דף לג
*סדר המערכה.
סדר המערכה ומנין לאביי אליבא דאבא שאול דקסבר שמפסיק בין הטבת חמש נרות לשתי נרות בדם התמיד ולאחמ''כ הקטורת משא''כ לחכמים דסברי שההפסקה בקטורת 1. מערכה גדולה, שנאמר היא העולה על מוקדה, ועדיפא שכפרתה מרובה. 2. מערכה שניה של קטרת, שנאמר ואש המזבח תוקד בו אף שמכניסים ממנה להיכל, וכן שאם לא מוצא עצים לוקח מהמערכה הגדולה. 3. סידור שני גזירי עצים, שנאמר ובער עליה הכהן ולא על חברתה משמע שהמערכה השניה כבר קיימת. 4. דישון מזבח הפנימי, אף דכתיב ביה בבקר בבוקר מכשיר עדיף, ואמרינן שום עצים, או שלוקח משם אם לא ימצא עצים, או הואיל והתחיל במערכה גומר. 5. הטבת חמש נרות, לאביי גמרא ולרבא דאין מעבירין על המצוות וכשנכנס להיכל פוגע במזבח לפני המנורה שהמזבח באמצע ומשוך כלפי חוץ ונאמר את המנורה נוכח השלחן ש''מ שאין הפסקה ביניהם, ומטיב חמש נרות דמכיון שהתחיל עושה רוב ועליו להשאיר שנים שנאמר בהיטיבו את הנרות. 6. דם התמיד, דגבי שני גזירי עצים כתיב בבקר בבקר ולא צריך למימר שדינהו משום שהטבת חמש נרות קודמת לדם התמיד דהוי תלת בבוקר. 7. הטבת שתי נרות, דחד בבקר שדינן לדם התמיד דמכפר עדיף, ואין ליתנו על דישון מזבח הפנימי שיהא בו תלתא בבקר ויקדם לדם התמיד דא''כ במאי מפסקת בין הטבת חמש לשתי נרות אליבא דרבי יוחנן שצריך לחלקו לשני בקרים ולא סגי בהרגשת העזרה. 8. קטרת, שנאמר בהיטיבו את הנרות ואח''כ יקטירנה, וכן בין הערבים הקטרת קודמת לנסכים אבל לא קודמות לאיברים. 9. איברים, שנאמר בהם רק בבקר אחד. 10. מנחה, שאין להקדים דבר לפני תמיד של שחר שנאמר העולה ודרשינן עולה ראשונה. 11. חביתין, עולה ומנחה. 12. נסכים, שום מנחה, שלא נאמר כאיברי הבקר אלא כמנחת הבקר, ולחכמים נסכים נאמרו בתמיד של בין הערבים וילפינן מינייהו לשחרית ולרבי נאמר בשחר דכתיב לכבש האחד. 13. מוספין, זבח ונסכים, ומשמע שרק אח''כ יכול להביא זבחים אחרים. 14. בזיכין, שנאמר ביום ומשמע לאחֵר, ולמ''ד בזיכין קודמין למוספין אתי בגז''ש חוקה מחביתין ואהני ביום לאחר.
שאלות לחזרה ושינון
סדר המערכה אליבא דאבא שאול ומנין (14)