דף מ"ו
*מוציא אשתו. *חשש קלקול.
מוציא אשתו משום ש"ר לא יחזיר ובנדר מפני תיקון העולם אמרינן 1. לת"ק לא יחזיר, ופליגי אי טעמא משום קלקולא ולכן דוקא שאמר שמגרשה משום זה, וי"א משום קנס שלא יפרצו בנדרים, ולכן צריך שיאמר שמוציא משום דפרוצה. 2. לר"י בידעו רבים לא יחזיר דהוי פריצותא, ואין הפרה כמו בגבעונים. ובלא ידעו רבים יחזיר, ורבים הוי שלשה או עשרה. 3. לר"מ היכא דצריך חקירת חכם לא יחזיר, דס"ל לא אכפת לו שתתבזה אשתו בב"ד ויקלקלה. 4. לר"א לא רוצה שתתבזה, ואסרו משום נדר שצריך הפרה והבעל לא ידע שבידו להפר ולכן יחזור בו. 5. כשהבעל נדר יחזיר, באומר קונם כל פירות העולם אם לא יגרשה, וקמ"ל דלא מחמרינן כמ"ד הנודר כבונה במה.
לחוש לקלקול, מקרינן דמוציא משום איילונית ר"י חייש ובמוציא משום נדר ר"י לא חייש ושרי בלא ידעי רבים, ומתרצינן 1. איפוך הכא, ור"י לא חיש לקלקול. 2. לא תיפוך, ר"י חייש לקלקול אבל בנדר ס"ל שהבעל יודע שיכול להפר כר"מ, ולא אכפת שתתבזה בב"ד כר"א. 3. חכמים דיחזיר חיישי לקלקולא, והכא משום דבעי תנאי כפול ואיירי שלא כפל.
שאלות לחזרה ושינון
דף מ"ו
מוציא אשתו משום ש"ר, ודין נדר ומ"ט (5)
חשש קלקול לר"י והטעם (3)