דף לו
*השבטים.
א. סוגיית השבטים 1. בשני אבני השוהם של האפוד שהיו על כתפות הכה''ג נכתבו י''ב השבטים בחמשים אותיות, והסדר לת''ק כתולדותם מלבד יהודה שהיה בתחילה ולרחב''ג כסדרן בחומש שמות ובני לאה בתחילה ובני רחל בסוף ובני השפחות באמצע וכתולדותם היינו שנכתב דן ולא הדני, והאות החמישים להו''א יהוסף ודחי שאינו כתולדותם אלא בנימין היה מלא. 2. כתיב והחציָם אל מול הר עיבל, וזהו להו''א כפי כתיבתם באבני האיפוד ודחי דלא אתי כחד, ולמסקנא דהחצי שבהר גריזים היה מרובה אף שהלויים היו למטה משום ששבט יוסף היה עמהם. 3. שבט יוסף היה מרובה לכן באו ליהושע ובקשו תוספת על נחלתם, ענה להם שיתחבאו ביערים כדי שלא תשלוט בהם עין הרע, ואמרו לו שבזרעו של יוסף לא שלטו עינא בישא דדריש עולי עין או וידגו לרוב כמו דגים שמים מכסים עליהן. 4. יוסף קידש שם שמים בסתר הוסיפו עליו אות אחת משמו של הקב''ה, שנאמר ויבא הביתה לעשות מלאכתו ופליגי האם זהו מלאכתו ממש או לדבר עבירה לעשות צרכיו עמה, ולא היה איש בבית כיון שהיה יום אידם וכולם הלכו לבית ע''ז ואמרה שהיא חולה ותתפשהו בבגדו, באותה שעה נראתה לו בחלון דיוקנו של אביו ואמר לו רצונך שימחה שמך מאבני אפוד ותקרא רועה זונות מיד שבה קשתו לאיתנה ובזכות אביר יעקב נהיה רועה ונכתב על אבני ישראל. 5. יוסף היה ראוי שיצאו ממנו י''ב שבטים כמו מיעקב אלא שיצא ש''ז מבין צפרני ידיו, ואעפ''כ עשרת בני בנימין נקראו על שמו: בלע שנבלע בין האומות, בכר בכור לאמו, אשבל ששבאו אל, גרא שגר באכסניות, נעמן נעים ביותר, אחי, ראש, מופים וחופים שלא ראינו זה בחופתו של זה, ארד שירד לבין האומות או שפניו דומין לוורד. 6. כאשר פרעה רצה למנותו אמרו האצטגנינים שהוא עבד שנקנה בעשרים כסף וענה להם שרואה בו גינוני מלכות, וגבריאל לימדו שבעים לשון ולא ידע עד שהתווספה לו אות ה' וזהו עדות ביהוסף שמו בצאתו על ארץ מצרים שפת לא ידעתי אשמע, ופרעה לא ידע לשון הקודש והשביעו שלא יגלה וכך יכל לקיים את שבועתו לאביו שיקברהו בארץ ישראל ולא הוצרך להשאל על שבועתו. 7. כאשר עמדו ישראל על הים השבטים התנצחו, לר"מ מי ירד תחילה ושבט בנימין ירד שנאמר שם בנימין צעיר רודם ובני יהודה רגמתם ולכן זכה להיות אושפיזיכן לגבורה שנאמר ובין כתפיו שכן, ולרבי יהודה לא רצו לרדת ונחשון בן עמינדב קפץ תחילה שנאמר סבבוני בכחש אפרים ויהודה עוד רָד עם אל ובאו מים עד נפש ומשה האריך בתפילה וה' אמר לו שיבקע את הים, ולכן יהודה זכה למשול בישראל שנאמר היתה יהודה לקדשו ישראל ממשלותיו בגלל הים ראה וינס.
שאלות לחזרה ושינון
א. סוגיית השבטים (7)
לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com