דף פ
*נדר עינוי נפש והמקרים.
א. בעל מיפר נדרי עינוי נפש וזהו לת''ק שאסרה את עצמה מרחיצה וקישוט ולרבי יוסי אינם עינוי נפש ולהו''א כשיגרשה יחולו ולמסקנא מופר אף לאחרים, אלא עינוי זהו כגון האומרת קונם פירות העולם עלי. המקרים ובמאי פליגי 1. אם ארחץ, להו''א שאמרה קונם פירות העולם עלי אם ארחץ ודחי לא תרחץ וא''צ להפר וכן לכו''ע הוי עינוי נפש, אלא שאמרה קונם הנאת רחיצה עלי לעולם אם ארחץ דאינה יכולה לרחוץ ובלא רחיצה תתנוול ולרבי יוסי לניוול לא חיישינן, ולמסקנא ברחיצת יום אחד ופליגי בניוול דחד יומא. 2. אם לא ארחץ, להו''א שאסרה עליה הנאת רחיצה לעולם אם לא תרחץ היום קשיא דתרחץ ותהיה מותרת, אלא שאסרה אם לא תרחץ במי משרה קשיא דלא מתוקמא בקישוט, ולמסקנא שאסרה עליה הנאת רחיצה אם לא תרחץ היום ונשבעה שלא תרחץ וכן בהנאת קישוט, ותני אלו נדרים ושבועות או דשבועות בכלל נדרים. 3. לפי ר''א בר אהבה לרבי יוסי מיפר משום דברים שבינו לבינה וקאמר לדברי חכמים דאינם עינוי נפש, ולרב הונא אינו מיפר דלא מצינו שועל שמת בעפר פיר וה''נ בשיער. 4. תשמיש המטה לרבי יוסי יפר משום דהוי דברים שבינו לבינה, ואינו באוסרת עליו הנאת תשמישה כיון דמשועבדת לו, אלא שאוסרת הנאת תשמישו עליה ומשום שאין מאכילים לאדם דבר האסור לו, ובעי לרבנן אי הוי עינוי נפש או בינו לבינה ואין להביא ראיה דלקמן יפר חלקו ומשמשתו ותהא נטולה מן היהודים משום דכולה פרקין רבי יוסי. 5. כל נדרי עינוי נפש בעל מיפר לאשתו חוץ מן הנאתי על פלוני אבל הנאת פלוני עלי מיפר, ומקשינן דהאוסרת פירות מדינה זו אינו יכול להפר ובעי למימר דלמא שאסרה עליה דווקא מה שבעלה יביא ודחי דקאמר שאם פרנסתו ממנו ה''נ יפר, אלא כולה פרקין רבי יוסי ושמואל קאמר אליבא דרבנן.
שאלות לחזרה ושינון
א. המח' מהו נדרי עינוי נפש והמקרים שנחלקו (5)