דף עח
*רבי יוסי באכילות ומזכה שטרא. *זריקה בנטמא הבשר.
א. לרבי יוסי אין הציץ מרצה על אכילות ופליג עם ר"א להו"א האם נקבע בפיגול להוציאו ממעילה, ודחי דבשלמא בזבחים איכא דם ובעומר קומץ ובלחם הפנים בזיכין אבל ליכא עולין בשתי הלחם לכן למסקנא מתני' דלא כר' יוסי. ומייתי דרבי יוסי ראה את דברי ר"א בזבחים ואת דברי רבי יהושע במנחות ומפרשינן כיצד מזכה שטרא לבי תרי 1. קאמר מסתברא דפליגי בין בזבחים ובין במנחות, ודחי דהרי עיקר הפסוקים נאמרו בזבחים. 2. ראה את דברי ר''א בנטמא ור''י באבוד, ודחי דלרבי יוסי בנטמא אין הציץ מרצה על אכילות. 3. ראה את דברי ר"א בצבור דטומאה הותרה ודברי רבי יהושע ביחיד, ודחי דרבי יהושע מודה בצבור וכן לרבי יוסי טומאה דחויה בצבור. 4. דברי ר''א בדיעבד ור''י לכתחילה, ודחי דרבי יהושע מודה בדיעבד. 5. למסקנא רבי יוסי קאמר שרואה את דברי ר"א בדיעבד באבוד ושרוף.
ב. בקרבן פסח אם נטמא החֵלב זורק את הדם אבל אם נטמא הבשר אמרינן במשנתינו שלא זורק, ודעת רב שאם זרק הורצה מדלא קאמר פסול ומשום דאכילת פסחים לא מעכבת. ומפרשינן כמאן אתי 1. כרבי נתן דכל ישראל יוצאים בפסח אחד, ודחי דלמא חזי ע"י שנמשכים ולעולם צריך שיהא ראוי לאכילה. 2. לרבי נתן בנמנו חבורה שניה הזריקה מהניא גם למי שאין לו כזית וכדקתני טעמא משום שנזרק הדם ולא משום שראויים להמשך. 3. כרבי יהושע דקאמר בנזיר ועושה פסח שנטמא הבשר לא יזרוק ואם זרק הורצה אבל בכל הזבחים זורק בין שנשאר כזית מהבשר ובין כזית מהחלב שנאמר להקטיר החלב לריח ניחוח לה' ובעולה אפילו כחצי זית בשר וכחצי זית חלב מצטרפין אבל המנחת נסכים לא מצטרפת.
שאלות לחזרה ושינון
א. האם מתני' כרבי יוסי וכיצד מזכה שטרא לבי תרי (5)
ב. המח' בנטמא הבשר וכמאן אתי(3)