כיכר השבת
ההלכות להיום!

שואלים ודורשים | מקבץ הלכות קצר לפורים "דמוקפים"

השנה פורים דמוקפין חל בשבת ("פורים המשולש"), ולכן חלוקת מצוות הפורים נפרסת על פני שלושה ימים. בעקבות זאת, ישנם דינים מיוחדים ופרטים רבים השונים משאר השנים | מעובד מתוך העלון אזמרה לשמך מהרה"ג עמרם פריד שליט"א (יהדות ואקטואליה)

שושן פורים בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ההלכות והדינים של צום פורים המשולש רבו מספור, הדברים כאן נכתבו לעורר לב המעיין וירא שמים יעשה שאלת חכם

זמן מצוות הפורים במוקפין (ירושלים)

א. קריאת המגילה ומתנות לאביונים

ביום שישי קוראים את המגילה, נותנים מתנות לאביונים ולובשים בגדי שבת, אך אין אומרים "על הנסים". אם טעה ואמר "על הנסים" – אינו חוזר. אין קריאת התורה ביום זה, אלא לאחר חזרת הש"ץ אומרים חצי קדיש וקוראים את המגילה.

ב. כוונה בברכת 'שהחיינו'

בברכת 'שהחיינו' ביום פורים, לאשכנזים – יכוונו המברך והציבור גם על מצוות מתנות לאביונים שיקיימו בהמשך היום. יש נוהגים לכוון גם על המצוות שיקיימו ביום ראשון – משלוח מנות וסעודת פורים. לספרדים, יש פוסקים הסבורים שיש לכוון כך כבר בליל פורים, אך להלכה אין בכך חובה.

ג. משלוח מנות ביום שישי

יש המקפידים לתת לפחות משלוח מנות אחד ביום שישי, כדי לצאת ידי דעת הכנה"ג (סי' תרצה) והחזו"א (או"ח סי' קנה סק"ב) הסוברים שזמן משלוח מנות הוא ביום זה. כך גם כתב בכה"ח (סי' תרפח ס"ק לח).

ד. סעודת פורים ביום שישי

אין עורכים סעודת פורים ביום שישי, כדעת רוב הראשונים וכפי שפסק השו"ע (סי' תרפח ס"ו). יש יחידים המחמירים לערוך סעודה ביום זה, אך בליל שישי (ליל שבת) אין להחמיר כלל (דעת המאירי, הובאה בכה"ח שם ס"ק מה). לכתחילה יש לסיים את הסעודה לפני חצות היום, ואין לאכול יותר מהרגלו ביום חול.

ה. עשיית מלאכה ביום שישי

מן הדין מותר לעשות מלאכה ביום שישי, אך המנהג הוא להימנע ממלאכה. עם זאת, מלאכות הנצרכות לפורים או לשבת (כגון גזיזת ציפורניים, תספורת וכביסה לצורך פורים או שבת) וכן שאר המלאכות המותרות בפורים (ראה להלן סע' קכו-קל) – מותרות.

דין קריאת המגילה במוקפין (ירושלים) במניין

ו. קריאה במניין

לכתחילה יש להקפיד לקרוא את המגילה במניין, משום שבשנה זו קריאת המגילה בירושלים אינה בזמנה (בעה"מ פ"ק דמגילה, רא"ש שם סי' ו, שבולי הלקט סי' קצה, ובראשונים במגילה ה'. ובמשנ"ב סי' תרצ ס"ק סא, ובשעה"צ ס"ק נט).

ז. קריאה לנשים ונערות

נשים ונערות שבכל שנה רגילות לשמוע קריאת מגילה ביחידות – השנה ילכו לבית הכנסת לשמוע את הקריאה. אין צורך שיהיו שם עשרה גברים, אלא די גם בעשר נשים.

ח. קריאה לחולה שאינו יכול להגיע לבית הכנסת

חולה שאינו יכול להגיע לבית הכנסת יאסוף לביתו עוד תשעה אנשים (אפילו אם הם כבר שמעו קריאת מגילה), כדי שהקריאה תהיה בפני עשרה.

ט. קריאה ללא מניין

אם אין אפשרות לאסוף עשרה אנשים, ניתן לקרוא את המגילה בברכה ולברך לפניה, אך לא יברך לאחריה את ברכת "הרב את ריבנו".

אכילה לפני קריאת המגילה

י. איסור אכילה לפני הקריאה

אסור לאכול לפני קריאת המגילה, הן בלילה והן ביום, ואף טעימה אסורה. במקרה של צורך גדול, כגון חולה קל או מי שהתענית קשה לו – טעימה מותרת.

יא. מהי 'טעימה'?

טעימה מוגדרת כאכילת פת או מזונות עד כביצה, וכן פירות, ירקות וחטיפים שאינם מיני דגן – אפילו בכמות רבה. שתיית משקאות לא אלכוהוליים, אפילו בכמות גדולה, דינה כטעימה, ושתיית מים מותרת אף ללא צורך גדול. אך אסור לשתות יין או משקאות אלכוהוליים ביותר מכביצה.

יב. חולה הזקוק לאכילה

חולה שהטעימה אינה מספיקה לו יעמיד שומר שיזכיר לו לקרוא את המגילה, ואז יוכל לאכול.

יג. דינים אלו לנשים

דינים אלו חלים על גברים ונשים כאחד. עם זאת, לנשים המצויות במצב של צורך גדול (כגון שהן שומעות את הקריאה מאוחר או מטפלות בילדים) – מותר לטעום אך לא לאכול.

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות