דף יב
*סתירה בעדות. *שעה חמישית וכמאן.
-
אחד מעיד שראה את העדות בשעה שלישית ואחד אומר שהיה בחמישית, עדותן לר"מ בטילה ולרבי יהודה קיימת, ופלוגתייהו 1. לל''ק דאביי לר''מ אדם לא טועה כלל ולר''י טועה בחצי שעה ואמרינן שהמעשה היה באמצע השעה הרביעית. 2. לל''ב דאביי לר''מ טועה במשהו ואמרינן דחד מינייהו טעה, ולר''י טועה בשעה ומשהו והמעשה אירע בסוף ג' או תחלת ה', ולשתי הלשונות קשיא דהוי עדות מוכחשת ואיך ניתן לצרף את עדותן ולהרוג על פיהם. 3. לרבא לר''מ טועה שתי שעות חסר משהו, אבל לא תלינן לפני שעה ראשונה כיון שאדם לא טועה בין יממא ללילא, ולר''י שלש שעות חסר משהו ואמרינן שהמעשה היה בתחילת ד' או סוף ה' ולא תלינן טעותא בשעה שביעית כיון שניכר ע"י שהחמה במערב.
-
חמץ בשעה חמישית לר"מ אוכלים לרבי יהודה תולין ולר"ג אכלינן רק תרומה, ומקשינן מדין טעות בעדות 1. לר"מ יבערו לל"ק דאביי בכל שעה ששית ולל"ב בסוף ששית ולרבי יהודה לל''ק פלגא דשית ולל"ב בסוף שעה חמישית, ומתרצינן דחמץ מסור לכל אבל עדות מסורה לזריזים. 2. לרבא לר''מ יאסר מתחילת שעה חמישית, ודחי דאסור כשחמה במערב, ובשית שעי החמה נמצאת בקרנתא. 3. לרבי יהודה נתיר עד סוף שעה חמישית, ותירץ דחמץ מסור לכל או שנתנו זמן ללקט עצים ונדחה דהשבתתו בכל, ולמסקנא משום גזירת יום המעונן ואין לגזור בארבע שעות דזהו זמן אכילה לכל.
שאלות לחזרה ושינון
-
המח' בקבלת עדים ובמאי פליגי (3)
-
הדיעות בשעה חמישית והקושיות מדין טעות בעדות (3)