דף סח ע"א
המוכר עיר מכר בתים בורות שיחין ומערות מרחצאות שובכות בית הבדין, גנות שראויין לטייל בהן הסמוכין לעיר ובתוך העיר, לרשב“ג שדות סביב העיר, וי“א בשיטתו דמכר גם העבד הממונה מטעם שר העיר להראות תחומי השדה של כל אחד, ולא המטלטלין, ואפילו עבדים הגם שדינם כקרקע כיון שיכול להוציאם מן העיר אינם בכלל העיר, ולא חתיכת בקעה גדולה סמוכה לעיר ומופלגת ממנה קצת, ולא כפרים הסמוכים לה, ולא יערים וביברים של חיה עופות ודגים סמוכיםלה ואינם פתוחים לה, וי“א בדעת רבי יהודה דמכר סופר המלך הכותב מספר השדות והבתים והאנשים לצורך מסים, והכפרים הסמוכים לה.
דף סח ע"ב
אך אם נאמר שסנטר זה עבד א''כ ת''ק אמר שגינות נמכרות ורשב''ג מוסיף עליו גם עבד ולא שדות, ויש לפרש ש המבאר סנטר עבד סובר שבית השלחים זה באגי אך לא קונה את העבד ורשב''ג מוסיף שקנה גם את העבד, ולכאורה יש להוכיח מברייתא שר' יהודה אומר שסנטר אינו מכור ואנקולמוס שהוא סופר המלך מכור, ולכאורה אם אנקולמוס הוא אדם גם סנטר הוא אדם,
ויש לדחות שאנקולמוס הוא אדם ואילו סנטר לא, אך יש להוכיח שכתוב בסיפא של הברייתא שבמכר העיר לא מכר אתשייריה ובנותיה ולא חורשים שמוקצים לה ולא ביברים של חיות עופות ודגים וביארו ששייריה היינו ביזלי וביאר ר' אבא שזה חלקי שדות ומשמע שרק חלקי שדות לא נמכרים אך השדות עצמם נמכרים, ויש לומר שהופכים בדעת ר' יהודה שסנטר מכור ואנקולמוס אינו מכור.
אך יש להקשות שקשה לומר שר' יהודה בשיטת רשב''ג שהרי בסיפא של ר' יהודה כתוב שלא מכר את בנותיה ורשב''ג סובר שמכר אתבנותיה, ויש לומר שר' יהודה סובר כרשב'ג לענין סנטר אךחלק עליו לענין בנותיה של העיר.
יש להקשות על דברי הברייתא ששנינו שאם היו לעיר בנות אינם נמכרות עמה ואם היה לה חלק אחד בים וחלק ביבשה נמכרים עמה הביברים של בהמה חיות ועופות, ויש לומר שאם פתחם פתוח לעיר קנה אותם אך כשאין פתחם פתוח לעיר לא קנה אותם , אך קשה ששנינו ולא את החורשים המוקצים לה משמע שפתחם לעיר ובכ''ז לא קנאם, ויש לגרוס ולא את החורשים המוקצים ממנה.
משנה מי שמכר את השדה
מכר את האבנים שהם לצרכה וכן המוכר כרם מכר את הקנים שהם לצרכו ואת התבואה המחוברת לקרקע ואת קבוצת הקנים שהיא פחותה משיעור בית רובע וסוכת שומרים שהיא לא עשויה בטיט וחרוב שאינו מורכב ואת בתולת השקמה, אך לא מכר אבנים שאינם לצרכה וקנים שאינם לצורך הכרם ותבואה שהיא תלושה מהקרקע ואם אמר לו היא וכל מה שבתוכה כולם מכורים וגם כשאמר כך לא קנה את קבוצת הקנים כשיש בהבית רובע וכן סוכת שומרים העשויה בטיט ולא חרוב מורכב ולא את סדן השקמה שנחשבים שדה בפני עצמם.