חסד גדול עשה השם יתברך עם ברואיו שפתח להם פתח לעלות ולשוב משפל מעשיהם לעזוב בארות נשברים ולשוב ולהיטהר בבאר מים חיים. גם אם עננותינו רבו מאוד והמשכנו לפשוע ולחטוא לפני אבינו רועינו. הרי שדלתו לא סגר בעדינו ותמיד ידו פשוטה לקבל שבים.
הנביא ישעיה אומר (לא) שובו לאשר העמיקו סרה. – כלומר גם עם התשובה נעשית רק מתוך צרות שפקדו את האדם או שירא ממידת הדין עדיין תשובתו מתקבלת לרצון שנאמר – בצר לך ומצאוך כל הדברים האלה באחרית הימים, ושבת עד ה’ אלוקיך ושמעת בקולו, ואם בתשובה מיראה מתקבלת ברצון ק"ו שתשובה מאהבה.
עיקרי התשובה
עיקרי התשובה ‘שלושה’ המה ואל לאדם לחשוש מלשוב על חטאיו ואל יאמר אי-אפשי כי בפיך ובלבבך לעשותו.
עיקרי התשובה – עזיבת החטא, חרטה, ווידוי על חטא.
פירוש:
עזיבת החטא – על האדם לעזוב חטאו ויגמור אומר בליבו שלא יחזור עוד לעשותו.
חרטה – ישים על ליבו כיצד זה עזב את ה’ והרי השופט כל הארץ לא יעשה משפט, ועתיד הוא ליתן את הדין על מעשיו. כך יתחרט על מעשיו הרעים.
וידוי – שהאדם יתוודה בפיו ויאמר: חטאתי, וכזאת וכזאת עשיתי. והרי נחמתי ובושתי במעשי, ולעולם איני חוזר לדבר זה.
בין אדם לחברו
התשובה וג’ עיקריה הרי שהם מכפרים לאדם על עבירות ‘שבין האדם למקום’ אך אין התשובה מועילה לעבירות ‘שבין אדם לחברו’ כגון שגנב מחברו, חבלו או קיללו וכדומה מאלו הדברים אין נמחלים לאדם לעולם.
עד שישיב לחברו את מה שחייב לו ואפילו השיב לו ממון שחייב לו, צריך לרצותו ולבקש ממנו מחילה.
מה הוא רחום אף אתה
אסור לאדם להיות קשה לב ואכזר במחילתו לחברו, אלא עליו להיות נוח לרצות וקשה לכעוס, ובשעה שחברו מבקש ממנו למחול לו , ימחל לו בלב שלם ובנפש חפצה מחילה גמורה ולא יקום ולא ייטור.