דף ו
*עולת מדבר.
א. עולה שהקריבו ישראל במדבר פליגי האם היתה עולת ראיה או תמיד, והשמועות 1. במשנתינו לב''ש הראיה שתי כסף והחגיגה מעה כסף דראיה עדיפה שכולה עולה לגבוה וכן בעצרת ריבה הכתוב בעולות מבשלמים, ולאידך חגיגה עדיפה שיש בה שתי אכילות ואין למדין ליחיד מעצרת דהויא קרבן צבור. ולב''ה הראיה מעה כסף וחגיגה שתי כסף כיון שחגיגה ישנה לפני הדיבור ובנשיאים ריבה שלמים יותר מעולות, ולאידך לא ילפינן מנשיאים דלא נהג לדורות וראיה נמי היתה לפני הדיבור דסברי שהקריבו במדבר עולת ראיה אבל לב''ה הויא עולת תמיד. 2. לרבי ישמעאל נאמרו כללות בסיני ופרטות באהל מועד ואם הקריבו במדבר עולת תמיד קשיא דמעיקרא לא בעיא הפשט וניתוח ולבסוף בעיא ונדחה דאשכחן שריה''ג סובר כך, ולר''ע כללות ופרטות נאמרו בהר סיני ונשנו באהל מועד ונשתלשו בערבות מואב. 3. לרבי אלעזר עולת תמיד העשויה בהר סיני שרק מעשיה נאמרו אבל היא עצמה לא קרבה, ולר''ע קרבה ושוב לא פסקה וקרא הזבחים ומנחה הגשתם לי במדבר ארבעים שנה זהו משום ששבט לוי שלא עבדו ע''ז הקריבוהו משלהם. 4. לריה''ג שלשה דברים נצטוו ישראל לעשות בעלותם לרגל ובכל אחת יש דבר שאין באחרות: ראיה לגבוה, חגיגה ישנה לפני הדיבור, ושמחה נוהגת אף בנשים.
שאלות לחזרה ושינון
א. המח' איזו עולה הקריבו ישראל במדבר והשמועות (4)
לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com