יום "זאת חנוכה" נחשב לאחד הימים המיוחדים ביותר בחג, ספרי צדיקים וגדולי ישראל מאריכים במעלתו ובמשמעותו הרוחנית והעמוקה שביום זה. הרה"ק בעל הבני יששכר זי"ע מציין שבחנוכה יש מקום לעורר פקודת עקרות ועניינים של פרנסה טובה, ובמיוחד ביום האחרון של החג – "זאת חנוכה". יום זה נחשב למסוגל במיוחד לפרנסה ושפע רוחני, כפי שציין רבי פנחס מקאריץ זי"ע בפסוק "לך ה' הגדולה והגבורה", המייחד את כל ימי החג, כאשר ה'עושר' – מקביל ל"זאת חנוכה", שמביא עמו שפע והצלחה.
לפי דברי צדיקים, מדליקים נרות חנוכה במשך כל שמונת הימים, וזוכים למחיה ולפרנסה ברווח. צדיקים אמרו כי ימים אלו משלימים את ימי הפסח, ראש השנה ויום כיפור, מה שמסמל את הזמן בו ניתן לפנות לאורו של ה' ולזכות לשפע וברכה לכל השנה.
הרה"ק רבי ישראל מרוז'ין זי"ע נהג לומר 'בזאת חנוכה' כי משחקי הדריידל, על אף שמביאים רווחים כספיים זמניים, אינם שווים לסגולה האמיתית של יום זה. "מה שירוויח בזאת חנוכה יתקיים אצלו לעד", אמר.
למעלה מן הטבע
סגולתו של "זאת חנוכה" מהווה זמן מיוחד להתחבר לשפע ולברכה רוחנית, במיוחד בתחום הפרנסה, ולהיזכר בכוחה של תקופה זו בחיינו.
כה אמר הרה"ק ה'בית אהרן' זי"ע בימי החנוכה (חנוכה' ד"ה עוד אמר) צריך האדם להאמין, שבאמירת תהלים אפשר לצאת מכל השטותים ומכל המיצרים ומכל השינויים שיש לאדם - ובזה יוכל עמוד נגד מחשבות הייאוש שמכניס בו היצר.
ופעם נכנס יהודי אל הגאון מרן ה'חזון איש' זצ"ל, והתאונן בפניו על מצבו הדחוק בעניני פרנסתו, והוסיף ואמר, שזקוק הוא לנס גדול כדי שיצליח לפרוע חובותיו ולחזור לדרך המלך, ולאו בכל יומא מתרחיש ניסא, נענה החזו"א ותיקן אותו כך 'לאו, בכל יומא מתרחש ניסא', היינו שלא כן הוא, ויכול האדם לזכות לנס. וב'זאת חנוכה' תרווייהו איתנייהו ביה, חדא שאפשר לזכות לניסים בכל הענינים, ועוד כי בזמן זה אין טבע כלל, וכל עניני העולם מתנהלים למעלה מדרך הטבע, ואז הנס גופא בדרך הטבע.
נר למשיחי
ב'חסד לאברהם' (זאת חנוכה) להרה"ק רבי אברהם מראדאמסק זי"ע מביא, שיום זה מסוגל לעורר את הגאולה השלימה, כדכתיב (במדבר ז פד) 'זאת חנוכת ביום המשח אותו', 'המשח' מלשון משיח בן דוד, לרמז שהוא הזמן המסוגל למהר ולהחיש גאולתנו ביום זה.
ואחרים נתנו רמז דר"ת של 'משיח' הוא 'מ'דליקין ש'מונת י'מי ח'נוכה', ובא ללמד שבימי חנוכה יש ניצוץ מאורו של משיח, והזמנים נעלים ונשגבים ביותר, וצריך רק להתחזק שלא תיפול עליו תרדמה גדולה ועמוקה חלילה.