא שכל מקום שחכמים שנו בדרך מניין, אין חשיבות לסדר של הדברים, חוץ ממקום אחד. איפה המקום הזה ? ישנה משנה במסכת נידה שם כתוב ששבעה סמנים מעבירים על הכתם: רוק תפל, מי גריסים, מי רגליים, נתר, בורית, קמוליא ואשלג. זאת אומרת שכשרוצים לבדוק כתם מסוים מאיזה סוג הוא, צריך להעביר את כל שבעת הסמנים, החומרים האלה וזה חייב להיות דווקא לפי הסדר ששנוי במשנה, ואם יעבירו בסדר אחר, הבדיקה לא שווה כלום. אז אמר רב הונא שרק באותה משנה הסדר הוא חשוב אבל בכל שאר המקומות זה לא חשוב.

ממשיכה הגמרא ואומרת בשם רב, שגם במשנה שלנו יש חשיבות לסדר, שכשחכמים אומרים סקילה שריפה הרג וחנק זאת אומרת שזה דווקא הסדר הנכון, זה סדר החשיבות, ומה הראיה, שבהמשך המשנה רבי שמעון חולק ואומר שהסדר הנכון הוא שריפה סקילה חנק, אז הנה מצאנו עוד מקום שהסדר במשנה הוא בדווקא, ולא כמו שאמר רב הונא.

מתרצת הגמרא שזה נכון, גם רב הונא מודה שבמשנה שלנו הסדר הוא חשוב, וכשהוא אמר שבכל המקומות אין חשיבות הוא לא התכוון למקום שיש בו מחלוקת לגבי הסדר, כי אם יש מחלוקת לגבי הסדר, אז וודאי שהסדר המופיע במשנה הוא בדווקא.

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות