"דרך ישרה"

תענית ז' • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון

'כיכר השבת' מגיש סיכום קצר וממצה של הדף היומי מסכת תענית ז', שישי, טו' כסלו תשפ"ב, בתוספת שאלות לחזרה ושינון הדף הנלמד, בעריכת הרב ישראל ויינגולד (הדף היומי)

| כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

דף ז

*ת"ח ומעלת התורה.

א. תלמיד חכם ומעלת התורה 1. תזל כטל אמרתי זהו בתלמיד חכם הגון ואם לאו עורפהו כמטר. 2. העוסק בתורה לשמה נעשית לו סם חיים שנאמר עץ חיים היא, ושלא לשמה נעשית סם המוות שנאמר יערוף כמטר לקחי בגז''ש מעגלה ערופה. 3. כי האדם עץ השדה, אם ת''ח הגון הוא נאמר עליו כי ממנו תאכל ואותו לא תכרות ואם לאו אותו תשחית וכרת, וכן דרשינן קראי לקראת צמא התיו מים לעומת יפוצו מעינותיך חוצה. 4. ברזל בברזל יחד שברזל מחדד את חבירו כך שני ת''ח מחדדין זא"ז בהלכה. 5. ד"ת נמשלו לאש שאינה דולקת יחידי כך ד"ת, וכתיב חרב אל הבדים ונואל ומטפשין וחוטאין. 6. כתיב עץ חיים לומר שד"ת נמשלו לעץ דכמו שעץ קטן מדליק את הגדול כך ת''ח קטנים מחדדים את הגדולים, והיינו דא''ר חנינא הרבה למדתי מרבותי ויותר מחבירי ומתלמידי יותר מכולם. 7. ד''ת נמשלו למים שנאמר הוי כל צמא לכו למים, שהמים מניחים מקום גבוה והולכים למקום נמוך כך ד''ת מתקיימים רק במי שדעתו שפלה, וכן התורה נמשלה ליין וחלב שהם נשמרים בפחוּת שבכלים וכמעשה בר''י בן חנניה ובת הקיסר, וכן משקים אלו נפסלים בהיסח הדעת כך ד''ת משתכחין. 8. מי שיש לו עזות פנים גורם לעצירת גשמים, סופו או בידוע שנכשל בעבירת זנות, ומותר לקרותו רשע ולשנאותו. 9. תלמיד שלימודו קשה עליו כברזל הטעם בגלל שאין משנתו סדורה ותקנתו ירבה בישיבה כגון ר''ל שחזר ארבעים פעמים, או משום שאין רבו מסביר לו פנים ותקנתו ירבה עליו ריעים.

שאלות לחזרה ושינון

א. תלמיד חכם ומעלת התורה (9)

לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות