פרק המוכר את הבית
דף ס“א ע“א
המוכר את הבית לא מכר האכסדרה העשויה
חלונות מכל הצדדים העשויה לנוי, שאין תשמישו דומה לתשמיש הבית, אע“פ שפתוחה לתוכו, ובנין נמוך אצל הבית ופתוחה לתוך הבית לרב יוסף הרי הוא נמכר בכלל הבית דסתום כבית ותשמישו דומה יותר לתשמיש הבית, וי“א דאינו נמכר בכלל הבית, ואם אין בה ד‘ אמות על ד‘ אמות הרי הם בכלל הבית ותשמישתם דומות זו לזו ואינם חשובים בפני עצמו.
המוכר את הבית לא מכר את החדר שהוא לפנים
הימנו, כיון דעשוי להצניע שם חפציו אין תשמישו כשל בית, ואע“ג דמצר לו מוכר ללוקח בשטר המכירה מצרי הבית וכלל החדר.
המוכר את הבית לא מכר את הגג בזמן שיש לו מעקה גבוה י‘ טפחים דחשוב בפני עצמו ולא בטל אגב בית, לרבי יהודה אם יש לו צורת הפתח אע“פשאינו גבוה י‘ טפחים.
דף ס“א ע“ב
העומד בבית שפתוחה לבית גדול שאינה עשויה לתשמיש אלא לישיבה והילוך בני הבתים, ואמר לחבירו בית זה אני מוכר לך אם כולם קוראים לבתים הקטנים ’בית‘, ולבית הגדול כולל הבתים הקטנים הפתוחים לה קוראים ’בירה‘ מכר לו רק הבית ולא הבירה אע“פ שכתב לו המצרים של כל הבירה, ואם כולם קוראים הבירה ’בית‘ ואין קוראין ’בית‘ לבתים הקטנים )אלא אומרים בית אחד בלא בירה אני מוכר לך מכר לו כל הבירה, אם רוב קורים בתים הקטנים ’בית‘ ולבית הגדול קורין ’בירה‘ ויש שקורין גם לבירה ’בית‘ ומכר לו ’בית‘ אם לו מצר המצרים של כל הבירה וגם כתב שלא שייר בד‘ מצרים כלום שלא מכר לו קנה כל הבירה.
העומד באחד משדותיו ואמר שדי זו אני מוכר לך,
אם כולם קוראין לשדה ’שדה‘ ולבקעה ’בקעה‘ מכר לו רק שדה אע“פ שכתב לו המצרים של כל הבקעה, ואם קורין לבקעה ’שדה‘ ואין קורין לשדה שדה (אלא אומרים שדה אחת בלא בקעה) מכר לו כל הבקעה, ואם רוב קורין לשדה ’שדה‘ ולבקעה ’בקעה‘ ויש שקורין לבקעה ’שדה‘ ומכר לו ’שדה‘ וכתב לו המצרים של כל הבקעה וגם כתב דלא שייר לו כלום בין מצריה שלא מכר קנה כל הבקעה.
האומר שדה שקניתי מרבי חייא אני מוכר לך והיה לו שתיים לא מכר לו אלא אחת ויטול הלוקח הפחותה שבשתיהן.
האומר שדותי אני מוכר לך מכר לו לכל הפחות
שתי שדות, כל שדותי מכר לו כל שדותיו חוץ מגנות וכרמים, כל קרקעותי כולל גם גנות וכרמים ולא בתים ועבדים, נכסי כולל גם בתים ועבדים, כל נכסי כולל גם מטלטלין.
מכר שדה וכתב מצר מערב של לוי ומצר מזרח שלי
וממני אני מוכר לך מחצה לרבה מכר לו חצי, אמר ממנה אפסוק לו שדה לא נתן לו אלא שיעור שדה
דהוא ט‘ קבין, לאביי בשניהם נותן לו ט‘ קבין, אם כתב אלו המצרים ופירט כולם אז יש לו בשניהם חצי.