דף טז
*השוואת נדרים לשבועות.
א. ההשוואה בין דיני נדרים לשבועות 1. שבועה שאיני ישן אסור מדאורייתא אבל בנדר איסורו רק מדרבנן. 2. קרבן הא קרבן לא קרבן לא אוכל מותר ובשבועה אסור, ומקשינן דבמשנתינו אמרינן שאוכל לך משמע דלא אכילנא ובשבועות משמע איפכא, ומתרצינן דמשמע שתי לשונות והחילוק מה אמר קודם דהכא קאמר שבועה שאי אוכל ולא אמרינן דלישנא איתקיל ליה. 3. קונם סוכה שאני עושה בנדרים אסור שנאמר איש כי ידור נדר לא יחל דברו אבל בשבועות מותר משום שאין נשבעין לעבור על המצוות ופטור מקרבן שנאמר להרע או להיטיב ופטור מלאו שנאמר לא יחל דברו, והטעם שבנדר חל לאביי דאמר הנאת סוכה עלי ולרבא דאמר ישיבת סוכה עלי דקסבר מצוות לאו להנות ניתנו. 4. יש נדר בתוך נדר כגון האומר פעמיים שיהיה נזיר, אבל אין שבועה בתוך שבועה וחייב רק אחת.
שאלות לחזרה ושינון
דף טז
א. ההשוואה בין דיני נדרים לשבועות (4)
ר"ן
דף טז רן
א. הסוגיות בדין שאוכל 1. הכא משמע דצריך הוכחה דבא לומר שאכילנא. 2. בשבועות משמע דסתמא משמע שאכילנא.
ב. הלכתא 1. לרמב''ם כאביי. 2. לרמב''ן כרב אשי, ושאוכל תמיד משמע שאכילנא.
ג. קשיא הרי ישיבת סוכה אין בו ממש, ותירץ באומר 1. קונם סוכה לישיבתה. 2. היות ומזכיר שם החפץ חשיב ממש.