דף עד
*קידש בתנאי ונשא והמח'. *נתרפאה והותר נדרה.
א. לרבה מחלוקת רב ושמואל להו''א בטעות שתי נשים ודחי ממתני', ולמסקנא פליגי באשה אחת כעין שני נשים כגון שקידש על תנאי וגירש וכנס אבל באשה אחת לכו''ע א''צ גט. והקושיות 1. פליגי בקידש בטעות ובעל האם קני, ודחי דקאי על טעות של פחות משו''פ ופליגי האם יודע שטעה ובועל לשם קידושין. 2. בועל ע''מ שירצה אבא ולא רצה פליגי, ודחי דהמח' האם בכדי שיחולו הקידושין האב צריך לשתוק או לומר הן. 3. קטנה שהשיאה אביה וגירשה והחזירה וגדלה אצלו פליגי האם חולצת או מתיבמת, ודחי שנחלקו האם אדם יודע שאין קידושי קטנה כלום וגמר ובועל לשם קידושין. 4. גבי חליצה מוטעת חזינן שהואיל ועשה מעשה מחל לתנאי, ודחי דילפינן מתנאי בני גד שיהיה אפשר לקיימו ע''י שליח, והא דמהני תנאי בקידושי ביאה זהו משום דאיתקוש הויות להדדי.
ב. קידשה על תנאי והלכה אצל רופא וריפאה אינה מקודשת כיון שעושה מכאן ולהבא, ואם חכם התיר את הנדר מצינו סתירה האם מקודשת כיון שמתיר למפרע או שאינה מקודשת. ומוקמינן 1. כר''מ שהמוציא את אשתו משום נדר לת''ק לא יחזיר ולרבי יהודה לא יחזיר בידעו רבים וזהו שלשה או עשרה כדאשכחן בגבעונים, לרבי מאיר אם א''צ חקירת חכם יחזיר דליכא קלקולא, ולר''א אסרו צריך חקירת חכם מפני שאינו צריך ופליגי אם אדם רוצה שתתבזה אשתו בב''ד. 2. באשה חשובה שאינו רוצה להאסר בקרובותיה אינה מקודשת, אבל אם הוא הלך אצל חכם או רופא אפילו בחשוב מקודשת משום דטב למיתב טן דו.
שאלות לחזרה ושינון
א. המח' בקידש על תנאי כעין שתי נשים והקושיות (4)
ב. קידש על תנאי ונתרפאה או חכם התיר והאוקימתא (2)