דף סא
*הפלאה בנזיר ובערכין.
א. בנזיר ובערכין כתיב בני ישראל ואיש כי יפליא, ומייתי מה דרשינן מינייהו 1. בנזיר בני ישראל לרבות עבדים ואיש למעט גויים ועל אף שנערכין מיהו נתמעטו מנזירות שנאמר בה לאביו ולאמו, ואתי להו''א לירושה או לכיבוד אב ולמסקנא שגוי אינו נטמא שנאמר והתנחלתם אותם לבניכם ודחי א''כ יש למעט אף עבדים מנזירות, ומסקינן שגוי יכול להיות נזיר ונתמעט מקרבן או נזירות עולם להדיר בנו ולגלח על נזירות אביו וכולהו נדחו. 2. גבי ערכין דרשינן שגויים נערכין ולא מעריכין ודחי נילף מנדרים, אלא אתי לרבות מופלא הסמוך לאיש בישראל ולמ''ד דרבנן אתי לגוי ואתי שפיר למ''ד גויים מעריכין ולא נערכין, ולמ''ד דגויים נערכין ולא מעריכין איש אתי שתינוק בן חודש נערך. 3. כי יפליא בערכין אתי לגוי גדול שצריך גם שידע להפלות משא''כ ישראל, ובנזירות אתי לאביי לרבות ידים שאינם מוכיחות ולרבא אליבא דר''ט להפלאה שידע בבירור דמתחייב ולרבנן שהיתר נדרים יש על מה שיסמוכו.
שאלות לחזרה ושינון
א. הדרשות מהפלאה דכתיבא בנזירו בערכין (3)
לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com