דף כה
*שפיר מרוקם ושאינו. *סנדל.
א. שפיר שאינו מרוקם לרבי יהושע הוי ולד ולחכמים אינו ולד, לר''ל פלוגתייהו בעכור אבל בצלול לכו''ע אינו ולד, ולריב''ל פליגי בצלול ולא ידעינן אי בעכור הוי ולד או דה''נ פליגי. והשמועות 1. ויעש ה' כתנות עור לאדם מכאן שה' עושה עור למי שנוצר, ומדאיצטריך קרא ש''מ דפליגי בצלול. 2. סימן ולד בבהמה דקה טינוף בגסה שליא ובאשה שפיר ושליא ש''מ פליגי בצלול דבעכור אין לחלק, ואמרינן דרבי יהושע מסתפק וגבי אשה בממונא של פדיון הבן לקולא ובאיסורא דספק טומאה לחומרא ובבהמה לגבי גיזה ועבודה לחומרא וקרא אסמכתא, ולהלכה חוששת בעכור וצלול.
ב. שפיר מרוקם 1. תחילת ברייתו מראשו, שתי עיניו טיפין מרוחקות, ושני חוטמיו כשתי טיפין מקורבין, פיו מתוח כחוט השערה וגוייתו כעדשה, ונקיבה כשעורה שסדוקה לארכה, ירכותיו כחוטי זהורית של ערב וזרועותיו כשל שתי. 2. אין בודקין במים שהם טורדין, אלא בשמן שהוא רך ומצחצחו ורואין בחמה. 3. הבדיקה אם הוא זכר או נקיבה, ע''י שמנענע באותו מקום מלמעלה למטה קיסם שראשו חלק. 4. שמואל קאמר שאין להקל בימי טוהר עד שישעיר בראשו, ושמואל גופיה רב גובריה להבחין ביצירת הולד.
ג. סנדל ולמאי הלכתא 1. דומה לדג של ים או ללשון של שור, ופליגי האם צריך צורת פנים ואף שיש עמו ולד קמ''ל שגם אם נולד זכר עמו חיישינן דהוי נקיבה, או שאם תלד נקיבה לפי השקיעה וסנדל לאחריו. 2. גבי בכורות שהבא אחריו בכור לנחלה ולא לכהן, ואמרינן דהם כרוכים ויצאו דרך ראשיהם והסנדל קודם, או דרך מרגלותיהם ומחליק. 3. גבי כריתות להו''א שאם ילדה ולד דרך דופן וסנדל דרך רחם מביאה קרבן על הסנדל, ולר''ש אם ילדה את הסנדל לאחר שנתגיירה, ולמסקנא שהם כרוכים שיצאו דרך מרגלותיהם והולד יצא קודם או דרך ראשיהם ומשיצא ראשו של הולד הוי לידה.
שאלות לחזרה ושינון
א. המח' בשפיר שאינו מרוקם, ובמאי פליגי והשמועות (2)
ב. שפיר מרוקם והדינים (4)
ג. סנדל ולמאי הלכתא (3)