דף כג
*זירוזין ומזמין חבירו לראב"י.
א. לר''א בן יעקב המדיר את חבירו שיאכל עמו הוי נדר זירוזין וכן קאמר שהרוצה שלא יתקיימו נדריו כל השנה יעמוד בר''ה ויבטלם ויועיל אם בשעת הנדר שכח או נדר על דעתו הראשונה ואין לדרוש זאת בפירקא כדי שלא יקלו ראש בנדרים. ובעי האם רבנן פליגי על ראב''י במזמין חבירו וכמאן הלכתא והשמועות 1. האומר לחבירו קונם אם אינך נוטל לבנך כור חיטים יכול להתירו בלא חכם כיון שאומר זהו כבודי ובלאו הכי חל ואתי כרבנן משום דלראב''י הוי זירוזין, ודחי דאף ראב''י מודה דקאמר לאו כלבא אנא שנהנה ואינו מהנה. 2. האומר קונם אם אינך נותן לבני לר''מ עד שיתן ולחכמים יכול לומר הריני כאילו התקבלתי, אתי אף כראב''י ומשום דקאמר לאו מלכא אנא שמהנה ואינו נהנה. 3. נדרי אונסין בהדירו חבירו שיאכל אצלו ונאנס ובלאו הכי חל הנדר, ודחי דהתם איירי שהמוזמן הדיר את המזמין ולעולם איפכא הוי זירוזין. 4. יתר על כן אמר ראב''י האומר לחבירו קונם אם אינך מתארח אצלי ואוכל עמי והלה הקפיד כנגדו הוי זירוזין ולא הודו לו חכמים ומשמע אפילו בקמייתא ש''מ דס''ל שאינו זירוזין, והלכתא כראב''י.
שאלות לחזרה ושינון
דף כג
א. דעת ראב"י במזמין חבירו ומדירו שיאכול עמו והשמועות (4)
ר"ן
הלכתא רן
א. לפתוח בחרטה 1. לר''ן נזקקין אף בנקט חפצא ושבועה. 2. רב האי החמיר בזה.
ב. חומרות הגאונים 1. לא לפתוח בחרטה בנדרים אלא בנדר. 2. שבועות בפתח, רק במקום תקנה או מצוה. 3. י''א אף בנדרים אין להתיר בפתח רק במקום מצוה. 4. נשבע בס''ת או בעשרת הדברות, אין הפרה עולמית.
ג. היתר בכמה 1. יחיד מומחה. 2. ג' הדיוטות, וי''א דבעי חד מיניהו גמיר וסביר.
ד. מהו מומחה 1. לרמב''ם ת''ח מובהק. 2. לרמב''ן בעינן סמוך.