דף יג
*מוכת עץ ואנוסה. *ראוה מדברת.
א. הטענות במוכת עץ, לרבי יוחנן במאתים ומנה וכר''מ דכתובתה מאתים וס''ל דכנסה בחזקת בתולה ונמצאת בעולה כתובתה מנה, ולרבי אלעזר במנה ולא כלום כרבנן דמוכת עץ במנה, ומפרשינן מ''ט תני שתי תביעות אנוסה ומוכת עץ 1. לרבי אלעזר לאפוקי ממ''ד דבנמצאת בעולה כתובתה מנה וממ''ד דבנמצאת מוכת עץ אין לה כתובה. 2. לרבי יוחנן להודיעך כחו דרבי יהושע דלא מהימנא אף דאיכא מיגו דמוכת עץ, ובתרייתא לכחו דר''ג דמהימנא אף דליכא מגו.
ב. ראוה מדברת לזעירי זהו יחוד ולרב אסי זו בעילה ונקט לישנא מעליא, והשמועות 1. תני תרתי בבי מדברת ומעוברת, לרב אסי להכשיר בין בה ובין בבתה. 2. לזעירי אף דרק מלקין על היחוד אבל לא אוסרין מיהו לרבי יהושע עשו מעלה ביוחסין וכרבי יוחנן, ולרבי אלעזר אף המכשיר בה פוסל בבתה שאין לה חזקת כשרות ולכן הולד שתוקי ופסול, ומייתי ארוס וארוסתו דתרוייהו הודו שהולד ממנו ואף דרוב פסולין אצלה מכשרינן את הולד בדיעבד. 3. נכנסה עם אחד לסתר או לחורבה, לרב אסי להו''א סתר דחורבה, ולמסקנא דמתני' לחורבה דמתא דרוב כשרים ולאשמועינן כחו דרבי יהושע ולחורבה דדברא דרוב פסולים וקמ"ל כחו דר''ג. 4. בברייתא תני תרתי מעוברת ומדברת דהיינו שבויה ואמרינן דזהו ייחוד, ולר''ג אמרינן דדווקא שבויה ודאי נבעלה כיון שרוב גויים פרוצים בעריות משא''כ בייחוד ולרבי יהושע כיון שנסתרה אין אפוטרופוס לעריות, ומדברת תיובתא דרב אסי.
שאלות לחזרה ושינון
א. המח' מה טוען במוכת עץ ומ"ט תני גם אונס (2)
ב. המח' מהו ראוה מדברת, והשמועות (4)