דף ס“ט - ע“א
המוכר שדה וכרם. מלבנות. המוכר קרקע ודקלים.
המוכר שדה, מכר אבנים הקבועים בה - שמניחים על העומרים המונח בשדה כדי לייבש, ולעולא: הסדורות לעשות גדר לשדה, הקנים שמעמידים תחת הגפנים, תבואה שהיא מחוברת לקרקע הגם שהגיע זמן קצירה, הרבה קנים שגדילים בקלח אחד הגם שהם עבות וגסות כיון שהם פחות מבית רובע אין להם חשיבות לעצמם ובטל לשדה, סוכת שומרים שאינה עשויה בטיט הגם שלא קבועה בקרקע, וכל האילנות שבה גם חרוב בבחרותו הגם שהוא עבה כל זמן שאין מרכיבים אותו ואז יש לו שם בפני עצמו ולא בטל לשדה, נטיעה קודם שנחתכו ענפיה הגם שהוא עבה, ולא האבנים והקנים שאינם לצורכו, והתבואה התלושה הגם שצריך לשטחה שם שיתנפח מריח השדה ולייבש, אמר היא וכל מה שבתוכה הכל מכור, אבל לא הרבה קנים שגדילים בקלח אחד שהיא בית רובע הגם שהם דקים, וסוכת השומרים העשויה מטיט שמחובר לארץ ויש לה שם בפני עצמו, וחרוב המורכב והשקמה לאחר שנחתך ענפיה.
מכר כרם, לרבי מאיר: מכר תשמישי כרם הגם שאינם קבועים כל כך, ולרבנן: לא מכר, לכן לרבי מאיר מה שתנן במשנה מכר האבנים שהם לצורכה הם שמתוקנות ומזומנות לכסות בהם העומרים הגם שאינם מונחות בתוך השדה, ולרבנן רק אם מונח בתוכה, ולעולא שאבנים במשנה הוא שהם מסדורות לגדר הוא רק לרבנן, שלרבי מאיר לא צריך שיהא מסדורות, ומה שתנן במשנה את הקנים שהם לצורכו, לרבי מאיר שמשופים הגם שאינם זקוף ונעוץ בקרקע, לרבנן רק אם הם זקוף ונעוץ.
כל דבר שיש לו שם בפני עצמו וכגון ערוגה קטנה של בשמים שנקראת ערוגת בושם של פלוני, אינו נמכר עם השדה.
מלבנות של פתחים סביב המזוזות שזוקף הדלת עליהם אם הם מחוברים בטיט הרי הם בכלל הבית, ואיבעיא אם הם מחוברים רק ביתידות ונוח לפורקם כיון שאינם צורך הבית כל כך, ואם תמצא לומר מלבנות של פתחים שנעשו לחיזוק הפתח הם בכלל הבית. מה הדין במלבנות חלונות שנעשה לנוי, ואם תמצא לומר שהוא בכלל הבית. מה הדין מלבנות של כרעי המיטה חתיכות עץ שנותנים תחת כרעי המיטה ואינם מחוברים למיטה אם מכור בכלל המיטה.
דף ס“ט - ע“ב
’ויקם שדה עפרון אשר במכפלה וכו‘ וכל העץ אשר בשדה אשר בכל גבולו סביב‘ מיתור ’אשר בכל גבולו‘ דורשים שדווקא אילנות שצריכים גבול שדה כדי להודיע שהוא שייך לבעל השדה, אבל אילנות חשובים כגון חרוב המורכב וסדן השקמה שבעליהם ידועים [ואינם צריכים לגבול] יש להם שם שדה בפני עצמה ואינם נמכרים בכלל השדה. ’סביב‘ מסביב לומדים שהקונה שדה קנה גם המיצרים וכל אילנות שנטועים בקרקע המיצר.
המוכר קרקע, מכר גם דקל שגדל כל צרכם, ושתילים בחורים, ומיני דקלים שנקראים הוצין וציצין, ואף על פי כן יש לכתוב כך בשטר שאם יביא השטר לבית דין, יתנו לו את כל אלו.
שדה ודקלים אני מוכר לך, מכר לו קרקע ודקלים שבתוכו, וגם עוד שתי דקלים אם יש לו במקום אחר, ואם אין לו צריך לקנות לו או שיחזיר לו מעות בשווי שני דקלים, אם יש לו דקלים שמשועבד לבעל חוב צריך לפדות.
שדה עם דקלים אני מוכר לך, אם אין שם דקלים הרי זה מקח טעות. שדה בי דקלים אני מוכר לך, כוונתו שראוי לדקלים ואינו מקח טעות גם אין שם דקלים.
שדה אני מוכר לך חוץ מדקל פלוני, אם הוא דקל טוב שטוען פירות שייר רק אילן זה, אם הוא דקל רעה שאינו מוציא קב פירות כל שכן שלא מכר דקלים הטובים.
שדה אני מוכר לך חוץ מאילנות, אם יש שם אילנות לא מכר לו אילנות, אבל מכר דקל וגפנים שאינם נקראים אילנות, אם אין שם רק דקל או גפנים כוונתו הוא שאינו מוכר לו דקל וגפנים, יש שם דקל וגפנים ולא אילנות לא מכר גפנים שהם יותר בכלל אילנות מדקל.
אמר חוץ מאילנות אם אין שם רק דקל אם צריך לעלות לדקל בחבל להוריד הפירות הרי הוא בכלל דקל, ואם לא כיון שהוא קטן אינו נקרא דקל, ובשאר אילנות כל שעול שור שעובר תחת האילן כופף האילן, אין אלו בכלל אילן ואינו בכלל השיור.