לומדי הדף היומי עסקו במהלך השבוע בסוגיית הונאה במשקל במידה – והרי מקרא מלא דיבר הכתוב - "לא תעשו עוול במשפט במדה במשקל ובמשורה", האיסור תקף לא רק על רק הונאה במשקל אלא גם עשיית כלי מידידה שאינו מדיוק גם נאסר. ברם האיסור הוא ‘תקף על שהייתו של כלי מידידה שאינו מדיוק ‘בבית’ זאת משום החשש שמא יבוא לשקול בכלי פגום.
בעקבות דין זה נשאלו הפסוקים האם מותר להחזיק בבית משקל לשקילה תינוקות או מבוגרים אם אינו מדיוק להפליא. הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל השיב לשאלה מסוג זה כי שהיית כלים שאינם מדויקים בבית שלא במטרת לרמות חלילה או להטעות אחרים הוא מדרבנן בלבד. לפיכך יש להתיר במשקלים שנועדו לשימוש עצמי ולא למקח וממכר כי אין שום מקום לטעות בהם.
אך מעניין לשונו של הרמב"ם בעניין
הרמב"ם במשנה תורה' כותב אודות האיסור להשהות בבית או בחנות משקל או כלי מדידה שאינו מדויק: "כל מי שמשהה בביתו או בחנותו מידה חסרה, או משקל חסר עובר בלא תעשה, שנאמר (דברים כה, יב) "לא יהיה לך בכיסך".
ואף החמיר אף בכלי מאוד מסוים
ואפילו לעשות המידה עביט של מימי רגליים, אסור. שאף על פי שאין זה לוקח ומוכר בה, שמא יבוא מי שאינו יודע שהיא חסרה, וימדוד בה. ואין לוקין על לאו זה, שהרי אין בו מעשה".
ויש לעיין.