דף לב
*מלכויות זכרונות ושופרות.
א. מלכויות זכרונות ושופרות ודיניהם 1. סדר הברכות האמצעיות: לר''י בן נורי מלכויות קדושת היום זכרונות ושופרות ואינו תוקע במלכויות, לר''ע וכן נהגו ביבנה כולל מלכויות עם קדושת היום שהיא ברכה רביעית ותוקע דאל''כ קשיא מדוע איכא עשר ברכות ולא תשע, ולרשב''ג אומר קדושת היום עם הזכרונות כדי שתהא באמצעית. 2. הפסוקים דילפינן לברכות: אבות הבו לה' בני אלים, גבורות הבו לה' כבוד ועוז, קדושת ה' כבוד שמו בהדרת קדש, מלכויות זכרונות ושופרות לר''א שבתון קדושת היום זכרון אלו זכרונות שופרות ומקרא קדש בעשיית מלאכה, ולר''ע שבתון בעשיית מלאכה ומקרא קדש לקדושת היום, ומלכויות לרבי אני ה' אלוקיכם וביום השביעי ולר''י בר''י והיו לכם לזכרון אני ה' אלוקיכם. 3. הפסוקים בכל ברכה לת''ק עשרה והם ללוי כנגד עשרה הלולים בפרקא בתרא דתהילים ולרב יוסף כנגד עשרת הדברות ולרבי יוחנן כנגד עשרה מאמרות שנברא העולם, אם אמר שבע יצא וזהו כנגד שבעה רקיעים, ולר''י בן נורי סגי בשלש כנגד תורה נביאים וכתובים או כהנים לויים וישראלים וכן הלכה. 4. אין מזכירין פסוקי פורענות כגון ביד חזקה אמלוך עליכם, ואפילו שיכול לצאת טובה מכך מיהו אין להזכיר ריתחא בריש שתא, אבל מזכירין פורענות של גויים כגון זכור ה' לבני אדום. 5. אין מזכירין זכרון של יחיד ואפילו לטובה כגון זכרה לי אלקי לטובה, ופליגי אם פקדונות כזכרונות כגון וה' פקד את שרה אבל אינו נחשב דיחיד כיון דאתו רבים ממנה. 6. מחלוקות רבי יוסי ורבי יהודה: שאו שערים ראשיכם, זמרו לאלוקים זמרו, לומר בשופרות זכרון שיש בו תרועה כגון שבתון זכרון תרועה או מלכות שיש עמה תרועה כגון ותרועת מלך בו, ותרועה בלבד כגון יום תרועה. 7. מתחיל בתורה ואח''כ נביאים וכתובים ומשלים בנביא ולכתחילה בתורה וכן נהגו הוותיקין, ופסוקי מלכויות מהתורה לרבי יוסי שמע ישראל, וידעת היום, אתה הראית לדעת. 8. העובר לפני התיבה במוסף של ר''ה הוא המתקיע להו''א משום ברוב עם ולמסקנא משום גזירת המלכות, וביו''ט הש"ץ הראשון הוא מקריא את ההלל דזריזין מקדימין למצוות, אבל בר''ה ליכא הלל כיון שמלך יושב על כסא דין וספרי חיים ומתים פתוחים לפניו.
שאלות לחזרה ושינון
א. מלכויות זכרונות ושופרות ודיניהם (8)